آیا دیدار ظریف و کری، تحریم شرکت ملی نفتکش را می شکند؟

آیا دیدار ظریف و کری، تحریم شرکت ملی نفتکش را می شکند؟
دور جدید مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در حالی از روز جمعه، بار دیگر در شهر ژنو سوئیس آغاز شده که تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران، فشار تازه ای بر روی تیم مذاکره کننده ایران وارد کرده است.
دور جدید مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در حالی از روز جمعه، بار دیگر در شهر ژنو سوئیس آغاز شده که تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران، فشار تازه ای بر روی تیم مذاکره کننده ایران وارد کرده است.
به گزارش نکونیوز، در این دور مذاکرات نخست معاونان وزرای خارجه دو کشور به مذاکره با یکدیگر پرداختند و سپس نوبت به وزرای خارجه ایران و آمریکا می‌رسد که فردا و پس فردا (یکشنبه و دوشنبه) با هم دیدار کنند. این درحالیست که تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران توسط اتحادیه اروپا، چالش تازه ای پیش روی این مذاکراتقرار داده است. این شرکت که بزرگترین ناوگان نفتکش کشورهای عضو اوپک را در اختیار دارد، شرکتی خصوصی است اما در زمان دولت قبل، وقتی حمید بهبهانی یار نزدیک محمود احمدی نژاد، به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، در یک مجمع بین المللی، کارت ویزیت خود را به عنوان مشاور رییس جمهور ایران ارائه داد، غرب را به این باور رساند که شرکت ملی نفتکش ایران یک شرکت دولتی است و می توان آن را تحریم کرد. بدین ترتیب شرکت ملی نفتکش ایران در سال ۲۰۱۲ به اتهام وابستگی به نهادهای دولتی ایران به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شد، اگرچه این شرکت همواره چنین اتهامی را رد و اعلام کرده که شرکتی خصوصی است. این تحریم تا سال جاری پابرجا بود. اما این شرکت تابستان امسال توانست دادگاه عمومی اتحادیه اروپا را قانع کند که به لغو تحریم‌ها علیه آن رای دهد. اما ورود دوباره شرکت ملی نفتکش ایران در هفته گذشته به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا شائبه تحریم جدید و نقض توافق ژنو را ایجاد کرد. محمدجواد ظریف که در آستانه مذاکرات جدید خود با جان کری با این تحریم ناخوانده مواجه شده، این تفسیر را نادرست اعلام کرده و گفته است که تحریم شرکت ملی نفتکش ایران خلاف توافق ژنو نیست. اما با این وجود به صراحت گفت که این اقدام اتحادیه اروپا برخلاف عقلانیت است. ظریف در این زمینه گفت : "آنچه که نقض شده، عقل است؛ چون این کار آنها خلاف عقلانیت است، به خاطر اینکه غربی‌ها هنوز به این درک نرسیده‌اند که تحریم‌ها برای خودشان هم به جای اینکه یک سرمایه باشد، یک نوع هزینه است که نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند؛ من بیش از این که نگران یک یا دو مورد از این اتفاقات باشم، نگران این تفکر هستم".
اکنون پرسش این است که دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا می تواند تحریم دوباره شرکت ملی نفتکش ایران را نقض کند؟ پاسخ به این پرسش در وهله نخست، منفی است چرا که این تحریم، نه توسط آمریکا، بلکه توسط اتحادیه اروپا وضع شده و نقض آن در اختیار آمریکا نیست. اما با این وجود روند مذاکرات روزهای دوشنبه و سه شنبه بین ظریف و کری می تواند زمینه رفع این تحریم و برخی تحریم های دیگر را فراهم سازد. هر چند که چنین اقداماتی، به اعتماد بین دو طرف تا پیش از فرارسیدن تیرماه آینده که موعد توافق قبلی است، خدشه وارد می کند.
۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۱۷
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۴۵۹