هفته سخت بازارهای مالی/ سرمایه گذاری در تمام بازارها زیان می دهد

هفته سخت بازارهای مالی/ سرمایه گذاری در تمام بازارها زیان می دهد
بازارهای مالی طی یک هفته گذشته سرمایه گذاران را شوکه کردند.

بهبود فضای پیرامون مذاکرات هسته ای و افزایش امیدها به توافق نهایی موجب شده بود تا قیمت دلار در بازار کاهش یابد. از سوی دیگر بحران یونان وضعیت طلا در بازارهای جهانی را دگرگون کرد. برهمین اساس تحلیلگران بازارهای مالی در میانه هفته به این جمع بندی رسیده بودند که روند قیمت گذاری دلار نزولی و مسیر حرکتی شاخص بورس صعودی می شود ولی در آخرین روز معاملات بازارهای مالی مشخص شد که هفته برای بورس چندان مثبت نبوده و دلار هم ترمزش کشیده شد.

برخی فعالان بازار روایت می کنند که با وجود بروز نشانه های مثبت در مورد پرونده هسته ای ولی هنوز جمع بندی دقیقی در مورد این موضوع صورت نگرفته است. برهمین اساس دلار آمریکا در ابتدای هفته تا زیر 3 هزار و 400 تومان پایین آمد تا پس از دو ماه این اتفاق افتاده باشد. در میانه های هفته اما بار دیگر بهای دلار افزایش یافت و هفته را در قیمت 3 هزار و 420 تومان پایان رساند. قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته 3 هزار و 430 تومان بود. طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.29 درصد کاهش یافته است. با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 29هزار تومان زیان به سرمایه‌گذار تحمیل شده است.

وضعیت در بازار طلا نیز با دلار تفاوت چندانی ندارد. بازار جهانی طلا در طول هفته گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت اما در نهایت با کاهش مواجه شد و روز گذشته به یک هزار و 221 دلار در هر اونس رسید. در پایان هفته میزان سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه با زیان 1.7 درصدی همراه بود. این موضوع نشان می دهد که 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این بازار در طول یک هفته ضرر 170 هزار تومانی بر جای گذاشته است. با این حساب در این هفته که سپری شد بازار سرمایه با 1.42 درصد زیان مواجه شد. بازار ارز زیان 0.29 درصدی بر جای گذاشت و بازار سکه با زیان 1.7 درصدی، زیان‌ده‌ترین بازار هفته بوده است.

فعالان بازار اعتقاد دارند که زیان دهی بازارهای مالی موجب شده تا سرمایه گذاران خرد در تصمیم گیری برای انتقال دارایی هایشان به این بازارها دچار تردید شوند. همین موضوع سبب شده تا نگرانی هایی در ورد وضعیت 684 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه ایجاد شود. در صورتی که بازارهای مالی مناسبی برای انتقال دارایی های خرد مردم ایجاد نشود، خطر انتقال این پول ها به بازارهای مانند مسکن و تکرار رشد قیمت ها وجود دارد. پیش از این بین سال های 1380 تا 1390 به دلیل انتقال سرمایه های خرد مردم به این بازارها قیمت ها به میزان 500 درصد رشد پیدا کرده بود.

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۱۷
خبرآنلاین |
تعداد بازدید : ۶۴۶