کشف و شناسایی هفت مخزن جدید ذخیره سازی گاز در کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: هفت مخزن جدید ذخیره سازی گاز برای شتاب بخشی به تحقق سند چشم انداز ١٤٠٤ شناسایی و در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، حمیدرضا عراقی افزود: با دستور وزیر نفت و بر اساس برنامه ششم توسعه، مخازنی که پیشتر از سوی شرکت ملی نفت ایران اکتشاف شده و امکان بهره برداری از آن وجود ندارد برای مطالعه به شرکت ملی گاز ایران واگذار می شود تا حجم ذخیره سازی گاز کشور افزایش یابد.

وی اضافه کرد: این موارد در کارگروه تعیین شده بررسی و پس از تایید وزیر نفت، مراحل شناسایی چاه مجدد و در نهایت تبدیل به مخزن ذخیره سازی انجام می شود.

عراقی با بیان این که تاکنون هفت مخزن برای بررسی به وزارت نفت ارسال شده است، یادآور شد: استفاده از مخازن جدید برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز از جمله استراتژی های وزیر نفت بشمار می رود که توسط شرکت ملی گاز ایران در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، بر اساس این طرح، عملیات چاه های اکتشافی آغاز شده و چند مخزن در سالهای آینده به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با افزایش حجم ذخیره سازی گاز، پایداری تامین گاز کشور افزایش می یابد.

عراقی با اشاره به بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه در سال ٩٣ گفت: امسال علاوه بر مخزن ذخیره سازی سراجه، مخزن شوریجه نیز به مدار آمده است.

هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی ٢٥ میلیون مترمکعب گاز در مخازن شوریجه و سراجه وجود دارد که در فصل های سرد سال گاز از آنها برداشت به شبکه سراسری تزریق می شود.

در فصول گرم سال به دو مخزن ذخیره سازی شوریجه و سراجه گاز تزریق می شود و در زمستان برای جبران کمبود گاز و پایداری شبکه از این گاز استفاده می شود.

ایران در حال حاضر رتبه اول خاورمیانه را در ذخیره سازی گاز طبیعی به خود اختصاص داده است.
۴ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۵۶۵