چه کسانی در ترکیب ویژه تیم مذاکره کننده هسته ای قرار دارند؟

چه کسانی در ترکیب ویژه تیم مذاکره کننده هسته ای قرار دارند؟
ترکیب تیم مذاکره در مقایسه با قبل ارتقا یافت. روز گذشته، رئیس سازمان انرژی اتمی، حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه وارد سوئیس شدند و به دیگر مذاکره کنندگان هسته ای پیوستند. صالحی بلافاصله پس از ورود به ژنو، با وزیر انرژی آمریکا وارد مذاکره شد.
حضور وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات به درخواست شخص جان کری، وزیر خارجه آمریکا انجام شده و هدف از آن رایزنی های فنی دقیق در جریان مذاکرات است. وزارت خارجه اعلام کرده فریدون «برای انجام مشورت ها و هماهنگی های لازم در طول مذاکرات» به ژنو سفر کرده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، دور جدید مذاکرات هستهای ایران با آمریکا در شرایطی در ژنو دنبال میشود که اعضای جدیدی به تیم مذاکره کننده هستهای دو کشور پیوسته اند؛ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در دومین روز از جدیدترین دور مذاکرات هستهای، راهی شهر ژنو سوئیس شدند تا درخصوص «موضوعات فنی» مذاکراتی داشته باشند. این نخستین بار است که به جز وزرای امور خارجه و معاون هایشان، مقام بلندپایه دیگری از دو کشور در مذاکرات حضور پیدا می کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور وارد ژنو شد. ورود رسمی رئیس سازمان انرژی اتمی به مذاکرات هسته ای، پیامی جز این ندارد که مذاکرات در این مرحله به طور ویژه بر موضوع «ظرفیت غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران» متمرکز شده است. حضور صالحی در مذاکرات هستهای همچنین بیانگر «حساس شدن» مذاکرات است زیرا پیش از این نیز نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی به عنوان کار شناس در تیم مذاکره کننده هسته ای با هدف رایزنی های فنی حضور داشتند، اما اکنون رئیس این سازمان راهی ژنو شده است تا در مذاکرات حضور داشته باشد. به گزارش «ایرنا»، بر اساس بیانیه وزارت انرژی آمریکا ورود ارنست مونیز، دیگر عضو جدید و وزیر انرژی این کشور به مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ هم به درخواست جان کری وزیر خارجه آمریکا بوده است. در این بیانیه آمده است هدف از حضور مونیز این است که رایزنیهای فنی به صورت دقیق ادامه یابد.  از سوی دیگر محمدعلی حسینی، مدیرکل دیپلماسی رسانهای وزارت امور خارجه درباره دلایل حضور حسین فریدون در مذاکرات ژنو، گفت که دستیار ویژه رئیس جمهوری برای انجام مشورت‏ها و هماهنگیهای لازم در طول مذاکرات فعلی راهی سوئیس شده است. حسین فریدون، دستیار ویژه و برادر رئیس جمهور پیش از این نیز یک بار در تیرماه سال جاری با هدف اطلاع از آخرین تحولات روند مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ و ارائه گزارش تفصیلی به رئیس جمهوری در مذاکرات وین ۶ حضور یافته بود. ظرفیت غنی سازی یا تعداد سانتریفیوژ های فعال در ایران پس از توافق جامع در کنار ترتیب، توالی و چگونگی رفع تحریم ها و مدت زمان اجرای توافق جامع از مهم ترین اختلافاتی است که همچنان میان ایران و گروه ۱+۵ حل نشده باقی مانده است. پیش از این برخی رسانه های غربی از جمله آسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال خبر از مصالحه هسته ای ایران و آمریکا درباره تعداد سانتریفیوژ ها داده و مدعی کنار رفتن این مانع از سر راه رسیدن به توافق جامع شده بودند. همچنین برخی منابع دیگر نیز گزارش داده بودند که در آخرین دور مذاکرات هسته ای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو که ابتدا با دیدار ظریف و کری آغاز شد، سطح خواسته آمریکایی ها به ۶۵۰۰ سانتریفیوژ هم رسیده بود. پس از انتشار این اخبار، پیوستن رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا به مذاکره کنندگان حکایت از آن دارد که مذاکرات ایران و آمریکا به مرحله حساس تعیین سرنوشت درباره اختلاف بر سر تعداد سانتریفیوژ ها در ایران رسیده است.

 
نوآوری در مذاکرات 
این در شرایطی است که از روز جمعه دور جدید مذاکرات هسته ای دوجانبه ایران و آمریکا با هدف دستیابی به توافق جامع و نهایی در سطح معاونان وزرای خارجه در ژنو سوئیس آغاز شده است. سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران، روز نخست مذاکرات را «مثبت و جدی» توصیف کرد و گفت که «به دنبال نوآوری و تحول در نحوه مذاکرات هستیم تا کارها سرعت گیرد.» مذاکرات معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا مقدمه ای است برای دور تازه گفت و گوهای محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه دو کشور. ظریف احتمالا امروز یکشنبه با جان کری مذاکراتی خواهد داشت. عراقچی همزمان با مثبت توصیف کردن فضای گفت وگوها، تاکید کرد: «البته این به آن معنی نیست که پیشرفتهای فوق العادهای داشتهایم، اما بحثها نزدیک و فشرده دنبال میشود.» سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی در گفت وگو با واحد مرکزی خبر در ژنو از رسیدن مذاکرات به جزئیات خبر داد و گفت: «پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزئیات شویم به ویژه اینکه قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم.» او مجددا بر این مساله تاکید کرد که توافق دو مرحلهای نخواهیم داشت به همین دلیل شرایط ایجاب می کند که مذاکرات فشرده و طولانی برگزار شود.
درواقع این روزها، ژنو کانون رایزنیهای دیپلماتیک ایران و آمریکا در زمینه مسائل باقی مانده هستهای است. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی معاون او در کنار سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه از ایران و وندی شرمن فرد شماره ۳ وزارت خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور هم اکنون در ژنو حضور دارند. همچنین قرار بود جان کری نیز امروز به جمع مذاکره کنندگان آمریکایی بپیوندد. بر اساس برخی اخبار، احتمال دارد معاونان سایر وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ نیز در روزهای آتی به این مذاکرات بپیوندند.

 
اوباما آماده توافق است 
همزمان و با شدت گرفتن اختلافات میان رهبران آمریکا و رژیم اسرائیل، دنیس راس، دیپلمات ارشد آمریکایی و مشاور سابق رئیس جمهوری ایالات متحده در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت که باراک اوباما آماده توافق با ایران است و توافق مدنظر او خوشایند اسرائیل نخواهد بود. به گزارش سایت خبری «فرارو» به نقل از واشنگتن پست، دنیس راس در این یادداشت نوشت: «بحثها در مورد دعوت جان بینر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره باعث شده توجهات از اصل موضوعی که به دلیل آن قصد سفر به واشنگتن را دارد، منحرف شود و آن مشکلات مربوط به «توافق احتمالی» در مورد برنامه هسته‏ای ایران است.»
راس معتقد است اوباما به وضوح آماده پذیرش توافقی است که برنامه هسته ای ایران را شاید برای مدت ۱۵ سال و در جهتی محدود میکند که تضمین میدهد ایران به اندازه یک سال از توانمندی تولید اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلاح دور خواهد بود. به نوشته این دیپلمات برجسته آمریکایی که به شدت به اسرائیل نزدیک است، با این حال ایران ملزم به برچیدن هیچ یک از تاسیسات و زیرساختهای هسته‏ای خود نیست و پس از منقضی شدن این توافق، اجازه خواهد داشت که برنامه هستهای در ابعاد صنعتی داشته باشد و با این کشور درست مانند دیگر کشورهای عضو پیمان عدم گسترش سلاحهای هستهای (ان پی تی) برخورد خواهد شد.
۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۶۷۴