فاز ١٢ رکورد راه اندازی ٦ ردیف شیرین سازی را در طول یک سال زد

فاز ١٢ رکورد راه اندازی ٦ ردیف شیرین سازی را در طول یک سال زد
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گفت: راه اندازی ٦ ردیف شیرین سازی در یک سال اقدامی بی نظیر در طول تاریخ صنعت نفت بود که در فاز ١٢ محقق شد.

مهدی یوسفی در آستانه راه اندازی رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که با بهره برداری از یکی از بزرگترین پروژه های تاریخ صنعت نفت کشور ، وعده وزیر نفت برای افزایش تولید گاز محقق شده است، گفت: با بهره برداری کامل از این فاز روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین و اکنون ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و روزانه ٧٥ تن گوگرد به تولید کشور افزوده می شود.

یوسفی با تشریح طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی، گفت: طرح توسعه این فاز در تیر ماه ١٣٨٤ با هدف استخراج و انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز از ٤٥ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی، از سوی شرکت نفت و گاز پارس و در قالب یک قرارداد بیع متقابل به شرکت پتروپارس لیمیتد واگذار شد؛ عملیات اجرایی بخشهای اصلی پالایشگاه خشکی در بهمن ماه ١٣٨٨ آغاز و پیش بینی شده بود در سال ١٣٩١ نخستین ردیف این فاز به بهره برداری برسد.

وی در ادامه گفت: با آغاز کار دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی صحیح و اصولی وزارت نفت مبنی بر اولویت گذاری طرحهای توسعه پارس جنوبی تا پایان پارسال ردیفهای (ترینهای) نخست و دوم پالایشگاه این فاز و سکوی A آن به بهره برداری رسید و با پیگیری مجدانه مدیریت کلان وزارت نفت و  تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی در سه ماه نخست امسال نیز سکوی B و C در موقعیت قرار گرفتند که هم اکنون ٦ ردیف شیرین سازی این پالایشگاه به بهره برداری کامل رسیده است.

وی افزود: ٤١ حلقه چاه در فاز ١٢ حفاری شده که هم اکنون از این تعداد ٢٩ حلقه چاه در سه سکوی A ، B و C در حال تولید گاز هستند.

رکورد راه اندازی ٦ ردیف شیرین سازی در یک سال

یوسفی راه اندازی ٦ ردیف شیرین سازی در یک سال را اقدامی بی نظیر در طول تاریخ صنعت نفت دانست و تاکید کرد: همه مراحل طراحی، مهندسی، تامین کالا،ساخت و راه اندازی این فاز به طور کامل از سوی متخصصان داخلی انجام شده که این امر جز با سیاستگذاری اصولی و منطقی وزارت نفت و مدیریت صحیح منابع میسر نبوده است.

فازهای ١٥ تا ١٨ تا نیمه نخست سال آینده افتتاح می شوند

وی بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی را مهمترین دستاورد وزارت نفت در یک سال و نیم اخیر در شرایط تحریم دانست و افزود: با توحه به این که تحریمهای بین المللی همچنان به قوت خود باقی است، نشان می دهد که مدیریت صحیح منابع اثرهای غیرقابل انکار داشته است و این امیدواری وجود دارد که دیگر فازهای دارای اولویت نخست (١٥ تا ١٨) تا نیمه نخست سال آینده به بهره برداری کامل برسند.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، افزود: پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، ٤٠ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی ( ٢١ درصد از کل گاز دنیا) و حدود ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی در خود ذخیره کرده است و بر اساس برخی از برآوردها یک درصد از گاز جهان در فاز ١٢ پارس جنوبی قرار دارد که سالانه ٨ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده می شود.

افزایش سه درصدی تولید ناخالص داخلی کشور با افتتاح فاز ١٢ 

وی با بیان این که با بهره بردای از فاز ١٢، سه درصد به تولید ناخالص داخلی کشور افزوده می شود، گفت: مورد توجه قرار گرفتن نکات زیست محیطی و اجرای بیش از ١٤٣ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه و منجر به فوت از مهمترین ویژگی فاز ١٢ است.

یوسفی با بیان این که نخستین محموله صادرات میعانات گازی فاز ١٢ در تیر ماه امسال بارگیری شد، افزود: در این مرحله از صادرات میعانات گازی فاز ١٢ ، حجمی معادل یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه از این کالای تجاری و با ارزش بارگیری و به کشورهای هدف ارسال شد.

به گزارش شانا، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به شمار می‌رود؛ مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤.٢ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. در حال حاضر قطر، معادل ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود ٢ برابر ایران (٦٥٠ میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می کنند.

ایران از مجموع ذخایر گازی خود روزانه حدود ٥٥٠ میلیون مترمکعب گاز تولید می کند و تکمیل چهار فاز میدان پارس جنوبی تا ماه مارس سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می افزاید.

با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٧.٥ میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می آید. مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

همچنین براساس برآوردهای انجام شده بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می شود؛ این در حالی است که با راه اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص افزوده می شود.

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۶۶۵