پیشرفته ترین پایانه شناور صادراتی (FSU) افتتاح شد

پیشرفته ترین پایانه شناور صادراتی (FSU) افتتاح شد
پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی بیش از 2,2 میلیون بشکه نفت خام امروز صبح در منطقه بهرگان رسما افتتاح و آماده عملیات صادرات نفت خام میدانهای سروش و نوروز شد.
به نقل از شانا، پایانه شناور صادراتی (FSU) خلیج فارس بزرگترین پایانه ساخته شده در جهان است که  337 متر طول، 60 متر عرض، 33 متر ارتفاع و بیش از 51400 تن وزن دارد. این پایانه در مجموع 21 مخزن دارد و ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی آن به 2,2 میلیون بشکه می‌رسد.

همچنین میانگین نفت دریافتی این پایانه، 200 هزار بشکه از تأسیسات اولیه تولید سروش و نوروز از طریق دو خط لوله به طول 7 کیلومتر و قطر 16 اینچ است و با توجه به عمر مفید تعریف شده برای این پایانه شناور صادراتی و دوجداره بودن بدنه آن، احتمال بروز حادثه، نشت نفت و آلودگی آبهای خلیج فارس در حداقل ممکن است.

بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره که خلیج فارس در حوزه عملیاتی این شرکت فعال است، با توجه به وجود سیستمهای پیشرفته اعلام و اطفای حریق در این پایانه و سیستمهای پیشرفته مقابله با گاز H2S در طول مدت راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن، هیچ‌گونه حادثه انسانی رخ نداده که این امر رکوردی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

از دیگر ویژگیهای این پایانه مدرن می‌توان به امکان حضور 70 تا 80 نفر به طور همزمان در آن اشاره کرد، هرچند که با توجه به بکارگیری تجهیزات بسیار پیشرفته در این پایانه شناور صادراتی، نیاز به نیروی انسانی به حداقل کاهش یافته و بیشتر عملکردهای آن به صورت خودکار انجام می‌شود. این پایانه دارای دو فروند قایق نجات هر یک به ظرفیت 90 نفر است که در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی امکان نجات جان سرنشینان آن در کمترین زمان ممکن وجود دارد.

شرکت نفت فلات قاره ایران که حوزه عملکردش شش منطقه بهرگان، خارک، لاوان، سیری، کیش و قشم و سکوهای بهره‌برداری نفت خام در خلیج فارس است، نفت تولیدی خود را از طریق خط لوله به مناطق عملیاتی ارسال کرده، از آنجا به مقاصد صادراتی می فرستد.

در این میان، نفت تولیدی برخی میادین مانند سروش و نوروز پس از تولید و فرآورش روی سکوهای دریایی جهت ذخیره‌سازی و صادرات مستقیم از دریا به پایانه‌های شناور صادراتی خلیج فارس ، ارسال می شود و در این راستا با توجه به ضرورت ذخیره‌سازی نفت خام سنگین میادین سروش و نوروز و لزوم جایگزینی و تعمیرات اساسی پایانه شناور صادراتی (FSU) سورنا، طرح ساخت پایانه شناور صادراتی جدید متناسب با تکنولوژی روز و همگام با استانداردهای جهانی در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت.

به همین منظور پس از بررسی همه جانبه شرکت سامسونگ کره‌جنوبی به عنوان پیمانکار شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت STX این کشور به عنوان پیمانکار پروژه ساخت پایانه شناور صادراتی خلیج فارس برگزیده و قرارداد ساخت این کشتی در سپتامبر سال 2008 میلادی منعقد و عملیات کارگاهی ساخت آن از ماه می سال 2010 با جدیت آغاز و در پایان سال 2011 و  دو ماه زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.

این پایانه پس از ساخت بلافاصله به سمت آبهای کشورمان حرکت کرده و در میدان سروش واقع در شمال خلیج فارس در موقعیت تعیین شده به عمق 38 متر که از قبل پایل‌کوبی و آماده استقرار پایانه بود نصب شد.

 با توجه به شرایط جهانی و تحریمهای وضع شده علیه کشورمان، در زمان استقرار پایانه، عملیات تکمیلی چند راهه و خطوط ارتباطی به سکوی سروش و همچنین استقرار سازندگان تجهیزات خاص جهت انجام تستهای راه‌اندازی نهایی و بهره‌برداری از پایانه مذکور با دو سال تاخیر مواجه شد.

برای نصب پایانه عظیم شناور صادراتی خلیج فارس، عملیات گسترده و پیچیده‌ای ازجانب متخصصان داخلی با راهبری کارشناسان شرکت سامسونگ کره‌جنوبی انجام شد. در این عملیات سخت و پیچیده علاوه بر انجام لوله‌گذاریهای گوناگون، ارتباط بین چند راهه PLEM و این پایانه نیز برقرار شد.

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام کشور به میزان دومیلیون و دویست و هفت هزار بشکه، افزایش دقت در نفت صادراتی با سیستمهای جدید اندازه‌گیری ، استفاده از پیشرفته‌ترین ترمینال صادراتی کشور با مکانیسم اندازه‌گیری اولتراسونیک، امکان افزایش تولید از میادین سروش و نوروز، جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی خلیج فارس و افزایش ایمنی ، نصب بزرگترین تأسیسات شناور ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام در خاورمیانه ازجانب متخصصان داخلی برای نخستین بار در کشور و در نهایت آموزش کارشناسان و متخصصان داخلی و بومی‌سازی ترمینالهای پیشرفته، از مهمترین دستاوردهای ساخت، نصب و راه‌اندازی پایانه شناور خلیج فارس برای صنعت نفت کشور است.
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۵۰
باشگاه خبرنگاران |
تعداد بازدید : ۱,۰۷۸