تأملی در سیاست‌های پالایشی وزارت نفت

تأملی در سیاست‌های پالایشی وزارت نفت
احداث پالایشگاه نفت سنگین هرمز که با مصوبه شورای اقتصاد در نزدیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال ساخت بود، با تصمیم مسئولان صنعت نفت به سواحل مکران منتقل می‌شود.

پالایشگاه نفت هرمز که قرار بود در 10 کیلومتری بندر عباس و با ظرفیت پالایش ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام فوق سنگین و در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شود بدون دلیل مشخصی به سواحل مکران منتقل خواهد شد.

احداث پالایشگاه هرمز که با مصوبه شورای اقتصاد صورت می گرفت قرار بود با هدف پالایش نفت میادین سروش ، نوروز و فروزان در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شود.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که علل مختلفی منجر به احداث این پالایشگاه در کنار ستاره خلیج فارس شده بود که یکی از آنها استفاده از هیدورژن مازاد تولید شده در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور بهبود کیفیت فراورده های تولیدی در این پالایشگاه بود.

از طرف دیگر خطوط لوله 26 اینچ دریایی و همچنین خطوط انتقال فراورده به رفسنجان و از آنجا به تربت و در نهایت به مشهد نیز احداث شده بود تا بتوان از این طریق فراورده های تولیدی پالایشگاه هرمز را به افغانستان صادر کرد از طرف دیگر زیرساختهای این پروژه نیز آماده بود تا فراورده های تولیدی به شبکه اصلی متصل شود.

باید گفت با توجه به اخذ لیسانس و هزینه های انجام شده در این پالایشگاه از جمله دراختیار گرفتن زمین مورد نیاز برای احداث این پالایشگاه بیش از 150 میلیون دلار هزینه شده است که با انجام این کار عملا این هزینه اسراف شده است،در ثانی علت جابجایی طرحی که سالها برروی آن کارشناسی شده است نیز نامشخص و قطعا گذرزمان علت آن را روشن خواهد کرد.

با اجرای این طرح 4.2 میلیارد یورویی، به تولید بنزین و گازوئیل کشور به ترتیب 15 و 32 میلیون لیتر افزوده می شد علاوه بر این ال.پی.جی، پروپیلن، سوخت جت، گوگرد  از دیگر محصولات پالایشگاه هرمز خواهد بود.

سیاست‌های پالایشی وزارت نفت در حالی اجرا می‌شود که چندی پیش وزیر نفت مجوز خوراک پالایشگاه خوزستان را ابطال کرد.

با این تصمیم واحد پالایشی مورد نظر که قراربود طبق اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری به بخش خصوصی در فرابورس عرضه شود، فاقد هرگونه ارزش سرمایه گذاری شد.

همچنین ساخت پالایشگاه جدید شیراز نیز برای آنکه مشکل تأمین خوراک طرحهای پالایشی سیراف برطرف شود، متوقف شد.

۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵:۲۳
فارس |
تعداد بازدید : ۴۹۲