١٤ طرح پتروشیمی ایران در صف فاینانس

١٤ طرح پتروشیمی ایران در صف فاینانس
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که ١٨ طرح پتروشیمی برای تامین منابع مالی به کشور چین معرفی شده است، گفت: از میان این طرحها فاینانس پتروشیمی های سبلان، لردگان، بوشهر و مسجدسلیمان فعال شده و مابقی در دست پیگیری است.

عباس شعری مقدم  اظهار کرد: هم اکنون امکانات بالقوه بسیار بی نظیری برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد، که نه تنها باید ازسرمایه گذاران ایرانی، بلکه باید از سرمایه گذاران خارجی  هم برای به فعل درآوردن این امکانات استفاده کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به این که ١٨ طرح پتروشیمی برای تامین منابع مالی به صندوق توسعه ملی، معرفی شده است، گفت: پتروشیمی های اندیمشک، صدف، ایلام، سلمان فارسی، پتروکیمیا، فسا، جهرم، داراب، فیروزآباد، میاندوآب، گچساران، گلستان، اردبیل، سیراف انرژی، زنجان و متانول کاوه از جمله این طرحها هستند.

شعری مقدم تصریح کرد: در میان طرحهای نیمه کاره پتروشیمی، کاوه به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده متانول جهان با استفاده از منابع داخلی سهامداران خود به پیشرفت خوبی دست یافته و امید است با تلاش صورت گرفته، سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش شانا، در ایران و بخصوص در صنعت نفت و پتروشیمی، دانش و تجربه مناسبی در استفاده از منابع مالی بین المللی در قالب قراردادهای فاینانس موجود است و این صنعت از عملکرد موفقی در بومی سازی ساختارهای تأمین مالی برخوردار است. در این فرایند بخصوص عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ایجاد و افزایش اعتبار خود بسیار قابل توجه و چشم افسا بوده است. چنانچه این شرکت در دهه های گذشته توانست مبالغ قابل توجهی را تنها برمبنای اعتبار خود و بدون پشتوانه دولت و شرکت نفت از بازارهای مالی بین المللی جذب کند.

شکل گیری بحران اقتصادی در جهان و به تبع آن کاهش منابع مالی سرمایه گذاری از یکسو و از سوی دیگر محدود شدن دسترسی کشور به منابع متعارف تأمین مالی در نتیجه شرایط بین المللی، موجب شد تا در سالیان گذشته خط اعتباری چین به عنوان تنها گزینه و یا حداقل گزینه بدون رقیب جدی، برای تأمین مالی پروژه های صنعتی در ایران مطرح شود. هرچند استفاده از صندوق ارزی در داخل نیز همواره مورد پیگیری و توجه قرارگرفته است.

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۲۰
شانا |
تعداد بازدید : ۹۸۹