خلاصه مذاکرات و صورتجلسه دهمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی مورخ 93/11/05

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، خراسانی تعاونی مروارید مشکین، زنیط)، (بابایی (روغن موتور دماوند، روغن موتور قم)، فتحی (پیام شیمی بهتاز)، ذاکری (روغن موتور لوشان)، اصلان بیگی (روغن موتور رهروان)، گائینی (روغن موتور شتاب)، شهریاری (پترو آذر آسیا، گوهر صفا کرکس، اکسین دنا)، قاری (اکسیر پویان)، کریمی (عالی پردازان آتیه)، علایی (پویان صنعت شرق)، فلاح ابراهیمی (ستاره لاهیج)، ابوطالبیان (بهاران شیمی بروجن)، روغنی (جلفا کیمیا نوین)، شفیع (پتروسپهرپویا)، ربانی (شیمی آرین اردهال)، صرامی (گروه صرامی، پاک اویل زنجان)، قراگوزلو (پترو سپید گریس)، رحمانی (روغن موتور ایران، نگاره شیمی غرب)، هادیان فر (روانکاران گیتی پاسارگاد)، میرآخورلی (افزون روان)، عبداللهی (کیان تامین ایرانیان)، شرفی (پترو ستاره صبا، پارس کیمیا گران اصفهان)، مهدی خانی (روغن موتور فارسان)، شعبانی (پیمان روغن)، قوامی (هرمز انرژی)، احسانی (روغن موتور قطران کاوه و روغن موتور قطران کاوه پارس)، ابوعلی (زرین رون)، مسلمی (سامان شیمی)، سلواتی (درخشان شیمی همدان)، آقایی راد (روشن شیمی، پترو سالار یزد) و خانم امدادی (روانکاران صنعت)

 

دهمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 05/11/93 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه‌ای ضمن اعلام صدور مجوز برای تأسیس شوراهای مشترک بازرگانی ایران و چک، ایران و مجارستان و ایران و برزیل از علاقه‌مندان واجد شرایط به عضویت در هرکدام از شوراها (دارندگان کارت‌های بازرگانی معتبر و فعالیت‌های تجاری با کشورهای مربوطه) دعوت نموده تا به‌منظور عضویت در شوراهای مذکور و شرکت در مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره  آنها که حداکثر سه ماه از تاریخ صدور نامه (93/10/08) انجام خواهد گرفت، مراتب اعلام آمادگی خود را به اتاق مزبور اعلام نمایند.

-       بر اساس اطلاعیه واصله نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 93/11/28الی 93/12/01در شهر کابل برگزار خواهد شد.

-       اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص شناسایی قوانین، مصوبات و بخشنامه‌ها و رویه‌های مخل کسب‌وکار از تشکل‌ها نظرخواهی نموده است. چنانچه نظر و یا پیشنهادی در این خصوص وجود دارد، مراتب را کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی به اتاق ایران منعکس شود.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان خصوصی‌سازی آن سازمان در نظر دارد، 20% از سهام شرکت بهمن گنو را از طریق مزایده با قیمت پایه حدود دو میلیارد و دویست و پنج میلیون ریال با شرایط 20 % نقد و مابقی طی اقساط 4 ساله به بخش‌های خصوصی یا تعاونی واگذار نماید. قابل‌ذکر است، اطلاعات مربوط به این واگذاری در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان‌خصوصی‌سازی به آدرسwww.ipo.ir (بخش اطلاعات آماده‌سازی و قیمت‌گذاری) قابل‌دسترسی می باشد.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شورای مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی تأسیس شده است. علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند به عضویت این شورا نائل شوند.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرعامل محترم شرکت بورس انرژی در تاریخ 93/10/10برگزار شد.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیر محترم امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در 93/10/16برگزار شد.

-       به دنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری با بانک گردشگری و تعامل به وجود آمده هم‌اکنون امکانات مناسبی ازنظر ارائه تسهیلات بانکی ازجمله دریافت وام برای اعضاء فراهم‌شده است. ضمناً بانک مذکور در نظر دارد در آینده نزدیک امکانات ارزی را فراهم و به اعضاء ارائه نمای. اعضاء محترم جهت استفاده از تسهیلات بانکی بایستی پس از افتتاح حساب نزد یکی از شعب بانک گردشگری که اسامی و آدرس آنها از طریق ایمیل و درج در وب‌سایت اتحادیه اعلام‌شده است، درخواست کتبی خود را با ذکر مبلغ موردنیاز، نام شعبه‌ای که حساب بازنموده‌اند و شماره‌حساب را کتباً به اتحادیه ارسال فرمایند تا نسبت به ارسال پرسشنامه تکمیل شده و مدارک نسبت به درخواست متقاضیان طبق تفاهم‌نامه اقدام بعمل خواهد آمد.

-       بر اساس اطلاع واصله بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز کاسپین از تاریخ 12 لغایت 15 خردادماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی باکو برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 415 پوند برای حداقل 12 متر با تجهیزات اولیه غرفه می باشد.

-       طبق اطلاع واصله نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری از تاریخ 27 لغایت 30 بهمن‌ماه سال جاری در زمینه‌های نفت، گاز، آب، برق، خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات در سایت نمایشگاهی شهر بغداد برگزار خواهد شد. هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 350 دلار می‌باشد که با احتساب 50 درصد تخفیف ویژه مبلغ 5/500/000ریال برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-       سیزدهمین نمایشگاه نفت و گاز روسیه از تاریخ 2 لغایت 5 تیرماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو برگزار خواهد شد. هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 525 یورو (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-        اولین کنفرانس تجاری بین المللی روسیه ایران با موضوع همکاری در عرصه پالایش نفت، تولید مواد نفتی پلیمرها، مواد شیمیایی و تکنولوژی در روز 9 بهمن سال جاری در دانشگاه دولتی نفت و گاز شهر روسیه (گوبگین) برگزار خواهد شد.

-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نشست تجاری ایران و پرتغال با حضور وزیر امور خارجه کشور پرتقال و هیات تجاری همراه در روز دوشنبه مورخ 93/11/16در اتاق مذکور برگزار خواهد شد.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در تاریخ 93/10/29برگزار شد. طی این جلسه ستاد در مورد لزوم تکمیل فرم خود اظهاری شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تصفیه دوم روغن و ارائه آن به کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان توسط متقاضیان صادرات روغن سوخت تقطیری علاوه بر موارد مندرج در بخشنامه صادره قبلی و به همراه سایر مدارک تأکید فرمودند. همچنین امر ساماندهی نحوه جمع‌آوری روغن سوخت تقطیری به اتحادیه محول گردید تا با تشکل  ذیربط در این خصوص اقدام مقتضی را معمول نماید.

در ادامه اخبار موارد ذیل عنوان گردید:

·        بر اساس تفاهم‌نامه همکاری تنظیمی فی‌مابین اتحادیه و بانک گردشگری مقرر گردید، نیازهای اعضاء در مورد سرمایه در گردش و طرح‌های توسعه پالایشگاهی در قالب تفاهم‌نامه مذکور تأمین گردد.

·       ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال محول نمودن مراتب اجرای طرح ساماندهی فرایند جمع‌آوری روغن کارکرده به اتحادیه ضمن ارسال نامه‌ای اعلام نموده این طرح تمام استان‌های کشور را دربرمی گیرد و در مورد انجام عملیات صدور فاکتور خرید از واحدهای تعویض روغن و ... و همچنین فروش روغن کارکرده به واحدهای بازیافت به‌صورت کاملاً مکانیزه و بر بستر اینترنت به‌نحوی‌که قابلیت دسترسی نظارتی برای ستاد و سایر مراجع ذیربط را داشته باشد و همچنین دارا بودن شماره سریال یکتا، غیرقابل جعل بودن فاکتورهای صادره و امنیت سیستم تاکید نموده است. در این رابطه قرار است جلسه مشترک اتحادیه و انجمن صنایع بازیافت و تعاونی مروارید مشکین به‌منظور بحث و تبادل‌نظر پیرامون موضوع فوق‌الذکر در هفته آینده برگزار گردد.

·       در ارتباط با درخواست افزایش میزان صادرات روغن کارکرده از 7 % به 12 % ستاد اعتقاد دارد انجام این کار بایستی قانونمند باشد و در این رابطه درخواست نموده تا واحدهای تولیدی پرسشنامه‌های طرح جمع‌آوری اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی تصفیه دوم روغن را تکمیل و ارائه نمایند.

·       اتحادیه در نظر دارد، به روال هرساله در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران که از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه سال 94 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شرکت نماید. در این رابطه سالن شماره 6 نمایشگاه به اتحادیه اختصاص‌یافته است. اعضاء علاقه‌مند برای استفاده از غرفه‌ها می‌توانند درخواست خود را به اتحادیه ارسال فرمایند.

·       با توجه به برگزاری نهمین همایش سالانه اتحادیه در تاریخ 93/10/09چنانچه نقدی برای همایش وارد است، اعلام فرمایند تا موردبررسی و استفاده قرار گیرد.

·        درخواست شرکت آریا صنعت بهینه مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های آن شرکت ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت. بر اساس نتایج حاصله کمیسیون نظر موافق و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        درخواست شرکت گونش شیمی صنعت مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های آن شرکت ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت. بر اساس نتایج حاصله کمیسیون نظر موافق و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        درخواست شرکت پیشگامان شیمی انزلی مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و با توجه به عدم حضور نماینده آن شرکت و علیرغم دعوت قبلی، مراتب بررسی پرونده مذکور به جلسات آتی با حضور نماینده شرکت مزبور موکول گردید.

·        درخواست شرکت آتوسا صنعت شکوهیه مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های آن شرکت ارائه نمود. با توجه به ناقص بودن مدارک و نداشتن معرفی‌نامه و اظهارنامه‌های صادراتی و عدم شناخت کمیسیون نسبت به متقاضی مراتب بررسی پرونده به زمان تکمیل پرونده موکول گردید.

·       درخواست بعمل آمده تا رزومه متقاضیان عضویت در اتحادیه قبل از طرح پرونده در کمیسیون جهت اطلاع اعضاء ارسال گردد و همچنین آمارهای مربوط به شرکت‌هایی که طی یک‌ساله اخیر برای ارائه اظهارنامه‌های صادراتی تعهد سپرده اند، مشخص و اعلام گردد.

·       باید توجه داشت که صادراتی بودن شرکت متقاضی شرط پذیرش عضویت آن است.

·       با توجه به برگزاری جلسه مشترک جمعی از فعالان اقتصادی با معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت که در تاریخ 93/10/23در اتاق بازرگانی تهران در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در نفت برگزار گردید، و به بخشی از سخنان آن معاونت محترم به قرار ذیل اشاره گردید:

-       صادرات فرآورده‌های نفتی رونق خواهد گرفت و قیمت  نفت به86 دلار خواهد رسید و سپس متوقف خواهد شد.

-       کشور آمریکا قبلاً یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان خرید نفت خام بود، اما اینک چاه‌های نفت پنسیلوانیا را بازنموده است و اینک تولیدکننده نفت است.

-       میزان عرضه نفت بیش از تقاضا می‌باشد.

-       عربستان سعودی میزان تولید نفت خود را به 6/9 تا 8/9 میلیون بشکه در روز رسانده و در نظر دارد محصولات پتروشیمی را با قیمت نازل عرضه کند که این امر برای شرکت‌های داخلی مشکل ایجاد خواهد نمود. سونامی پتروشیمی در راه است.

-       فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تولید 12 میلیون لیتر بنزین به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

-       پالایشگاه‌های پارس در شیراز و آناهیتا در کرمانشاه در حال احداث می‌باشند.

-       خطوط لوله ایران به پاکستان از جانب ایران به اتمام رسیده است.

-       85 % خانواده‌ها از گاز شهری استفاده می‌کنند که این میزان تا سال 97 به 97 % خواهد رسید.

-       نوع انرژی در دنیا در حال تغییر است و از انرژی برق و خورشید استفاده می گردد.

-       تولید میعانات گازی افزایش‌یافته است و نیروگاه‌ها گازسوز شده‌اند و کمتر از سوخت غیر گازی استفاده می‌کنند.

·       موضوع بحث‌و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       بحث صادرات روغن‌پایه مطرح است. با توجه به شرایط به وجود آمده عرضه روغن‌پایه بیشتر از مصرف آن است.

-       بازار از روغن‌پایه اشباع است. خریدارها وجه را 45 تا 60 روزه پرداخت می‌کنند که تحمل ان برای واحدهای تولیدی تصفیه دوم داخلی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

-       کشور افغانستان واردات سوخت از ایران را منوط به شرایط خاصی نموده و عملاً صادرات سوخت به این کشور متوقف شده است.

-       به بازار افریقا روغن‌پایه کمتر صادر می‌شود. قیمت روغن‌موتور هم کاهش‌یافته است. شرکت‌ها منتظر هستند تا وضعیت تثبیت شود.

-       کشورهای در حال توسعه‌ مصرف‌کننده کالاها هستند. نفت را می‌فروشند و در قبال آن مواد مصرفی و تجهیزات مورد نیاز صنعتی و ... را از کشورهای پیشرفته خریداری می‌کنند. بنابراین افزایش شدید قیمت نفت خام در قدرت خرید کشورهای نفتی و درحال توسعه تاثیر منفی خواهد داشت.

-       در بازار هند حالت صبر و انتظار به وجود آمده است. هیچ خریداری به سمت محصولات پالایشگاهی نمی‌آید.

-       پیشنهاد می شود، صادرات روغن سوخت تقطیری به افریقا هم به‌صورت فله و هم به‌صورت بشکه انجام پذیرد.

-       در شیوه‌نامه اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری تعداد مرزهای تعیین‌شده برای صادرات روغن سوخت تقطیری محدودشده است. لذا پیشنهاد می گردد تا برای صادرات این محصول مرز آبی در جنوب و باشماق در مرز عراق ایجاد گردد.

-       ضمن اشاره به آتش‌سوزی که مدتی قبل در سلفچگان دریکی از واحدهای تولیدی رخ‌داده بود، عنوان گردید، مخازن واحدهای تولیدی تصفیه دوم انباشته از روغن سوخت تقطیری است که خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد و لازم است، برای این مساله فکری صورت پذیرد.

-       ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد تکمیل پرسشنامه مربوط به طرح جمع‌آوری اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی تصفیه دوم روغن تأکید دارد. واحدها در مورد تکمیل پرسشنامه مذکور و ارائه آن به اتحادیه جهت ارسال به ستاد همکاری و تسریع نمایند. چنانچه این پرسشنامه تکمیل و ارائه گردد، امکان افزایش میزان صادرات روغن سوخت تقطیری از 7 % به 12 % ضمن تعامل به ستاد به وجود خواهد آمد. ضمناً اتحادیه در مورد ایجاد مرزهای جدید نیز در حال مذاکره با ستاد و گمرک است.

-       کیفیت روغن سوخت تقطیری باید ارتقاء یافته و میزان سولفور آن کاهش یابد تا روند صادرات آن ادامه یابد.

-       واحدهای تصفیه دوم روغن بایستی فرم‌های مربوط به پرسشنامه جمع‌آوری و خود اظهاری را تکمیل نمایند.

-       ستاد در حال قانونمند کردن رویه‌های اجرایی است و واحدها بایستی مسئولیت بیشتری را قبول کنند و همکاری متداوم و شفاف داشته باشند..

 

این جلسه در ساعت 18:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۷۳۵