نایب رئیس کمیسیون تلفیق: نفت 40 دلاری هم بودجه را آسیب نخواهد زد

نایب رئیس کمیسیون تلفیق رسیدن قیمت نفت تا 40 دلار را هم موجب آسیب به بودجه ندانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، احمدرضا دستغیب با بیان این که سعی کردیم با توجه به محدودیت های تامین منابع مالی با دقت بیشتری بودجه را تنظیم کنیم گفت: ما در کمیسیون تلفیق در مرحله نخست مطابق با سال های گذشته آیین نامه ایی را به تصویب رساندیم و امیدواریم هفته آینده ضمن این که بودجه تقدیم صحن علنی مجلس می شود جداول آن نیز به صورت شفاف در اختیار همه نمایندگان محترم قرار گیرد.

وی افزود: در بخش هزینه ها سعی کردیم هزینه جدیدی به دولت اضافه نشوددستغیب گفت: دو سقفی شدن بودجه 94 در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بود چرا که امسال با ملاحظه قطعیت نیافتن درآمدهای نفتی و ملاحظات اقتصاد سیاسی مانند موضوع مذاکرات، بودجه عمومی دو سقفه شد و قدری ضربه پذیری و نگرانی در مورد تحقق درآمدها در بودجه سال آتی را کاهش داد.

وی با بیان این که در بودجه 93 سهم منابع حاصل از نفت 8 / 36 درصد بود گفتاین سهم در بودجه سال 94 به 7 / 31 تقلیل یافته است و در پیشنهاد کمیسیون تلفیق ما این عدد را به 25 درصد کاهش دادیمنایب رئیس کمیسیون تلفیق تصریح کرد: روند بودجه سال 94 به گونه ای نیست که اعتبارات عمرانی که سبب افزایش تولیدات است کاهش یابد.

وی مصداق دیگر عملی شدن اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 را مدیریت درآمدهای مالیاتی ذکر کرد و افزود: ما امسال پیشنهاد دولت را برای قرار دادن 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی پذیرفتیم چون شرایط خاصی بر کشور حاکم بود.

دستغیب گفت: محاسباتی که برای تحقق درآمدهای نفتی انجام شد مشخص کرد حتی اگر قیمت نفت تا 40 دلار هم کاهش پیدا کند، بودجه آسیبی پیدا نخواهد کرد و یکی از دلایلی که کمیسیون تلفیق به این روش عمل کرد یعنی مبنا را نسبت به سال قبل متفاوت در نظر گرفت این بود که ما نمی خواستیم از طریق سیاست مالی که بودجه است وارد حوزه هایی مثل تعیین نرخ ارز یا قیمت نفت شویم که حوزه های تصمیم گیری بودجه نیست.

وی اظهار داشت: در صورت تحقق درآمدهای نفتی به بیش از 40 دلار، این مبلغ صرف زیرساخت های عمرانی خواهد شد و بر این اساس یکی از شاخص های مهم اقتصاد مقاومتی یعنی آینده نگری نیز رعایت شده است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: ما برای تحقق درآمدهای نفتی مبلغ 53 هزار و 700 میلیارد را در نظر گرفته ایم و اعتقاد داریم هیچ نگرانی برای تحقق این عدد وجود ندارد و همه هزینه ها نیز با این قیمت گذاری انجام خواهد شد.

وی افزود: اجازه انتشار 5 هزارمیلیارد اوراق مشارکت از جمله اقدامات انجام شده است و ما به وزارت نفت اجازه دادیم در میادین مشترک به انتشار اوراق قرضه بپردازد زیرا با کاهش قیمت نفت سهم صنعت نفت نیز کاهش خواهد یافت.

دستغیب گفت: اعداد و ارقام مختلفی درباره فرار مالیاتی وجود دارد که زیر چتر و پوشش مالیات قرار نمی گیرند.

وی با تاکید بر این که باید از کسانی که درآمدهای بالایی دارند مالیات گرفت افزود: شرکت های داخلی و نمایندگی ها متاسفانه به اشکال مختلف از دادن مالیات فرار می کنند.نایب رئیس کمیسیون تلفیق گفت: افزایش مالیات ها متوجه گروه های جدید است و هر چه درآمد بیشتر باشد مالیات هم بیشتر می شود.

دستغیب افزود: با موافقت معاونت مدیریت و برنامه ریزی سقف یارانه نقدی به جای 42 هزار میلیارد به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و یارانه بهداشت هم 4 هزار و 800 میلیارد تومان تعیین شدنایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که خانوارهای با درآمد بالا از دریافت یارانه نقدی معاف می شوند گفت: دولت مکلف خواهد شد تا یارانه خانوارهایی را که درآمد بالایی دارند ، کاهش دهد.

وی با بیان این که ضوابطی برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است افزود: به دولت این اجازه داده شده است تا به جای پرداخت نقدی به خانوارها اوراق مشارکت با سررسید سه ساله داده شود و این اختیار به خانوارها داده شد تا سرمایه گذاری و یا این که نقدی دریافت کنند.

دستغیب با اشاره به این که هیچ نگرانی درمورد تداوم دریافت یارانه وجود ندارد،افزود:خانوارهای پردرآمد و ثروتمند از دریافت یارانه نقدی معاف خواهند شدنایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که شناسایی افراد ثروتمند کار دشواری نیست گفت: سال آینده بخش قابل توجهی از جامعه یارانه دریافت خواهند کردوی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان جریمه سربازان غایب چقدر است، افزود: تدابیری در لایحه دولت جهت افرادی که 10 سال از سربازی غایب بوده اند درنظر گرفته شده به طوری که این مسئله در کمسیون به 8 سال کاهش یافته است.

دستغیب با اشاره به این که کسانی که از سربازی غیبت کرده اند،برای آن محدودیت هایی در نظر گرفته شده بود خاطر نشان کرد: این عده از فرصت هایی که می توانستند داشته باشند عقب مانده اند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با بیان این که باید نگرانی آن ها را حل کرد،اظهار داشت: بسیاری از موضوعات مربوط به مسائل مالی این عده را نزدیکانشان انجام می داند.

وی با اشاره به این که به دولت اجازه داده شده است تا از آن ها جریمه بگیرد ادامه داد: درآمدی که برای این کار در نظر گرفته شده در لایحه هزار میلیارد بود این در حالی است که در کمیسیون تلفیق به 3 هزار میلیارد رسیده است.

دستغیب گفت: سربازان غایب مشمول این لایحه از انتصاب به سمت های مدیریتی و عضویت در شوراهای شهر و روستا حتی پس از دریافت کارت محروم خواهند بود.

وی با اشاره به این که اعداد و رقم هایی برای جریمه آن ها بر اساس مدرک تحصیلی از زیر دیپلم تا پزشک در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: در صورت تصویب این مسئله در مجلس، جداول آن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دستغیب اظهار داشت: برای افراد متاهل و کسانی که صاحب فرزند هستند تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۳۲
اتاق ایران |
تعداد بازدید : ۱,۰۷۳