فراز و فرودهای نفتی سیاسی است یا اقتصادی؟

فراز و فرودهای نفتی سیاسی است یا اقتصادی؟
بهای نفت در بازارهای آسیا اندکی افزایش یافته و کارشناسان بانک مورگان استانلی اعلام کرده‌اند همین که شمار سکوهای نفتی در آمریکا کاهش یافته، نشان‌دهنده آن است که تولید نفت در این کشور در آینده‌ای نزدیک کاهش خواهد یافت. با این حال تحلیلگران درباره ثابت ماندن بهای نفت در بازارهای جهانی تردید دارند زیرا میزان عرضه همچنان بسیار فراتر از میزان تقاضا است.

به گزارش گروه ترجمه نکونیوز به نقل از صدای روسیه، قیمت نفت در حال حاضر بشکه‌ای ۴۵ تا۵۰ دلار است. برخی کارشناسان با رد نگرانی‌ها نسبت به کاهش قیمت نفت معتقدند که شرایط امروز با تبدیل شدن به یک فاجعه تمام‌عیار فاصله زیادی دارد، چرا که سقوط قیمت نفت مدت‌ها بخشی

برخی کارشناسان با رد نگرانی‌ها نسبت به کاهش قیمت نفت معتقدند که شرایط امروز با تبدیل شدن به یک فاجعه تمام‌عیار فاصله زیادی دارد، چرا که سقوط قیمت نفت مدت‌ها بخشی از تاریخ معاصر اقتصادی جهان بوده و در 50 سال اخیر بارها و بارها بالا و پایین رفته است.

از تاریخ معاصر اقتصادی جهان بوده و در ۵۰ سال اخیر بارها و بارها بالا و پایین رفته است.
بنا بر این گزارش، شدیدترین کاهش قیمت نفت در سال ۱۹۹۸ میلادی بوده است. زمانی که یک بشکه نفت تنها ۱۰ دلار ارزش داشته است. دیمیتری لیوتیاگین، تحلیلگر اقتصادی روس، می‌گوید: «نوسانات قیمت نفت اغلب نتیجه موازنه عرضه و تقاضا نبوده بلکه نتیجه طرح‌های جهانی و سیاسی برخی کشورهاست. پیشتر قیمت نفت بر پایه موازنه عرضه و تقاضا بود اما این مدل در شرایط کنونی کارگر نیست. اکنون نزدیک به دو دهه است که بازار پولی و استراتژی بازیگران آن از عوامل اساسی قیمت‌گذاری هستند.»
آلکساندر شاتیلوف، تحلیلگر مسائل روسیه، کشوری که از کاهش قیمت نفت به شدت متضرر شده است، نیز می‌گوید: «آمریکا سعی دارد حتی به ضرر نفت شیل در کشورش، سناریوهای گذشته را تکرار کند. زمانی که توانست به کمک عربستان قیمت نفت را به‌شدت پایین آورده و اقتصاد شوروی را متزلزل کند. حالا هم سقوط قیمت نفت نتیجه توطئه نخبگان آمریکایی ‌ـ ‌عربی است. آن‌ها به کمک راهکارهای اقتصادی‌ ـ‌ سیاسی به افت نرخ نفت کمک می‌کنند. اما باید نگاهی دوباره به تاریخ داشته باشیم و به یاد بیاوریم که شش ماه پس از کاهش شدید قیمت نفت، بهای آن دوباره رو به افزایش گذاشت و در پایان سال ۲۰۰۹ به بشکه‌ای ۶۰ دلار رسید. این داستان این بار نیز تکرار خواهد شد. وقتی که عرضه دوباره کاهش یابد حرکت رو به بالا آغاز خواهد شد. این حرکت در پایان تابستان یا اوایل پاییز شروع خواهد شد و نزدیک به سال ۲۰۱۶ قیمت نفت تثبیت خواهد شد.»
تحلیل‌گران روس در شرایطی از افزایش قیمت نفت در اواسط سال ۲۰۱۵ و تثبیت آن در نزدیکی ۲۰۱۶ خبر می‌دهند که عبدالله البدری، رئیس سازمان اوپک، نیز چندی پیش اعلام کرده که به اعتقاد وی بهای نفت هم اینک به کف خود رسیده و به‌زودی روند رو به افزایش آن آغاز خواهد شد.

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ۲۱:۰۴
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۷