کاهش قیمت نفت «آرامکوی عربستان» را مجبور به کاهش هزینه‌ها کرد

کاهش قیمت نفت «آرامکوی عربستان» را مجبور به کاهش هزینه‌ها کرد
شرکت سعودی آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان و ثروتمندترین شرکت نفتی جهان نیز در حال حس کردن فشار ناشی از کاهش قیمت نفت است.
به گزارش اوپک به نقل از وال استریت ژورنال، این شرکت که زمانی به ولخرجی معروف بود، اکنون در حال کاهش دادن هزینه های خود و فشار بر پیمانکاران برای انعقاد قراردادهای بهتر است. منابع آگاه همچنین گفتند، بزرگترین تولید کننده نفت جهان در حال برنامه ریزی برای کاهش 25 درصدی هزینه های آینده خود در زمینه تولید و اکتشاف نفت است.
خالد الفلیح، مدیر شرکت آرامکو اوایل امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «مثل شرکت های دیگر... ما در حال کاهش دادن معدود هزینه هایی هستیم که می توانیم کاهش دهیم، اما همچون همیشه به استراتژی دراز مدتمان متعهدیم.»
این اقدامات کاهش هزینه ها در آرامکو معمول نیست. آرامکو تا همین چند ماه پیش هزینه های هنگفتی برای تولید نفت بیشتر انجام می داد و اولین تلاش های خود برای آغاز تولید نفت در اعماق دریا را آغاز کرده بود. اما این مربوط به زمانی بود که قیمت نفت تا اواسط سال 2014، بالای بشکه ای 100 دلار بود. قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون 50 درصد کاهش یافته و هم اکنون در نزدیکی 60 دلار قرار دارد.
با این حال کارشناسان می گویند، کاهش هزینه های شرکت آرامکو به اندازه اقدامات بعد از کاهش قیمت نفت در اواسط دهه 1980 شدید نیست. در آن زمان آرامکو دیگر شرکت های نفتی هزاران نفت از کارکنان خود را اخراج کردند و تولید خود را به شدت کاهش دادند.
تحلیلگران همچنین معتقدند، شرکت های دولتی ای همچون آرامکو و دیگر شرکت های واقع در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای موقعیت انحصاری هستند و این بدان معناست که آنها ناگزیر به انتشار ریز حساب فعالیت های خود به صورت علنی نیستند. این مسئله موجب می شود که میزان هزینه ها و کاهش هزینه های واقعی آنها و اینکه آنها در حال سوددهی یا ضرر دهی هستند، به وضوح مشخص نباشد.
به گفته یک مقام سعودی، مقامات دولت عربستان به آرامکو توصیه کرده اند تا هزینه های خود را به رقم ماه سپتامبر کاهش دهد. ظاهرا آرامکو تلاش دارد تا توازن در فعالیت های خود را حفظ کند، برخی پروژه ها را با هزینه های پایین تر بر عهده بگیرد و دیگر پروژه ها را تا زمانی که مسیر حرکت بازار روشن تر شود، متوقف نماید.
۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵:۲۶
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۶۴