احداث نیروگاه‌های سیار در ایران/ ساخت نیروگاه‌‌های۸۵۰ هزار تومانی

احداث نیروگاه‌های سیار در ایران/ ساخت نیروگاه‌‌های۸۵۰ هزار تومانی
یک مقام مسئول در وزارت نیرو از دستیابی ایران به دانش فنی بومی نیروگاه‌های سیار برق خورشیدی خبر داد و اعلام کرد: هزینه تولید این نیروگاه‌های کوچک کمتر از ۸۵۰ هزار تومان است.

ولی ‌الدین مصلحتی‌ شربیانی با اشاره به دستیابی ایران به دانش فنی بومی نیروگاه‌های سیار برق خورشیدی، گفت: توسعه شبکه های برق به تمامی روستاهای کشور به ویژه روستاهای دور افتاده یکی از سیاست های اولویت دار صنعت برق کشور است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر با اعلام اینکه برق‌رسانی به روستاها یک امر راهبردی است و نیاز مبرم به استفاده از انرژی‌های نو در برق‌رسانی به روستاها از سال‌های گذشته تاکنون احساسا شده است، تصریح کرد: با توجه به سخت‌گذر بودن برخی مناطق روستایی، تنها راه برق‌رسانی به روستاهای دور افتاده استفاده از انرژی خورشیدی است که در طول چند سال گذشته تاکنون حدود ۶۰۲ مجموعه در این حوزه فعالیت هایی را آغاز کرده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۱۵۳ روستا با حدود ۱۶۰۰ خانوار ازطریق انرژی‌های نو برق‌دار شده و برای انجام این طرح تاکنون ۱۹ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار داشت: با این وجود در شرایط فعلی حدود یکهزار و ۲۰۰ روستای فاقد برق در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: ۶۰۰ روستای فاقد برق دارای کد روستایی هستند که در صورت تامین منابع مالی به‌زودی برق‌رسانی می‌شوند و حدود ۶۰۰ روستایی که فاقد کد روستایی بوده و یا به جزو عشایر محسوب می‌شوند، ازطریق نیروگاه‌های کوچک قابل حمل برق‌دار می‌شوند.

مصلحتی‌ شربیانی از بومی‌سازی نیروگاه‌های کوچک قابل حمل در کشور توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی مطابق با استانداردهای وزارت نیرو سامانه‌ای را طراحی کرد که موجب بومی‌سازی این نوع نیروگاه‌ها شد و با طراحی و ساخت آن، دیگر هیچ خانواده‌ای در هیچ کجای ایران بدون برق نمی‌مانند.

این مقام مسئول با اشاره به ویژگی‌های این سامانه برق‌رسانی، تاکید کرد: این سامانه بسیار سبک و قابل حمل بوده و شامل یک پنل خورشیدی و باطری قابل شارژ با برق شهر است.

وی یادآور شد: این نیروگاه خورشیدی قابل حمل امکان استفاده از تلویزیون به‌مدت سه ساعت در شبانه‌روز، رادیو، روشنایی و شارژ موبایل را فراهم می‌کند و قیمت تمام‌شده آن حدود ۸۵۰ هزار تومان است که با تولید انبوه آن، قیمت نیز کاهش می‌یابد.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر تصریح کرد: با مسئولان سازمان عشایری نشست‌های متعددی برگزار شده است تا شرکت‌های توزیع با هماهنگی سازمان عشایر استان‌ها نسبت به تامین برق عشایر ازطریق نیروگاه‌های قابل حمل خورشیدی اقدام کنند.

به‌گفته وی، تا پایان امسال ۵۰ دستگاه از نیروگاه‌های قابل حمل خورشیدی به متقاضیان استان چهارمحال و بختیاری عرضه می‌شود. وی از آمادگی جهاد دانشگاهی برای تحویل یک‌هزار دستگاه از نیروگاه‌های خورشیدی قابل حمل خبر داد و گفت: اجرای این طرح به‌صورت انبوه از سال آینده در همه نقاط کشور کلید می‌خورد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های به‌عمل آمده با سازمان عشایری استان آذربایجان‌شرقی، در نظر داریم که عشایر این استان نیز تا پایان امسال برق‌دار شوند، خاطرنشان کرد: ظرفیت این نیروگاه‌ها ۳۰۰ وات است که به‌صورت رایگان در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۴۵
خبرگزاری مهر |
تعداد بازدید : ۹۴۹