ذخایر فرآورده‌های نفتی کشور امسال 20 درصد افزایش یافت

علیرضا ضیغمی از افزایش 15 تا 20 درصدی ذخایر سوخت مازوت، نفت کوره و نفت گاز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مشکلی در زمینه تامین سوخت در زمستان امسال وجود ندارد.
 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از کامل شدن ظرفیت مخازن ذخیره سازی سوخت نیروگاه های کشور خبر داد و گفت: به دلیل افزایش ذخیره سازی فرآورده های نفتی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، همچنین نیروگاه های کشور، هیچ گونه نگرانی برای تامین سوخت نیروگاه های برق کشور وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به تکمیل 98 درصدی ساخت مخازن ذخیره سازی گازوییل زمستانی نیروگاه های کشور تصریح کرد: در شرایط کنونی 99 درصد موجودی نفت کوره نیروگاه ها کامل شده است.

ضیغمی با اعلام این که با افزایش ذخیره سازی سوخت زمستانی نیروگاه ها، امکان تحویل پایدار گاز به مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی فراهم می شود، گفت: حتی در صورت تحویل نشدن گاز به نیروگاه ها مشکلی در فعالیت این واحدها در فصل زمستان ایجاد نخواهد شد.

افزایش مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی در برنامه پنجم

وی از افزایش ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه نیز خبر داد و گفت: افزایش جمعیت کشور در سال های گذشته، افزایش مصرف فرآورده های نفتی را در پی داشته است؛ بنا بر این برای پایداری روند تامین سوخت کشور، افزایش مخازن ذخیره سازی فرآورده نفتی ضروری به نظر می رسد.

ضیغمی از انعقاد قراردادهای ساخت مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی با بخش خصوصی خبر داد و افزود: پیش تر قراردادی به ارزش 20 میلیارد تومان با بخش خصوصی برای ساخت مخازن ذخیره سازی بسته شده که سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از آن سه میلیارد تومان است.

پیش از این نیز علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت، با بیان این که امسال با ورود هشت واحد نیروگاهی و فعالیت حداکثری این واحدها، مصرف انرژی در آنها افزایش چشمگیری یافته است، گفته بود: تا پیش از فرارسیدن زمستان، موجودی سوخت نیروگاه های کشور تکمیل خواهد شد.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به تشکیل کارگروه تامین سوخت زمستانی در وزارت نفت گفته بود: این کمیته با حضور مدیران عامل چهار شرکت اصلی وزارت نفت هر 15 روز یک بار تشکیل جلسه می دهد.
 
بر اساس این گزارش، پیش بینی عرضه و تقاضای گاز طبیعی و پنج فرآورده اصلی برای ماه های سرد سال به منظور تولید حداکثری گاز و سایر فرآورده های نفتی برای تامین سوخت بخش های مختلف، از مهم ترین وظایف این کارگروه نفتی است.
 
همچنین در این کمیته نفتی، استراتژی های مقابله با بحران های احتمالی تولید و مصرف تدوین و راهکارهای برون رفت از شرایط اضطراری بررسی می شود.
 
در 155 روز نخست سال‌جاری به طور متوسط روزانه 156 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در نیروگاه های کشور مصرف شده که متوسط مصرف گاز این واحدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

هم اکنون 56 نیروگاه به شبکه ملی گاز ایران متصل هستند که سیاست دولت افزایش گازرسانی به این واحدها برای کاهش مصرف و واردات فرآورده های نفتی است.

۳ آبان ۱۳۸۹ ۱۳:۵۹
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۵۵۲