چرا بازارهای بورس از نفت ارزان استقبال می‌کنند؟

چرا بازارهای بورس از نفت ارزان استقبال می‌کنند؟
آیا همبستگی مستقیم و مثبتی میان قیمت نفت و بازارهای بورس وجود دارد؟ ادامه سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، سقوط سهام در بورس‌ را نیز به دنبال دارد؟ یا با توقف سقوط قیمت نفت، بازارها هم عقب کشیدند؟ اینها از جمله عبارات و تحلیل‌هایی رایجی هستند که این روزها درباره رابطه میان قیمت نفت و بازار سهام شنیده می‌شود.
آیا همبستگی مستقیم و مثبتی میان قیمت نفت و بازارهای بورس وجود دارد؟ ادامه سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، سقوط سهام در بورس‌ را نیز به دنبال دارد؟ یا با توقف سقوط قیمت نفت، بازارها هم عقب کشیدند؟ اینها از جمله عبارات و تحلیل‌هایی رایجی هستند که این روزها درباره رابطه میان قیمت نفت و بازار سهام شنیده می‌شود. مفهوم کلی تحلیل‌های اینچنینی این است که کاهش بیشتر قیمت نفت برای بورس خبر خوشایندی نیست اما واقعیت چیزی غیر از این است.
به گزارش گروه ترجمه نکونیوز به نقل از اویل پرایز، به لحاظ تاریخی، وابستگی میان نفت و بورس حدود ۲۰ درصد است. به عبارت دیگر، این وابستگی به‌قدری اندک است که تقریبا می‌توان گفت وجود ندارد. اگر هم رابطه‌ای وجود دارد به لحاظ منطقی این است که کاهش قیمت نفت، به‌ویژه این کاهش چشمگیر در چند ماه اخیر، باید چراغ سبزی برای تمامی سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام باشد.
در گذشته بارها کاهش
در 12 ماه پس از 1985 میلادی که قیمت نفت سقوط کرد شاخص «استاندارد اند پورز 500» حدود یک درصد سقوط کرد. با این حال نمونه‌هایی که خلاف این مسئله را نشان می‌دهد نیز وجود دارند، از جمله این‌که یک سال پس از کاهش قیمت نفت تگزاس آمریکا در سال 1998 میلادی، شاخص استاندارد اند پورز بیش از هشت درصد افزایش یافت
قیمت نفت در بازارهای جهانی قاصد یک دوره رکود یا ریزش سهام در بازار بورس بوده است. به عنوان مثال، در ۱۲ ماه پس از ۱۹۸۵ میلادی که قیمت نفت سقوط کرد شاخص «استاندارد اند پورز ۵۰۰» حدود یک درصد سقوط کرد. با این حال نمونه‌هایی که خلاف این مسئله را نشان می‌دهد نیز وجود دارند، از جمله این‌که یک سال پس از کاهش قیمت نفت تگزاس آمریکا در سال ۱۹۹۸ میلادی، شاخص استاندارد اند پورز بیش از هشت درصد افزایش یافت.
حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا بازارهای سهام در چند ماه گذشته از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تبعیت کرده و به جای رشد، سقوط کرده‌اند؟
عموما «ارز» و «کالا» حساس‌ترین عوامل بازار در چشم‌انداز رشد جهانی هستند. از نگاه معامله‌گران بورس که تحولات اقتصادی جهان را از نزدیک و لحظه به لحظه دنبال می‌کنند، پیش از این‌که فرصتی برای ابراز تاسف داشته باشید باید نسبت به امنیت مالی خود اطمینان پیدا کنید. به همین دلیل وقتی قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد، معامله‌گران سهام که در طول سال‌ها در کار شرطی شده و با نفت بالای ۱۰۰ دلار کار کرده بودند پیش از این‎که فرصتی برای ارزیابی شرایط داشته باشند ترجیح دادند ابتدا سهام نامطمئن را فروخته و سپس سوال می‌کنند که چرا.
به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل سقوط قیمت نفت، کاهش رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت است. عاملی که نگرانی جدی بازارهای بورس و کاهش ارزش سهام بوده است. اما در یک هفته گذشته و با انتشار گزارش‌های متعددی درباره پیش‌بینی رشد (هر چند اندک و آهسته) قدرت‌های بزرگ اقتصادی، این نگرانی‌ها درباره کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو، چین یا اقتصادهای بزرگ دیگر تاحدی فروکش کرد و بازارهای بورس به کار خود بازگشته‌اند. به همین دلیل است که بورس‌های عمده جهان در هفته گذشته به بالاترین میزان تاریخی ارزش خود از سال ٢٠٠٨ میلادی به این سو رسیدند. خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که بورس‌های عمده اروپایی، بورس وال استریت و بورس توکیو، هرسه به سطح ارزش‌های نمادینی رسیدند که پیش از آغاز بحران بزرگ مالی جهانی تجربه کرده بودند؛ که این احتمالا به معنی پشت سر گذاشتن بحران جهانی است و این‌که اقتصاد جهان همسو با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در راه بازیافتن پویایی گذشته‌اش است.
۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۲۰
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۵۹۹