حجم مبادلات ایران و چین چقدر بوده است؟

سفیر ایران در چین اعلام کرد، رویکرد مثبت تهران و پکن در توسعه همکاری ها در بخش های مختلف اقتصادی، حجم مبادلات تجاری بالغ بر ۵۲ میلیارد دلاری را برای دو کشور در سال جاری رقم زده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، «علی اصغر خاجی» روز جمعه در گفت وگویی اظهار داشت: پکن و تهران در سال های گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند به طوری که این همکاری های مناسب علاوه بر رساندن حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از ۵۲ میلیارد دلار در سال جاری از رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و چین از یک تاریخ بسیار طولانی برخوردار است و به حدود ۲۲قرن پیش باز می گردد، سطح کنونی روابط را نیز بسیار خوب دانست و تصریح کرد، اراده مسوولان دو کشور بر گسترش بیشتر این همکاری ها در ابعاد مختلف است.

وی ادامه داد: همکاری های دو کشو در سطح سیاسی نیز شرایط ایده آلی دارد و گفت وگوها و رایزنی های خوبی میان دو کشور در جریان است که در همین راستا نشست های منظمی از جانب کمیته رایزنی های سیاسی دو طرف به صورت نوبه ای در تهران و پکن تشکیل می شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن همچنین به سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به ایران اشاره کرد و آن را نشان دهنده دوستی میان دو ملت و نیز در جهت تحکیم و گسترش همکاری های تهران - پکن دانست.

سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به تهران بر اساس منابع خبری، امشب صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: «وانگ یی» در این سفر علاوه بر مذاکره با مقامات عالیرتبه کشورمان در خصوص مسائل بین المللی و منطقه ای؛ ممکن است در رابطه با فراهم کردن مقدمات سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران در سال جاری گفت وگوهایی را نیز انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور چین در مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرد و نقش این کشور در جمع گروه ۱+۵ را ارزشمند و مثبت ارزیابی کرد.

خاجی یادآور شد: خوشبختانه چین نقش خوبی در این گروه دارد و همواره تلاش می کند نظرات طرفین گفت وگوها را به یکدیگر نزدیکتر نماید.

وی ادامه داد: این کشور همچنین راهکارها و ابتکارهایی را پیشنهاد کرده است که در دستور کار گروه ۱+۵ قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم از نقش برجسته تر این کشور در پیشبرد مذاکرات بهره مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش کنونی چین در عرصه بین الملل و علاقه مندی این کشور به فعالیت بیشتر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

خاجی اظهار داشت: خاورمیانه شرایطی دارد که چینی ها علاقه مند به فعالیت بیشتر در آن هستند و با توجه به اشتراکات موجود میان تهران و پکن، زمینه های گسترش این همکاری از هر حیث فراهم است.

وی در این رابطه به همکاری دو کشور در حوزه افغانستان اشاره کرد و گفت: با توجه به علاقه مندی چین برای ورود به این حوزه، جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به تجارب ارزشمندی که در اختیار دارد می تواند نقش مهمی در این همکاری ها ایفا نماید.

سفیر ایران در پکن همچنین به نگرانی چین از پدیده شوم تروریسم اشاره کرد و گفت: این نگرانی از سوی چینی ها کاملا واقعی است و همکاری های خوبی میان دو کشور به دلیل داشتن اشتراکات و دیدگاه های نزدیک، در این زمینه وجود دارد.

خاجی تصریح کرد: مبارزه با پدیده تروریسم نیازمند یک اراده بین المللی است و چین می تواند یکی از کشورهایی باشد که در کنار ما در این زمینه نقش مثبت ایفا کند.
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۵۱
جهان |
تعداد بازدید : ۶۷۲