ظرفیت پالایشی فاز 12 پارس جنوبی کامل شد

ظرفیت پالایشی فاز 12 پارس جنوبی کامل شد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام ورود گاز شیرین ردیف ششم فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی به شبکه سراسری کشور که صبح یکشنبه انجام شد ، گفت: اکنون این فاز به ظرفیت پالایشی کامل رسیده است.
گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حاکی است رکن الدین جوادی افزود: با تحقق این مهم مراحل توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی به پایان رسید و قرار است افتتاح رسمی این فاز در نیمه نخست اسفند امسال انجام شود.

مدیرعامل شرکت پتروپارس پیش از این گفته بود، راه اندازی شش واحد پالایشی فاز 12 در طول یکسال، چیزی فراتر از معجزه است که فقط با اعتقاد راسخ و باور به 'توانستن' محقق شده است.

محمد جواد شمس افزود که با وجود تنگناهای مالی، شرکت ملی نفت ایران تا حد امکان با حمایت خود سبب شد تا عملیات اجرا استمرار داشته باشد.

وی ادامه داده است که پالایشگاه گازی مثل یک کارخانه کوچک نیست که شش ماهه راه اندازی شود، در طول یکسال اخیر مدیریت کلان وزارت نفت مجدانه پیگیر کار بود تا شش واحد پالایشگاه راه اندازی شد و علاوه بر آن، یک ردیف بازیابی گوگرد نیز به بهره برداری رسید.

شمس با بیان این که فاز ١٢ پارس جنوبی به تنهایی تقریبا 4 درصد از کل گاز میدان پارس جنوبی و کمی کمتر از یک درصد از کل گاز جهان را در خود جای داده است، تصریح کرد: این پروژه در ابعاد نیروی انسانی، سرمایه گذاری، میزان سودآوری برای کشور بزرگترین پروژه تاریخ صنعت کشور است.

وی با تاکید براینکه ارزش محصولات تولید شده فاز ١2، ماهانه بیش از ٣٢٧ میلیون دلار است، گفت: میزان کل تولید گاز شیرین این فاز حدود شش میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از هشت میلیون و ٨٠٠ بشکه است که درآمد حاصل از این محصولات تاکنون بیش از یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار نصیب کشور کرده است.

پروژه فاز 12 پارس جنوبی با هدف برداشت روزانه سه میلیارد فوت مکعب معادل 84 میلیون متر مکعب گاز طراحی و به اجرا درآمده است که با دستیابی به تولید نهایی آن، 15 درصد به ظرفیت موجود تولید گاز کشور افزوده شد. 

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر در دست اجراست.
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۵۹
ایرنا |
تعداد بازدید : ۷۲۳