نوسانات نفتی، باز هم رشد اقتصادی را کاهش داد

نوسانات نفتی، باز هم رشد اقتصادی را کاهش داد
عدم قطعیت درباره آینده بهای نفت در بازارهای جهانی می‌تواند پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
کارشناسان صندوق بین‌المللی پول با اشاره به نوسانات شدید قیمت نفت در چند ماه اخیر اعلام کردند، از یک سو پائین ماندن بهای نفت در بازار بین‌المللی می‌تواند موجب شود تقاضای جهانی طلای سیاه از میزانی که صندوق بین المللی پول در ماه گذشته پیش‌بینی کرد بالا‌تر رود، از سوی دیگر این کاهش قیمت می‌تواند شرکت‌ها یا کشور‌ها را به کاهش عرضه این ماده به بازار وادار کند و همین مسئله موجب می‌شود بهای هر بشکه نفت در بازار جهانی بیشتر و سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی شده، افزایش یابد.
صندوق بین المللی پول که ریاست آن را کریستین لاگارد برعهده دارد، ماه گذشته پیش‌بینی‌های خود را درباره رشد اقتصاد جهانی ۲۰۱۵ میلادی را ۳.۵ درصد کاهش داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، چشم‌انداز قیمت نفت در بازارهای جهانی، پس از کاهش ۵۰ درصدی در هفت ماه گذشته، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ خواهد بود که قرار است دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در استانبول گرد هم آیند.
گروه ۲۰ متشکل از وزرای اقتصاد و دارائی و همچنین روسای بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد مطرح دنیاست. کشورهای عضو این گروه در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی مقدماتی بر این نشست اعلام کرد بانک مرکزی آمریکا احتمالا به تاثیر بهای نفت اهمیت زیادی نخواهد داد و همچنان اهداف خود را در زمینه اشتغال و تورم در اولویت قرار خواهد داد. کار‌شناسان صندوق بین‌المللی پول همچنین در گزارش بار دیگر درباره خطرات ناشی از اختلافات موجود میان سیاست‌های پولی کشورهای بزرگ هشدار داده و تاکید کردند تداوم این وضعیت می‌تواند به تشدید نوسانات و ناپایداری‌ها و همچنین خروج انبوه سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور به ویژه کشورهای صادرکننده نفت منجر شود.
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۳۰
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۰۵۸