«امپراتوری گازی» ترکیه محقق می‌شود؟

«امپراتوری گازی» ترکیه محقق می‌شود؟
بخش نفت و گاز ترکیه برای تبدیل شدن به یک مرکز ترانزیت گازی در جهان گام‌های بلندی برداشته است: سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد دلاری در اکتشافات گازی غیرمتعارف در دو سال آینده، گرفتن تعهد از شرکت شل برای سرمایه‌گذاری در اکتشافات دریای سیاه و آغاز پروژه مشترک گازی با آذربایجان موسوم به «خط لوله گاز ترانس آناتولی» (TANAP) که قرار است گاز را از یونان به ایتالیا منتقل کند.
رویای ترکیه برای تبدیل شدن به یک قطب گازی منطقه‌ای و جهانی به حقیقت نزدیک می‌شود. گفته می‌شود خط لوله گاز ترانس آناتولی که احتمالا روسیه و عراق را نیز به هم متصل می‌کند تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز را به اتحادیه اروپا منتقل می‌کند. بخش عمده‌ هزینه این پروژه که حدود ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود، قرار است از طریق شرکت سوکار، شرکت نفت‌وگاز آذربایجان تامین شود. همچنین پایانه جدید گاز «ال‌ان‌جی» می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ میلادی ترکیه را به یکی از نقاط کلیدی ورودی گاز به قاره سبز تبدیل کند. شرکت گازپروم روسیه نیز اعلام کرده در نظر دارد تا پس از آماده شدن خط لوله «ترکیش استریم» عرضه گاز طبیعی به این کشور را دو میلیارد مترمکعب در سال افزایش دهد. بنا بر اعلام گازپروم، قرار است فاز نخست خط لوله‌ ترکیش استریم تا پایان ۲۰۱۶ میلادی تکمیل شود. پیشتر اعلام شده بود که فاز نخست این پروژه در سال ۲۰۱۸ تکمیل می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، انتظار می‌رود خط لوله انتقال گاز ترکیش استریم که از ترکیه می‌گذرد، جایگزین پروژه «جریان جنوبی» شود که روسیه به علت اختلافات با اروپا بر سر اوکراین آن را کنار گذاشت. این خط لوله با هدف انتقال گاز روسیه به وسیله شرکت روسی گازپروم از راه دریای سیاه به بلغارستان و از آنجا به صربستان، مجارستان، اسلوونی و ایتالیا ایجاد شده تا جریان انرژی از آغاز سال جاری میلادی تا اتریش و یونان ادامه یابد.
مقامات مسکو و آنکارا هفته پیش اجرای بخش فنی پروژه ترکیش استریم را آغاز کردند تا مشکلات متعددی را که در این زمینه وجود دارد، حل و فصل و زمینه را برای عملیاتی کردن پروژه فراهم کنند. کشورهای اروپایی می‌توانند از این خط لوله برای تامین گاز مورد نیاز خود استفاده کنند، گرچه مسئولان شرکت گازپروم اواسط ژانویه به کشورهای اروپایی اعلام کردند که با هزینه‌ خودشان باید خط لوله گاز احداث کنند زیرا گازپروم دیگر قصد ندارد از طریق اوکراین گاز مورد نیاز آنها را تامین کند. اتحادیه اروپا اما درباره کارآیی این پروژه ابراز تردید و از طرح خط لوله گاز روسیه به ترکیه انتقاد کرده است. ماروس سیوکوویچ، معاون رییس کمیسیون اروپایی در امور انرژی، گفته است گمان نمی‌کند طرح روسیه برای ایجاد خط انتقال گاز به ترکیه و از آنجا به اروپای غربی جدی باشد، زیرا با موانع اقتصادی و قانونی روبه‌رو است.
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۳۸
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۹۹۸