کاهش فاصله ایران و قطر در تولید گاز در پارس جنوبی

کاهش فاصله ایران و قطر در تولید گاز در پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه قطر در حال حاضر روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، گفت: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی به 17 میلیارد فوت مکعب در سال آینده، فاصله ایران و قطر در تولید گاز کاهش می یابد و به 5 میلیارد فوت مکعب می رسد.
علی اکبر شعبانپور روز چهارشنبه در نشست خبری با تشریح روند راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی اظهار داشت: بزرگترین فاز پارس جنوبی روز شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به طور رسمی افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: فاز 12 بزرگترین فاز پارس جنوبی به شمار رفته و معادل سه فاز معمولی و استاندارد، گستردگی دارد.

شعبانپور گفت: فاز 12 معادل 3 میلیارد فوت مکعب (84 میلیون مترمکعب) گاز ترش از دریا برداشت کرده و در نهایت پس از فرآورش و جداسازی معیانات گازی و سایر فرآورده ها، حدود 75 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می کند.

وی ادامه داد: سه سکوی اصلی و یک سکوی اقماری برای فاز 12 پیش بینی شده است که گازتولیدی را با سه خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه خشکی انتقال می دهد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: سه سکوی اصلی فاز 12 به بهره برداری رسیده اند و سکوی چهارم قرار است پس از تعیین مکان مناسب، احداث شود.

شعبانپور اظهار داشت: قرارداد توسعه این فاز در سال 84 منعقد شده است، اما اولین سکو در بهمن ماه سال 92 واولین واحد شیرین سازی در اسفند سال گذشته، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح حدود 110 ماه (معادل 9.5 سال) طول کشیده است، گفت: توسعه این فاز تا سال 1388 روند کندی را داشت و از سال 1389 روند عقد قراردادهای مربوط به آن افزایش یافت، اما تا زمان تحویل به تیم جدید در سال 1392 حدود 90 درصد پیشرفت داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطر نشان کرد: اجرای یک پروژه شامل مراحل مختلفی مانند محوطه سازی، فنس کشی، ساختمان سازی، نصب تجیهزات سنگین مانند جرثقیل، لوله کشی، نصب اتصالات، نصب تجهیزات پیشرفته و حساس و در نهایت پیش راه اندازی و راه اندازی است.

شعبانپور افزود: در ابتدای کار که قرار است محوطه سازی و فنس کشی انجام شود، روند کار به سرعت پیش می رود، زیرا کارها بسیار ساده بوده و پیچیدگی زیادی ندارند، اما با پیشرفت کار و به ویژه پس از رسیدن پروژه به مرز 90 درصد، وارد مراحل تخصصی، پیچیده و حساس کار می شویم که اگر بخش های پیشین کار به خوبی انجام نشده باشد، روند توسعه بسیار کند می شود.

وی تصریح کرد: فاز 12 را با پیشرفت 90 درصد و در مرحله حساس کار تحویل گرفتیم و به سرعت توانستیم کارها را پیش ببریم.



**کاهش فاصله ایران و قطر 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطر در حال حاضر روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی 15 میلیارد فوت مکعب است.

شعبانپور خاطر نشان کرد: با تکمیل فازهای 12،15،16،17 و 18 و همچنین راه اندازی فاز 19 میزان تولید گاز ایران به 17 میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.



**سهم 66 درصدی ساخت داخل 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: حدود 51 درصد سهم تولید داخل برای فاز 12 پیش بینی شده بود، اما در عمل سهم ساخت داخل به 66 درصد افزایش یافت. 



**پیمانکاران اصلی فاز 12 طلبی ندارند 

وی گفت: هیچ یک از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس در فاز ١٢ پارس جنوبی مطالبه ای از این شرکت ندارد و در طی یک و سال نیم گذشته تلاش شده پول های پرداختی به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت شود. 



**درآمدزایی 1.6 میلیارد دلاری فاز 12 

شعبانپور با بیان اینکه تاکنون 7.3 میلیارد دلار برای ساخت فاز 12 هزینه شده است، گفت: این فاز درآمدزایی بسیار بالایی را برای کشور خواهد داشت به طوری که تاکنون 1.6 میلیارد دلار از محل تولید گاز و میعانات گازی درآمد تولید کرده است. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه روزانه ١٧ میلیون دلار درآمد در فاز 12 تولید می شود، خاطر نشان کرد: هزینه سرمایه گذاری شده در پارس جنوبی پس از هفت سال باز خواهد گشت. 



**وضعیت توسعه سایر فازهای پارس جنوبی 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وضعیت توسعه سایرفازهای اولویت دار پارس جنوبی، اظهار داشت: روزانه ٣٦ میلیون متر مکعب گاز شیرین در پالایشگاه فازهای 15 و 16 تولید می شود که بخشی از آن با استفاده از گاز فازهای ششم تا هشتم است. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: روزانه حدود ٦ تا ٧ میلیون متر مکعب گاز در ترین نخست فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید می شود که البته تا چند روز آینده با وارد مدار شدن ترین دوم این فاز تولید آن دوبرابر می شود. 
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۱۶
ایرنا |
تعداد بازدید : ۹۴۱