انتقاد وزیر امور خارجه از منطق مذاکراتی آمریکا ساعاتی پس از فرمایشات رهبری

ظریف:اگر به توافق نرسیم آخر جهان نخواهد بود/ ایرانی ها درباره نیات آمریکایی ها بدبین هستند

همزمان با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی ارتش، تاکید ایشان بر این نکته که «مسئولین و هیأت مذاکره کننده برای خارج کردن حربه تحریم از دست دشمن، تلاش بی وقفه ای می کنند، اگر این اتفاق رخ دهد و با توافق، حربه تحریم از دست دشمن خارج شود، بسیار خوب است اما اگر این اتفاق نیفتاد، همه بدانند که راهکارهای فروانی در داخل کشور برای کُند کردن حربه تحریم وجود دارد.»، وزیر امور خارجه نیز ظهر امروز در اظهاراتی اعلام کرد اگر به توافق نرسیم آخر جهان نخواهد بود و ایران فرآیند دیگری را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش رجانیوز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: امیدوارم طرف مقابل متوجه شود که تحریم‌ها نه تنها به ملت ایران بلکه به آنها نیز آسیب رسانده است. برخی متاسفانه بر این باورند که تحریم ها اثر داشته است، اگر بخواهیم راه حلی داشته باشیم و به نتیجه ای برسیم راه حلی که می تواند ما را به نتیجه برساند، مذاکرات است.

وی تصریح کرد: ما همواره از صلح‌امیز بودن برنامه هسته‌ای مان دفاع می کنیم و این هدف خود ماست. اگر توافق نشود کسی ما را سرزنش نمی‌کند بلکه زیاده‌خواهی‌هایی که شد را سرزنش می‌کنند، این موضوع نشانگر زیاده‌خواهی‌های غرب است. بی‌اعتمادی بسیاری وجود دارد و ایرانی‌ها درباره نیات آمریکا بدبین هستند.

وزیرامورخارجه کشورمان افزود: طرف های مذاکره کننده باید به دولت ایران احترام بگذارند و بازی برد و باخت را مطرح نکنند. تعریف من از شکست با بقیه متفاوت است، باید تعاریف را درست تبیین کنیم. اگر ما در آخر به توافق نرسیم، تلاش خودمان را کرده ایم و فرایند دیگری را پیش خواهیم گرفت. اگر به توافق نرسیم آخر جهان نخواهد بود.

ظریف ادامه داد: طی یک دهه گذشته، ایران احتمالا بیش از هر کشور دیگری تحت نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس بوده است، با این حال حتی یک مدرک پیدا نشده که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران، غیر صلح‌آمیز است.

وزیرامورخارجه کشورمان در مورد تمدید مذاکرات گفت: تمدید مذاکرات موثر نخواهد بود و نتایجی نخواهد داشت، دوستان 1+5 هم بر این باورند که هرچه زودتر به توافق برسیم.

وی ادامه داد: بدبینی بسیار زیادی در ایران نسبت به غرب بویژه به آمریکا وجود دارد، به دلیل سابقه‌ای که وجود دارد از جمله حمایت از صدام و همچنین سرنگون کردن حکومتی قانونی در ایران، اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، مورد موشکافی قرار می‌گیرد.

انتقاد ظریف از منطق مذاکراتی آمریکا در گفتگوهای هسته ای در حالی است که صبح امروز رهبر معظم انقلاب فرموده بودند: معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینه ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

ایشان همچنین با اشاره به تلاش بی وقفه مسئولین و هیأت مذاکره کننده برای خارج کردن حربه تحریم از دست دشمن، گفتند: اگر این اتفاق رخ دهد و با توافق، حربه تحریم از دست دشمن خارج شود، بسیار خوب است اما اگر این اتفاق نیفتاد، همه بدانند که راهکارهای فروانی در داخل کشور برای کُند کردن حربه تحریم وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: اگر با همت و تلاش، به داشته های خود، به صورت مناسب توجه کنیم، حتی اگر نتوانیم حربه تحریم را از دست دشمن خارج کنیم، می توانیم آن را کُند کنیم.

۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۱۲
رجانیوز |
تعداد بازدید : ۶۵۶