"سیراف" پالایشگاه کوچک محسوب نمی شود

"سیراف" پالایشگاه کوچک محسوب نمی شود
مجموعه فراگیر سیراف با ظرفیت هر یک ٦٠ هزار لیتر در روز، در ردیف پالایشگاههای کوچک قرار نمی گیرد و استدلال غیر اقتصادی بودن آن فاقد مبنای فنی و علمی است.

شهاب الدین متاجی با بیان اینکه پالایشگاه کوچک معمولا به واحدی با ظرفیت حدود ٥ هزار بشکه در روز اطلاق می شود، به خبرنگار شانا گفت: این تقسیم بندی در حداکثر ظرفیت ممکن است ٢٠ هزار بشکه در روز را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه میعانات گازی معمولا محصولاتی تا برش دیزل را شامل می شوند، تاکید کرد: اندازه تجهیزات واحد تفکیک میعانات گازی تقریبا معادل دو برابر ظرفیت واحدهای تقطیر نفت خام است.

متاجی تشریح کرد: ابعاد برج تقطیر را ترافیک بخار و هیدروکربن در برج تعیین می کند و محاسبات شبیه سازی نشان می دهد این ابعاد از ظرفیت مشابه نفت خام بزرگتر است.

وی ادامه داد: در مورد کوره تقطیر نیز همین امر مصداق دارد، چرا که درصد بالای بار حرارتی کوره، صرف تبخیر می شود و موادی که لازم است تبخیر شوند، دو برابر برج تقطیر هم ظرفیت است.

مدیر برنامه ریزی - تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش، با بیان اینکه ظرفیت واحد تصفیه نقتای یک پالایشگاه ١٢٠ هزار بشکه ای نفت خام حدود ٢٤ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: این ظرفیت در مورد پالایشگاه میعانات گازی شامل ٣٢ هزار بشکه در روز می شود.

به گفته وی همچنین ظرفیت دستگاه تصفیه نفت گاز (گازوئیل) پالایشگاه ١٢٠ هزار بشکه ای نفت، در حدود ٢٠ هزار و در پالایشگاه میعانات گازی ٢٤ هزار بشکه در روز است.

متاجی با بیان اینکه هریک از پالایشگاه های سیراف از نظر ابعاد تجهیزات (در قسمت تفکیک و تصفیه محصولات برج ) کمتر از یک پالایشگاه ١٢٠ هزار  بشکه ای نیست، افزود: بنابراین، استدلال غیر اقتصادی بودن پالایشگاه میعانات گازی به دلیل کوچک بودن آنها، فاقد مبنای فنی و علمی است.

وی،همچنین عنوان کرد:به منظور کاهش هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی آن برخی از واحدهای فرآیندی مانند گوگردسازی و هیدروژن سازی در قسمت تاسیسات مرکزی استقرار می یابد، گفت: بنابراین بجای تعداد زیاد واحد کوچک، یک واحد بزرگتر ساخته می شود.

مدیر برنامه ریزی - تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش، گفت:هر یک از پالایشگاههای سیراف نه تنها از ظرفیت اقتصادی مناسبی برخوردار است، بلکه در مواردی نیز که لازم بوده است (مانند گوگردسازی، هیدروژن سازی، تصفیه گاز، تصفیه آب، تولید بخاز از طریق سیستم متمرکز و ...) توجیه اقتصادی پروژه باز هم افزایش یافته است.

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۲۶
تعداد بازدید : ۸۲۵