رقابت ایران و عربستان برای تصاحب بازار نفت آسیا

ایران قصد دارد با هدف رقابت با عربستان و سایر تولیدکنندگان و افزایش سهم در بازار، قیمت نفت خود در بازار آسیا را کاهش دهد.
پس از تشدید رقابت صادرکنندگان نفت، برای حفظ و افزایش سهم خود در بازار جهانی نفت از طریق ارایه تخفیف به مشتریان جدید و سنتی، ایران نیز برای حفظ جایگاه خود در بازار و با هدف جلوگیری از اشغال این بازار توسط عربستان، تخفیف های قبل توجهی را ارایه کرده است.

ارایه تخفیف های سنگین به مشتریان اولین بار توسط عربستان آغاز شد و به تبع آن سایر تولیدکنندگان نیز سعی کردند با ارایه تخفیف های بیشتر، محموله های نفت خام خود را جذاب تر کنند.

در این میان، با توجه به شباهت نفت سنگین عربستان با نفت سنگین ایران، ارایه تخفیف بیشتر توسط ریاض می تواند به تصاحب بازار نفت ایران منجر شود، بنابراین مسوولان شرکت ملی نفت، قیمت نفت سنگین ایران را متناسب با کاهش قیمت نفت عربستان، کاهش می دهند.

محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص می گوید: رقابت در بازار آسیا برای به دست آوردن سهم بیشتر فشرده و ایران نیز قصد دارد که قیمت فروش نفت خام در بازار را کاهش می دهد.

وی درباره اینکه آیا ایران همانند عربستان قیمت نفت خود را در بازار آسیا کاهش خواهد داد، گفت: بالاخره باید رقابت کرد و ایران نیز فرمول قیمت نفت خود را کاهش می دهد؛ البته ضریب تغییر (Differential) شاید کاهشی باشد، اما بدون شک پایه قیمت افزایش یافته است.

وی درباره دلیل کاهش قیمت نفت عربستان در بازار، افزود: عربستان پنج بازار برای فروش نفت خام خود در اختیار دارد که قیمت نفت خود را در چهار بازار اروپا، آفریقا، آمریکا و شمال اروپا افزایش داده است و تنها در یک بازار کاهش داده است که همه روی همان یک بازار تمرکز کردند و به بازارهای دیگر توجه نمی کنند.

قمصری دلیل کاهش قیمت نفت از سوی عربستان در بازار آسیا را عرضه و تقاضا عنوان و تصریح کرد: عربستان فرمول را کاهش داده است، یعنی دیفرنشیال (اختلاف قیمتی) را پایین آورده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، افزود: با توجه به اینکه پایه قیمت نفت، نسبت به دو هفته پیش هفت تا هشت دلار افزایش یافته، در عمل می توان گفت قیمت رشد کرده و عربستان فرمول فروش نفت خود را چند سنت کاهش داده است.

وی درباره اینکه آیا از کاهش قیمت نفت عربستان به مشتریان آسیایی می توان به عنوان تخفیف نام برد، اظهار کرد: خیلی روی آن فرمول به عنوان تخفیف نمی توان تمرکز کرد چون فرمول براساس شرایط خاص منطقه است.

قمصری درباره اینکه آیا کاهش قیمت نفت در بازار آسیا از سوی عربستان بخاطر تحت فشار قرار دادن ایران است، گفت: بحث ضربه زدن به ایران نیست؛ هم اکنون رقابت در بازار آسیا بسیار زیاد است و کشورهای آمریکا، آمریکای جنوبی، ونزوئلا و حتی روسیه در بازار آسیا حضور دارند، بنابراین رقابت در این بازار زیاد است و منطقی به نظر می آید که عربستان برای گرفتن سهم خود اقدام به کاهش قیمت نفت خود کند.

وی افزود: عربستان سعودی براساس شرایط بازار و اصولی عمل می کند؛ شاید اگر ایران نیز جای این کشور بود همین کار را انجام می داد.

افزایش عرضه نفت خام به بازارهای جهانی، علاوه بر کاهش قیمت ها موجب شده است که خریداران قدرت چانه زنی بهتری پیدا کرده و تخفیف های بیشتر را درخواست کنند.

براین اساس، صادرکنندگان نیز برای حفظ سهم خود در بازار و برای جلوگیری از تسلط رقبا بر بازار، تلاش کنند با ارایه تخفیف های بیشتر نظر خریداران را به سوی خود جلب کنند.
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۴۱
ایرنا |
تعداد بازدید : ۶۲۲