تخفیف تاریخی قیمت نفت از سوی ایران و عراق

تخفیف تاریخی قیمت نفت از سوی ایران و عراق
پایگاه خبری البوابه عمان روز دوشنبه اعلام کرد، ایران و عراق قیمت نفت خام تحویل در ماه مارس (اسفند) برای مشتریان آسیایی را به کمترین سطح خود در بیش از 10 سال گذشته رساندند.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، پایگاه خبری یاد شده نوشت؛ این امر نشان می دهد جنگ بر سر سهم بازار میان تولیدکنندگان بزرگ تر اوپک شدیدتر شده است. 

نفت خام سبک بصره عراق، 4.10 دلار در هر بشکه کمتر از پایه قیمت نفت خاورمیانه به فروش می رسد. شرکت بازاریابی نفت عمان سه شنبه گذشته (21 بهمن) اعلام کرد، قیمت نفت سبک بصره عراق هم اکنون به کمترین سطح خود از دست کم اوت 2003 رسیده است. 

بنا به اعلام یکی از مقامات شرکت ملی نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، این شرکت نیز قیمت رسمی فروش نفت سبک این کشور برای تحویل در ماه مارس را با 2.10 دلار تخفیف در هر بشکه، به کمترین سطح از دست کم مارس سال 2000 رسانده است. 

این تخفیف ها پس از آن داده شد که عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده اوپک، هفته گذشته قیمت نفت خود برای مشتریان آسیایی را به کمترین سطح آن در 14 سال گذشته رساند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در نشست ماه نوامبر (آذر) خود، تولید هدف این سازمان را تغییر نداد و به جای کاهش تولید و جلوگیری از کاهش قیمت نفت، سیاست حفظ سهم بازار را برگزید.
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵:۵۶
تعداد بازدید : ۷۰۰