بازدید نمایندگان اتحادیه اوپکس از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه+ گزارش تصویری

بازدید نمایندگان اتحادیه اوپکس از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه+ گزارش تصویری
نمایندگان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران (اوپکس) از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه باردید کردند.

در این بازدید یک روزه که روز دوشنبه بیستم بهمن ماه و همرمان با دهه مبارک فجر صورت گرفت، دکتر گلچین، نایب رییس، احسانی عضو هیات مدیره،صرامی عضو هیات مدیره، اسپندیاری دبیرکل و طارمیان مدیر روابط عمومی اتحادیه حضور داشتند به بررسی و تبادل نظر پیرامون مشکلات موجود در راه توسعه صادرات فرآورده های نفتی و بویژه محصولات پتروشیمی و همچنین راهکارها و ظرفیت های اتحادیه برای رفع آن پرداخته شد. اعضای اتحادیه در این بازدید از مجتمع پتروشیمی نوری (برزویه)، پردیس، زاگرس و کاویان دیدن کردند.

مجتمع پتروشیمی نوری (برزویه):

این محتمع در مساحتی حدود 61 هکتار در سال 1380 تاسیس گردید. مالکیت این مجتمع شرکت به ترتیب سهم متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تأمین و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری می باشد.


مجتمع پتروشیمی نوری


 مجتمع پتروشیمی نوری 

مجتمع پتروشیمی نوری 

 مجتی طاهری مدیر عامل شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) در این دیدار، این مجتمع را بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت  (چهار میلیون و پانصد هزار تن) 4/5 میلیون تن در سال معرفی کرد و افزود:  این مجتمع از جمله مجتمع های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ خلیج فارس) بوده است که به صورت رسمی در تیرماه 1386 افتتاح شده و اکنون درحال فعالیت می باشد. عملیات اجرایی این مجتمع در آذرماه 1379 آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال 1385 راه اندازی گردید.

مجتمع پتروشیمی نوری

به گفته طاهری، سرمایه گذاری انجام شده حدود 8 هزار میلیارد ریال می باشد که به صورت مستقیم برای حدود 1000 نفر ایجاد اشتغال کرده است و با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی کشور شرکت پتروشیمی نوری به بخش خصوصی (هلدینگ خلیج فارس) واگذار شده است .

مجتمع پتروشیمی نوری

وی مهمترین مشکلات مجتمع پتروشیمی را مسکلات مربوط به خوشنامی، سهم یک دلار به ازای هرتن از صادرات به استان و یک هزارم از صادرات به اتاق بازرگانی دانست و از اتحادیه خواست در این زمینه به شرکت های عضو مانند این مجتمع یاری رسانده و پیگیری های لازم را انجام دهد.

مجتمع پتروشیمی نوری

تولیدات اصلی این مجتمع (750 هزار تن در سال)، بنزن (430 هزار تن در سال) و ارتوزایلین (100 هزار تن در سال) می باشد. پارازایلین در تهیه دی متیل ترفتالات DMT و اسید ترفتالیک PTA (برای تولید پلی استرها و الیاف مصنوعی)، ویتامینها، ترکیبات داروئی و سموم دفع آفات کاربرد دارد. همچنین رافینت، آروماتیکهای سنگین، گاز مایع و هیدروکربنهای سبک  و سنگین از دیگر تولیدات این مجتمع می باشند. 

مجتمع پتروشیمی نوری

در ادامه این نشست مهندس اسپندیاری، دبیر کل اتحادیه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر به تشریح ظرفیت های اتحادیه در ارایه خدمات به اعضا پرداخت و گفت: مجتمع هایی مانند مجتمع پتروشیمی نوری (برزویه) به دلیل ارزآوری و ارزش اقتصادی ملی که دارند میبایستی به صورت ویژه مورد حمایت مراجع رسمی قرار گیرند. اتحادیه نیز به سهم خود در این راه پبشقدم شده و قطعا در زمینه خوشنامی در سریعترین زمان ممکن، فرایندهای لازم را انجام و نسبت به صدور آن مساعدت خواهد کرد.

مجتمع پتروشیمی نوری

دکتر گلچین ، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گار و پتروشیمی ابران نبز در ادامه با اشاره به تعامل خوب اتحادیه با سازمان های مرتبط با موضوع صادرات تاکید کرد: با همکاری و ارتباط دو سویه بین اتحادیه و اعضا می توان نقایص موجود را به سازمان های مرتبط مانند گمرک، سازمان استاندارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز ریاست جمهوری منتقل و با پیگیری مناسب آنها را مرتفع کرد.

احسانی، عضو هیات مدیره اتحادیه اوپکس نیز با اشاره به فعالیت های اتحادیه به حوزه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: علاوه بر سایت اتحادیه، دو نشریه فارسی دنیای انرژی و  energy world  به زبان انگلیسی در اتحادیه منتشر و علاوه بر شرکت های عضو اتحادیه و وزارت خانه های مرتبط به سفارت خانه های خارجی در تهران و شرکت های نفتی در منطقه خاورمیانه توزیع می گردد.

وی بر استفاده از قابلیت های رسانه ای برای رساندن صدای اعضا به مسوولان تاکید کرد و برگزاری نشست های خبری با حضور اصحاب رسانه را از دیگر قابلیت هایی دانست که در اتحادیه وجود دارد و می تواند در اختیار اعضا قرار گیرد.

مجتمع پتروشیمی پردیس:

این مجتمع در مساحتی بیش از 62 هکتار  در سال 1380 تأسیس شد.  مالکیت این شرکت نیز به ترتیب سهام با شرکت سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری توسعه الوند غدیر، شرکت بازرگانی پتروشیمی و سهام ترجیحی کی باشد. تولیدات اصلی این مجتمع آمونیاک و اوره گرانول و خوراک ورودی به مجتمع نیز گاز طبیعی می باشد.   

گزارش تصویری بازدید از مجتمع پتروشیمی پردیس:   


مجتمع پتروشیمی پردیس

 

مجتمع پتروشیمی پردیس 

مجتمع پتروشیمی پردیس 

 

مجتمع پتروشیمی زاگرس:            

این مجتمع در مساحتی بیش از  30 هکتار  در سال 1379 تأسیس شد. مالکیت این شرکت نیز به ترتیب سهام با سرمایه گذاری غدیر، صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت، گروه صنعتی شیمی پوشینه و سرمایه گذاری صنعتی مروارید می باشد. محصول اصلی این مجتمع متانول CH3-OH /  است.

مهندس موسوی، مدیر بازرگانی مجتمع در  بازدید اعضای اتحادیه از این مجتمع اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور دستیابی به بازارهای جهانی و کسب سهم مناسبی از بازار متانول، شرکت پتروشیمی زاگرس در سال 1379 تأسیس گردید. به منظور توانمندسازی شرکت برای رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه، زمینی به مساحت 25 هکتار در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی، تملیک و مجتمع تولیدی این شرکت در بندر عسلویه احداث گردید. 

مدیر بازرگانی پتروشیمی زاگرس ادامه داد: طراحی مجتمع به گونه‌ای انجام شده است تا از حداکثر انرژی تولیدی در راکتورهای سنتز و همچنین انرژی بازیافتی در واحد ریفرمینگ برای تأمین انرژی مورد نیاز استفاده گردد و از این طریق در حدود 205 تن بخار در ساعت با فشار 40 بار تولید و به فروش رسد.

وی افزود: قرارداد انجام مهندسی پایه، تفصیلی، خرید تجهیزات با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های Lurgi آلمان و پیدک ایران منعقد شد و کلیه فعالیت‌های مربوط به اجرای عملیات ساختمان و نصب توسط پیمانکاران ایرانی انجام گردید. براساس قرارداد با شرکت‌های لورگی و پیدک، فاز اول از سال 1380 آغاز و با ظرفیت سالیانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گرید AA در سال 1385 پایان یافت. با خاتمه عملیات اجرایی فاز دوم در سال 1388، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن در زمره پنج شرکت بزرگ تولید کننده این محصول در دنیا قرار گرفت.

وی راهبرد شرکت پتروشیمی زاگرس در رسیدن به تولید و برقراری توان رقابتی را  استقرار سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت حرفه ای و محیط زیست دانست و افزود: توسعه پایدار و بهبود مستمر ، حذف یا کاهش ریسک خطرات و حفظ محیط زیست توام با سلامتی کارکنان از اصول اساسی این نظام می باشد.

موسوی رفع مشکلات مربوط به خوشنامی را از نمایندگان اتحادیه درخواست کرد که اعضای هیات مدیره و دبیرکل نیز بر رفع آنها در آینده ای نزدیک تاکید کردند.

گزارش تصویری بازدید ازمجتمع پتروشیمی زاگرس:            


مجتمع پتروشیمی زاگرس 

 مجتمع پتروشیمی زاگرس 

مجتمع پتروشیمی زاگرس 

مجتمع پتروشیمی زاگرس                       

 

 مجتمع پتروشیمی کاویان: 

یکی دیگر از مجتمع هایی که مورد بازدید اعضای اتحادیه قرار گرفت، مجتمع پتروشیمی کاویان بود. مهندس اولادی مدیر عامل این شرکت ضمن خیر مقدم گفت: شرکت پتروشیـمی کـاویـان از شرکتهای تابعه شرکت پتروشیمی باختر می باشد. مأموریت اصلی شرکت پتروشیمی باختر که با سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دیگر شرکتهای سرمایه گذاری بخش خصوصی تشکیل شده عبارتست از ساماندهی و سازماندهی منابع مالی و همچنین کسب اطمینان از اجرای پروژه های پتروشیمی غرب کشور. شرکت پتروشیمی کاویان که در شهریور ماه 1384 تأسیس گردید، وظیفه تأمین خوراک مورد نیاز سایر شرکتهای زیر مجموعه شرکت پتروشیمی باختر را عهده دار می باشد، که از طریق تزریق به خط لوله اتیلن غرب کشور خوراک رسانی به این مجتمع ها صورت می پذیرد.

به گفته اولادی، سهامداران اصلی این شرکت شرکت پتروشیمی باختــر و صندوق بازنشستگی نفت، شرکت پلیمر کرمانشاه، شرکت پتروشیمی لرستان، کردستان و مهاباد می باشند.

اعضای اتحادیه در ادامه با ابراز امیدواری به توسعه فعالیت های این مجتمع و پیوستن به جمع صادرکنندگان فرآورده های نفتی کشور، تلاش کارکنان و متخصصان پرتلاش کشور و پیمودن راه استقلال کشور را مایه مباهات دانسته و آمادگی  اتحادیه متبوع خود را برای هرگونه کمک و همکاری به آنان اعلام کردند.

  گزارش تصویری بازدید از مجتمع پتروشیمی کاویان:


مجتمع پتروشیمی کاویان


 

مجتمع پتروشیمی کاویان 

 مجتمع پتروشیمی کاویان 

 

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۴۳۴