فاز ١٢ تولید گاز کشور را١٦ درصد افزایش می دهد

فاز ١٢ تولید گاز کشور را١٦ درصد افزایش می دهد
با افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی ١٦ درصد ( نسبت به ارقام سال ٩١) به تولید گاز کشور اضافه می شود.

بعد از گذشت هشت سال، سرانجام فاز ١٢ پارس جنوبی که ایرانی ترین پروژه صنعتی کشور نام گرفته و در حال حاضر ١٠ درصد از گاز مصرفی کشور را تولید می‌کند؛ هفته آینده به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

فاز ١٢ پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است که با افتتاح آن روزانه  ٣ هزار میلیون فوت مکعب گاز ترش استخراج و شیرین می‌شود. ضمن این‌که  روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی (معادل بیش از ٣٤ میلیون بشکه در سال) و ٧٥٠ تن گوگرد جامد گرانول شده تولید می شود.

به این ترتیب بیش از ٢٢ درصد به میزان تولید میعانات گازی و بیش از ١٦ درصد به میزان تولید گاز کشور ( به نسبت ارقام سال ١٣٩١)  اضافه خواهد شد.

براساس قرارداد منعقد شده که به صورت بیع متقابل در سال ١٣٨٤ نهایی شد، سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه باید ٥١ درصد باشد که اکنون با به کارگیری توان متخصصان ایران این میزان به بیش از ٦٦ درصد رسیده است. بیشترین مشارکت ایرانی در بخش تاسیسات فراساحل با ١٠٠ درصد واگذاری به پیمانکاران ایرانی و در بخش خشکی (‌پالایشگاهی) نیز ٧٤ درصد کار به بخش داخلی واگذار شده است.

با توجه به این که فاز ١٢ از جمله اولویتهای نخست وزارت نفت برای بهره برداری بود؛ مدیریت متمرکز بر اجرای این پروژه و همکاری کارفرما و پیمانکاران باعث شد تا در طول یکسال، ٦ ردیف شیرین سازی گاز وارد مدار شود که به گفته محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس به نوعی یک معجزه محسوب می شود.

از مهمترین رکوردهایی که پیمانکاران در اجرای این پروژه به آن دست یافته‌اند می‌توان به ساخت کمپهای مسکونی کارگری و مدیریتی با ظرفیت بیش از ١٨ هزار نفر، ثبت رکورد ٦٤,٧ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه، رکورد تزریق گاز شیرین از ردیف ٥ شیرین سازی در کمتر از ٢٤ ساعت پس از نخستین دریافت گاز ترش، ثبت رکورد زمانی ٥.٢ روز برای حفاری مقطع ٢٤ اینچ در چاه SPD١٢C-٠١، حفاری طولانی‌ترین چاه پارس جنوبی به عمق ٥.٣١١ متر (چاه SPD١٢B-٠٩) و ثبت رکورد طولانی ترین لوله‌گذاری به طول ٤.١٤٦ و با زاویه ٦٠ درجه اشاره کرد.

فاز١٢ براساس برآوردهای انجام شده معادل سه فاز استاندارد تلقی می‌شود و با تولید ۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز از هر فاز آن، حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال به دست می‌آید که ارزش آن با احتساب هر مترمکعب ۲۵ سنت، برابر با ۲ میلیارد دلار در سال است.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به شمار می‌رود؛ مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤.٢ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. در حال حاضر، قطر، با بسیج شرکتهای بین المللی، معادل ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود ٢ برابر ایران (٦٥٠ میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می کند.

ایران از مجموع ذخایر گازی خود روزانه حدود ٥٥٠ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند و تکمیل چهار فاز میدان پارس جنوبی تا ماه مارس سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می افزاید.

با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٧.٥ میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می آید. مصرف روزانه ١٥ هزار مترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

همچنین براساس برآوردهای انجام شده، بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می شود.

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۱۱
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۰۰۸