کره و هند: واردات نفت خام و صادرات فرآورده// ایران: توقف تأمل برانگیز پروژه‌های پالایشگاهی+ نمودار

کره و هند: واردات نفت خام و صادرات فرآورده// ایران: توقف تأمل برانگیز پروژه‌های پالایشگاهی+ نمودار
بسیاری از کشورهای جهان مانند کره جنوبی و هند به جای واردات فرآورده‌های پالایشی اقدام به واردات نفت خام از کشورهای دیگر و تولید و حتی صادرات فرآورده‌های نفتی می‌کنند اما در ایران علی‌رغم تحریم نفت خام هنوز هم نسبت به توسعه صنعت پالایش تعلل جدی وجود دارد.

خودکفایی نسبی در زمینه تأمین فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل و از بین بردن گلوگاه‌­هایی که منجر به ایجاد اهرم­‌های فشار توسط کشورهای غربی می­‌شود، با توجه به اینکه ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز است و در تقابل با کشورهای غربی قرار دارد، امری ضروری است. به همین دلیل، پیگیری جدی اجرای پروژه‌­های پالایشی متوقف شده موجود برای تأمین امنیت اقتصادی کشور امری حیاتی است و این پروژه‌­ها در وزارت نفت باید هم­تراز با اولویت­‌های دیگر این وزارتخانه در زمینه افزایش تولید نفت و گاز کشور قرار گیرند.

تجربه تحریم­ واردات بنزین از تابستان سال 89 یکی از مهم‌ترین مصادیق برای ضرورت توجه جدی به اجرا و راه‌­اندازی پروژه‌های پالایشگاهی کشور به شمار می‌­رود و خط بطلانی بر اعتقاد برخی از مدیران ارشد وزارت نفت در زمینه عدم ضرورت ساخت پالایشگاه­­ نفت در کشور به علت سوددهی پایین آن­ها است، چرا که در پروژه­‌هایی مانند پروژه‌­های پالایشی که با امنیت ملی کشور ارتباط تنگاتنگی دارد، تصمیم‌­گیری صرف بر مبنای مسائل اقتصادی پروژه‌­ها، رویه منطقی و قابل قبولی نیست، چنانکه بسیاری از کشورهای دنیا مانند انگلیس، هند، چین و آمریکا نیز همین نگاه استراتژیک را محور توسعه صنعت پالایشی خود قرار داده­‌اند و در صورت نیاز از سیاست­­‌های حمایت دولتی برای اقتصادی نمودن این بنگاه‌­ها در لایه دوم اهداف خود استفاده کرده­‌اند.

با این وجود، وزارت نفت در احداث پالایشگاه­‌های نفت و میعانات گازی کوتاهی به خرج داده است، به گونه­‌ای که ظاهرا از دید مسئولان ارشد وزارتخانه، این مسئله جزو مسائل کم ­اهمیت وزارت نفت است. این در حالی است که اگر مدیران مربوطه درک عمیقی از اهمیت مسئله و استراتژیک بودن موضوع تأمین سوخت کشور به ویژه بنزین داشتند، قطعاً برنامه‌­های جدی و کارآمدی را جایگزین وعده‌­های غیرکارآمد و غیرعملیاتی فعلی می­‌کردند. این مسئله فارغ از راهبرد عدم خام فروشی نفت و میعانات گازی است و خودکفایی در زمینه بنزین، برای کشوری که سالیان متمادی از عمر تولید نفت آن می­‌گذرد و به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی است، حداقل انتظاری است که از سیاست­‌گذاران و متولیان آن کشور می­‌رود.

اما واقعیت این است که تحریم­‌های چند سال اخیر در زمینه فروش بنزین به ایران، سنگ محک بسیار خوبی برای سنجش نتایج نامطلوب اصرار وزارت نفت به خام­‌فروشی نفت را در پی داشت، تا میزان هوشمندی ادوار گذشته در مجموعه­ وزارت نفت برای فروش نفت­ خام و واردات فرآورده را بر همه آشکار سازد و نشان دهد که به محض فعال‌سازی کانال­‌های واردات فرآورده­‌های نفتی برای کشور، مجدداً تعلل سابق بر پیکره وزارت نفت سایه افکنده و واردات بنزین مجدداً از سر گرفته شود.

ظاهرا از برخی مدیران نفتی نمی‌­توان انتظار داشت که از خواب تعمدی بیدار شوند؛ چراکه اگر قرار بود از خواب بیدار ­شوند، مسئله تحریم­‌ها در سال های اخیر باید این مدیران را بیدار می‌کرد، اما چیزی که در واقعیت دیده می­‌شود تعلل چندین ساله این مدیران است که هر بار برای توجیه عملکرد و تفکر خود، میدان جدیدی برای طفره رفتن از این مسئله دست و پا می­‌کنند. در دسترس نبودن تکنولوژی، سودده نبودن صنعت پالایش، ارزان­‌تر بودن واردات بنزین، فراهم نبودن منابع مالی، تحریم و مسائل بسیار دیگری که همگی مشابه هم هستند و بهانه­‌ها و چاره­‌اندیشی­‌های هوشمندانه­‌ای است و ساخت پالایشگاه برای تولید فرآورده­‌های استراتژیک را بدون توجیه جلوه داده است.

احداث پالایشگاه با نفت وارداتی هم سودده است

مشخص نیست که با توجه به شرایط و فضاسازی‌­هایی که ساخت پالایشگاه­ در کشور را توجیه‌­ناپذیر جلوه داده است، تکلیف کشورهایی مانند هند و کره جنوبی که واردکننده نفت هستند و پالایشگاه‌­های نفتی با ظرفیت بیش از 1.1 میلیون بشکه در روز دارند چه می‌­شود؟! علی‌رغم اینکه هند و کره جنوبی از جمله بزرگترین وارد کنندگان نفت دنیا به حساب می‌­آیند ولی همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، بزرگترین پالایشگاه دنیا متعلق به هند است و 3 پالایشگاه از پالایشگاه­‌های کره­‌جنوبی نیز از جمله بزرگترین پالایشگاه­‌های دنیا هستند.

نمودار 1. بزرگترین پالایشگاه­های نفت در دنیا در سال 2012 (هزار بشکه در روز)

موضوع مهمی که برای کشورهای هند و کره­‌جنوبی وجود دارد این است که سهم نفت وارداتی برای پالایشگاه­‌های آنها به ترتیب 71 درصد و 97 درصد است و ضمن نیاز به واردات حجم بالایی از نفت خام، از حوزه پالایش نفت خام غافل نبوده‌­اند. در نمودار زیر سهم تامین خوراک پالایشگاه­‌های برخی از کشورهای جهان از نفت وارداتی آمده است.

نمودار 2. سهم نفت وارداتی در تامین خوراک پالایشگاه­های نفت برخی از کشورهای جهان در سال 2013

بررسی سیاست­‌های پالایشی کشورهای جهان نشان می دهد حتی کشورهایی که تولید نفت بسیار پائینی دارند و حتی بیش از 93 درصد از نیاز نفتی خود را از طریق واردات تأمین کرده‌­اند، نگاه ویژه‌­ای به حوزه پالایشی و تامین داخلی فرآورده­‌های نفتی خود از قبیل بنزین و گازوئیل داشته­‌اند و مقوله پالایشگاه را در وهله اول استراتژیک و امنیتی دانسته و سپس با نگاه اقتصادی به ارزیابی آن پرداخته‌­اند.

به عنوان مثال، کره­‌جنوبی از منظر کشورهای تولید کننده نفت، از جمله کشورهای بدون نفت قلمداد می­‌شود، به طوری‌که 97 درصد از نفت خود را مطابق نمودار 3 از طریق کشورهای نفت­‌خیز خاورمیانه مانند ایران تأمین می­‌کند. با این وجود، کره جنوبی با فرآوری نفت خام وارداتی، محصولات پالایشی نظیر بنزین و گازوئیل را به کشورهای دیگر و حتی کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران، صادر می­‌کند.

نمودار 3. مبادی واردات نفت خام کره جنوبی در سال 2013

اینگونه کشورها با وجودی اینکه منابع نفتی کافی را در اختیار نداشته­‌اند ولی با توجه به اهمیتی که برای ساخت و توسعه صنعت پالایشی از دیدگاه سیاست­‌های حفظ امنیت انرژی قائل هستند، به جای واردات فرآورده­‌های پالایشی اقدام به واردات نفت خام از کشورهای دیگر کرده­‌اند تا با تکیه بر صنعت پالایشی خود، اقدام به تولید و حتی صادرات فرآورده­‌های نفتی کنند.

مراجع:

Eia.gov (U.S. Energy Information Administration)

Ogj.com (Oil and gas journal)

پیام کهتری-کارشناس انرژی

۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۱۹
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۶۴۷