افزایش 20 میلیون تنی ظرفیت تولید متانول ظرف پنج سال آینده/فروش ١٣ دانش فنی تولید محصولات پتروشیمی به بخش خصوصی

افزایش 20 میلیون تنی ظرفیت تولید متانول ظرف پنج سال آینده/فروش ١٣ دانش فنی تولید محصولات پتروشیمی به بخش خصوصی
مدیرعامل پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ٢٠ میلیون تنی ظرفیت تولید متانول ایران در پنج سال آینده خبر داد و گفت: از این پس شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها به سرمایه گذارانی مجوز احداث واحدهای متانول در ایران را می‌دهد که بتوانند واحدهای پایین دستی آن را نیز همچون پروپیلن احداث کنند.
اسماعیل قنبری مدیرعامل پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: بحث تحقیقات به اعتقاد همه صاحبنظران در صنعت پتروشیمی آرندی ویژه‌ای دارد به طوری که موجب خلق صنعت تکنولوژی و توسعه اقتصادی کشور می‌شود. 

وی تصریح کرد: اگر زنجیره خلق این صنعت به درستی لحاظ شود با توجه به تولید ناخالص ملی چه در توسعه اقتصادی و افزایش رشد اقتصاد و سیکل دایره خلق صنعت را شاهد خواهیم بود. 

قنبری تأکید کرد: شرکت پژوهش و فناوری با توحه به ساختار و رسالت در خلق دانش و فرآیندهای پتروشیمیایی، ‌کاتالیست و مواد افرودنی که دارد می‌تواند این رویکرد را با خلق دانش به نتیجه ظهور برساند. ساختار تکنولوژی در این صنعت ترسیم شده و گروه‌های تحقیقاتی در راستای پلیمر و غیرپلیمری و کاتالیستها فعالیت‌های زیادی را با استفاده از فنارویهای نوین در شرکت پتروشیمی انجام می‌دهند. 

وی افزود: به زودی جشن فروش 10 فرآیند شیمیایی لایسنس متانول و پروپیلن خواهیم گرفت. 

مدیرعامل پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در دنیای امروز که مملو از تغییرات سریع هم در همه سطوح است بدون تردید سازمان‌هایی موفق خواهند بود که تصمیم‌گیری‌های خود را به آینده‌نگری و پیش‌بینی شرایط آینده مجهز کنند مسلما این گونه تصمیم‌گیری‌های جدید مستلزم بکارگیری ابزارهای مناسب است نیاز امروز کشور برای حضوری سرافراز داشتن توانمندی فنی و یا نهادهای فناورمحور است و امنیت آینده کشور در گرو سرمایه‌گذاری در این خصوص و خلق ثروت از فناوری می‌باشد. 

وی افزود: پژوهش وتبدیل آن به فناوری و تجاری سازی در عصر حاصر توسعه نوآوری و فناوری به منظور نیل به رشداقتصادی  و رفاه جامعه مورد توجه خاصیی در این دوره قرار گرفته به نحوی سیاست‌های خاصی را کشورهای مختلف در این زمینه تدوین و اجرا نمودند همواره پژوهش در صنعت پتروشیمی موجبات تحولات بزرگی شده است. 

قنبری افزود: همزمان با گرایش سازمان‌ها به سوی رقابت نوآوری و فناوری نقش و اهمیت سازمان‌های پژوهشی و فناورانه بیش از پیش بارز می‌شوند به گونه‌ای که رشد و توسعه هر صنعت در گرو فعالیت‌هایی در راستای خلاقیت، تعامل، نوآوری پژوهش و فناوری است. 

وی از تجاری‌سازی 13 قرارداد و واگذاری دانش فنی در این عرصه خبر داد و گفت: از این تعداد قرارداد 5 قرارداد مربوط به فرآینده پتروشمی و 8 قرارداد در زمینه کاتالیست می‌باشد به طوری که قراردادهای فرآیندی حداقل زمان برای آنها 4 تا 5 سال و برای  کاتالیست‌ها 1.5 سال طراحی و تدوین شده است.

قنبری از واگذاری لیسانس فرآیند تولید متانول به پروپیلن به پتروشیمی کیمیاگران سبزوار به ارزش 116 میلیارد ریال خبر داد و گفت: همچنین لیسانس تولید کاتالیست به شرکت اکسیر فرآیند نوین در پتروشیمی بندر امام و نیز لیسانس کاتالیست EDC به شرکت گهرسرام، و نیز قرارداد بکارگیری دانش فنی بتن پلیمری شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی جهت ترمیم سازه‌های بتنی واگذار شده است. 

وی ادامه داد: کاتالیست‌های تولید شده با دانش فنی این شرکت نتایج خوبی داشته به طوری که تولید 5.1 تن کاتالیست ریفرمینگ خشک برای پتروشیمی خوزستان، تولید 800 کیلوگرم کاتالیست MEK برای شرکت شیمی تکس آریا، تولید 5.1 تن کاتالیست IRSAC510 برای پتروشیمی مارون امیرکبیر و شازن داده شده است. 

وی ادامه داد: برای کاتالیست رفرمینگ خشک حدود 81 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که قرارداد آن 10 ساله بوده و مبلغ قرارداد بعد از فروش پرداخت خواهد شد. 

قنبری تصریح کرد: قراردادهای واگذاری فرآیند در طول 4 الی 5 سال انجام می‌شود با پتروشیمی سبزوار فرآیند تولید متانول، پروپیلن از متانول و تولید HDP پتروشیمی بوشهر و قرارداد تولید آمونیاک با شرکت لاوان بسته شده است. 

وی با بیان این که دانش فنی کاتالیستهای تولیدی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مقیاس صنعتی در مجتمعهای پتروشیمی بندر امام، شازند، شیمی بافت و خوزستان به تولید رسیده است، گفت: در مجموع در دو سال گذشته بیش از ٨١ میلیارد تومان دانش فنی به بخش خصوصی فروخته شده است. 
 
وی با اشاره به افزایش ٢٠ میلیون تنی ظرفیت تولید متانول ایران در پنج سال آینده گفت: از این پس شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها به سرمایه گذارانی مجوز احداث واحدهای متانول در ایران را می دهد که بتوانند واحدهای پایین دستی آن را نیز همچون پروپیلن احداث کند. 
 
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به ساختار جدید این شرکت در قالب گروه های پلیمری، کاتالیستی، فناوریهای نوین و تجاری سازی اشاره کرد و گفت: بروزرسانی بسته های دانشهای فنی شرکت یکی از رویکردهای جدید ما شمار می آید. 
 
قنبری با اشاره به این که شرکت بازل سوئیس در  یک دهه گذشته تعداد گریدهای دانش فنی خود را از ٥٠٠ به هزار و ٢٠٠ گرید رسانده است، گفت: برای کسب بازارهای جدید باید به سمت تجاری سازی و نیاز سنجی واحدهای پتروشیمی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت تولید متانول در کشور تولید متانول در چابهار در دستور کار است از آنجا که شبکه انتقال گاز و پراکندگی در سطح کشور برای این فرآیند دو برابر بوده تولید دانش فنی برای اولین بار به طور قطع موفقیت‌آمیز بود و در مرحله راه‌اندازی است تا بتوانیم از خام فروشی این ماده جلوگیری کنیم. 
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۴۶
باشگاه خبرنگاران |
تعداد بازدید : ۱,۰۱۵