بسته ای جامع برای مقابله با ریزگردهای جنوب کشور تهیه شد

بسته‌ای جامع برای مقابله با ریزگردهای جنوب کشور تهیه و تکالیف تمام وزارتخانه‌ها برای مقابله با آن مشخص شده که درصورت تصویب در هیئت دولت، می‌توان امیدوار بود مشکلات گرد و غبار به صورت زیربنایی رفع شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، با بیان این‌که تا به حال جلسه‌های متعددی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان تشکیل شده است، گفت: بعد از تاکید رهبری و دستور رئیس جمهوری برای مقابله با پدیده گرد و غبار در جنوب کشور، جلسه‌های متعددی در استان خوزستان و تهران برگزار شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، به تهیه بسته‌ای جامع و کامل برای مقابله با ریزگردها اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری جلسه‌های متعدد، بسته‌ای جامع به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مقابله با ریزگردها تهیه شده و قرار است جزئیات این بسته فردا در جلسه هیئت دولت مطرح شود.

وی تصریح کرد: تکالیف و وظایف تمام وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت، نیرو، جهادکشاورزی و غیره برای مقابله با ریزگردها در این بسته گنجانده شده و درصورت تصویب آن در هیئت وزیران و در نظر گرفتن ردیف بودجه، می‌توان امیدوار بود که مشکلات گرد و غبار در کشور به صورت زیربنایی حل و رفع شود.

به گزارش شانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این باره گفت: سازمان محیط زیست تاکنون اقدامهای موثری را برای کاهش آلودگی هوا در اهواز انجام داده است، همچنین تدابیری که وزارت نفت در حذف بنزین پتروشیمی ها داشته، موجب افزایش کیفیت هوای اهواز از لحاظ آلاینده‌های نفتی و بنزینی شده است.

معصومه ابتکار افزود: در مورد از بین بردن منشا ریزگردها که تالاب هورالعظیم یکی از مهمترین آنها است نیز محیط زیست اقدامهایی را انجام داده است، از جمله با همکاری وزارت نفت یکی از دریچه‌های میان گذر تالاب باز و آب وارد حوضچه تالاب شد، قطعا ادامه این روند تا حد زیادی مانع بروز گرد و غبار خواهد شد.

وی به موضوع مالچ پاشی در زمینهای جنوب کشور نیز اشاره و تصریح کرد: درباره استفاده و یا عدم استفاده از مالچ نیز تفاوت نظر وجود دارد، زیرا ترکیبات مالچ هم به مرور زمان روی محیط زیست تاثیر منفی می‌گذارد که در این میان بحث مالچهای بیولوژیک مطرح شده بود که این موضوع نیز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

ابتکار گفت: در این باره برخی معتقدند خاک به حدی خشک شده و رطوبتش را از دست داده است که مالچ به خاک نمی‌چسبد، اکنون گرد و غباری که به هوا بلند می‌شود فقط خاک است، اما در آن زمان خاک آغشته به مالچ که ماده‌ای نفتی است به هوا بلند خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: مقابله با پدیده گرد و غبار یک کار گروهی است و تمام سازمانها و نهادهای مرتبط باید همکاری کنند و مانند مسئله آلودگی هوا نیازمند همکاری و مساعدت تمام دستگاهها، حتی مردم هستیم.

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵:۲۲
شانا |
تعداد بازدید : ۶۲۲