نرخ ارز در بودجه، چند؟

نرخ ارز در بودجه، چند؟
اعضای کمیسیون تجارت اتاق تهران در آخرین گردهمایی خود در دوره هفتم، به بررسی تجارت خارجی کشور طی ده ماهه امسال پرداختند و علاوه بر این دیدگاه های خود را پیرامون نرخ ارز و میزان رقم آن در بودجه مطرح کردند.
پیش از ورود اعضای کمیسیون به موضوع تجارت خارجی خانم سهیلا جلودارزاده یکی از نمایندگان دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران طی سخنانی به انتخابات هشتمین دوره و حضور بانوان فعال اقتصادی در این انتخابات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از مجموع 400 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران که شامل اعضای هیات نمایندگان تمامی اتاق های شهرستان می شود، 9 بانوی فعال اقتصادی در این دوره در هیات نمایندگان اتاق ها حضور دارند و این در حالی است که تلاش داریم تا مشارکت و حضور بانوان اقتصادی در انتخابات دوره هشتم را افزایش دهیم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طی هفته های اخیر تلاش کردیم تا با دعوت از بانوان اقتصادی برای حضور در انتخابات و نامزدی در این کارزار، نقش این بخش از فعالان اقتصادی در تصمیم گیری های بخش خصوصی پررنگ تر از گذشته شود.
گزارش ده ماهه تجارت خارجی
در ادامه این نشست، گزارش تجارت خارجی کشور در ده ماهه امسال از سوی مشاور رییس کل گمرک ایران تشریح شد. محمود بهشتیان با اشاره به اینکه طی این مدت ارزش صادرات غیرنفتی کشور به 42 میلیارد و 584 میلیون دلار و ارزش واردات به 43 میلیارد و 677 میلیون دلار رسیده است، تصریح کرد که ارزش صادرات غیرنفتی طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 24 درصد رشد دارد در حالی که میزان واردات نیز به لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت ده ماهه سال گذشته حدود 15.44 درصد افزایش نشان می دهد.
بهشتیان با اشاره اینکه ارزش صادرات غیرنفتی و واردات در مدت ده ماه اخیر بسیار به هم نزدیک شده است، یکی از دلایل عمده افزایش میزان صادرات کشور را رشد صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی طی این مدت عنوان کرد.
به گفته وی، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی نزدیک به 52 درصد مجموع صادرات غیرنفتی کشور طی 10 ماهه امسال را در برمی گیرد.
مشاور گمرکی اتاق تهران همچنین میزان صادرات محصولات پتروشیمی را طی مدت 10 ماهه امسال به میزان 15 میلیون تن و به ارزش 12.77 میلیارد دلار اعلام کرد که از این حیث از رشد 39 درصدی برخوردار شده است. عمده ترین کشورهای هدف صادراتی ایران نیز طی این مدت به گفته آقای بهشتیان چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بودند.
وی همچنین عمده ترین کالاهای وارداتی طی این مدت را گندم، ذرت، برنج و خودرو عنوان کرد و در زمینه واردات گندم نیز این توضیح را داد که میزان واردات گندم 80 درصد رشد داشته است. به گفته بهشتیان، چین، امارات، کره جنوبی،ترکیه و هند عمده ترین کشورهای صادرکننده کالا به بازار ایران طی این مدت بوده اند. مشاور رییس کل گمرک ایران میزان واردات خودرو طی ده ماهه امسال را 79 هزار و 216 دستگاه اعلام کرد که به گفته وی این تعداد از گمرکات کشور ترخیص شده است. به گفته وی، ارزش این تعداد خودروی وارداتی 1 میلیارد و 625 میلیون دلار بوده است.
بهشتیان نکته قابل توجه واردات خودرو طی این مدت را افزایش حدود 700 میلیون دلاری این کالا طی یک ماه عنوان کرد و افزود: بررسی های آمار گمرک نشان می دهد که در حالی ارزش واردات خودرو طی ده ماهه اخیر 1 میلیارد و 625 میلیون دلار بوده است که در 9 ماهه امسال نزدیک به 983 میلیون دلار خودرو وارد کشور شد و از این رو، طی یک ماه واردات خودرو به میزان 700 میلیون دلار رشد داشته است.
بحث بر سر نرخ ارز
در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون تجارت به بحث درباره نرخ ارز پرداختند. در این بحث، در حالی رییس کمیسیون بر این نکته تاکید داشت که نرخ ارز، طبق قانون باید متناسب با تفاوت تورم داخلی و خارجی باشد، برخی دیگر از اعضا نظر دیگری داشتند و معتقد بودند که باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز رفت. ابوالفضل روغنی عضو کمیسیون تجارت و رییس سندیکای کاغذ بر این نکته تاکید کرد که در شرایط فعلی و در حالی که ورود ارز به کشور به سختی صورت می گیرد، قیمت پایه ارز نباید زیر 4 هزار تومان درنظر گرفته شود.
محمدرضا شجاع الدینی نایب رییس کمیسیون و از نمایندگان دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران نیز به یکسان سازی نرخ ارز در سال های نه چندان دور اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت مرحوم دکتر نوربخش، کشور تجربه موفق یکسان سازی نرخ ارز را از سر گذراند که این اتفاق در یک وجه آن، باعث شد تا قدرت رقابت کالاهای کشاروزی ایران در بازارهای جهانی افزایش یابد. به گفته وی، به دنبال این اتفاق، جشن خودکفایی گندم در ایران، یک سال پس از یکسان سازی نرخ ارز گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که موضوع مذاکرات هسته ای در میان است و هر تصمیمی حتی اقتصادی را باید با نگاه به این مذاکرات درنظر گرفت، گفت: امروز دیگر نمی توان با یکسان سازی نرخ ارز موافق بود چرا که در این صورت به ناچار باید گارد خود را در مقابل مذاکرات هسته ای به زمین بگذاریم.
عضو هیات عامل و معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش محسن بهرامی ارض اقدس که به نظر وی نرخ ارز در بودجه سال 94 چه رقمی باید باشد، تصریح کرد که به اعتقاد وی نرخ ارز را در بودجه باید حدود 3 هزار تومان درنظر گرفت.
در انتهای این بحث، رییس کمیسیون تجارت این پیشنهاد را مطرح کرد که نخبگان اقتصاد کشور در موضوع تعیین نرخ ارز به کمک دولت بیایند و گزینه هایی را به دولت پیشنهاد دهند که برای برون رفت از شرایط کنونی، موثر باشد.
در انتهای نشست آخر کمیسیون تجارت اتاق تهران، گزارش عملکرد و فعالیت این کمیسیون در دوره چهار ساله اخیر از سوی محسن بهرامی ارض اقدس ارائه شد. این کمیسیون در طول دوره چهارساله خود، 56 جلسه را برگزار کرد و موفق شد چهار همایش صادرات غیرنفتی را در طول این مدت هدایت کند.
بهرامی با اشاره به اینکه بخش بازرگانی در مقایسه با سایر رشته فعالیت ها – صنعت، معدن و کشاورزی- سهم بیشتری در هیات نمایندگان اتاق تهران دارد، تصریح کرد که کمیسیون تجارت، یکی از اصلی ترین و محوری ترین کمیسیون های اتاق تهران است و از این رو باید حضور و مشارکت اعضای راه یافته به هیات نمایندگان در این کمیسیون بسیار پررنگ تر از آنچه که در طول دوره گذشته رخ داد، باشد.
بهرامی اظهار امیدواری کرد که در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران، تعداد بیشتری از نمایندگان بخش خصوصی به عضویت این کمیسیون در آمده و در طول دوره نیز مشارکت جدی و فعال تری در برگزاری نشست های آن داشته باشند.


۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ۲۱:۳۴
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۴۲