1.8 میلیارد دلار ارزش تولیدات فاز 12 پارس جنوبی تاکنون

1.8 میلیارد دلار ارزش تولیدات فاز 12 پارس جنوبی تاکنون
مدیرعامل شرکت پتروپارس می‌گوید ارزش محصولات تولیدی فاز 12 پارس جنوبی تا به حال به بالای 1.8 میلیارد دلار رسیده است.

محمدجواد شمس با اشاره به این‌که تا به حال هشت میلیارد متر مکعب گاز توسط این فاز تولید شده ادامه داد: میزان 9.2 میلیون بشکه میعانات گازی نیز از فاز 12 صادر شده و در حال حاضر 1.8 میلیون بشکه میعانات گازی در مخازن این فاز وجود دارد که آماده صادر شدن است.

به گفته وی، با راه‌اندازی واحدهای گوگردزدایی تاکنون 2200 تن گوگرد با جداسازی از گازهای تولیدی این فاز تولید شده است که علاوه بر ارزش ریالی آن ارزش زیست محیطی بسیاری دارد.

شمس با اشاره به این‌که عملیات اجرایی فاز 12 پارس جنوبی از سال 1384 آغاز شده است، گفت: در چهار سال دولت نهم میزان پیشرفت فیزیکی به 15 درصد رسید و در این دوره طرح پروژه فاز 12 دچار تغییر بنیادین شد. به طوری که در ابتدا قرار بود یک میلیارد فوت مکعب گاز تولیدی این فاز شیرین سازی شده و دو میلیارد فوت مکعب آن به پروژه ایران ال ان جی اختصاص یابد، اما در آن دوران برای انعطاف پذیری بیشتر پروژه تصمیم بر آن شد که سه میلیارد فوت مکعب گاز تولیدی فاز 12 شیرین سازی شود.

مدیر عامل پتروپارس در ادامه گفت: در چهار سال دولت دهم پیشرفت فیزیکی فاز 12 پارس جنوبی به 90 درصد رسید، در حالی که از ابتدای دوره دولت جدید در مرداد 1392 تا به حال میزان پیشرفت به 97 درصد رسیده و در این دوره حدود 1.6 میلیارد دلار هزینه شده است.

وی افزود: پروژه فاز 12 به لحاظ شرح کاری که داشته به طور کامل انجام می شده است فقط روی سکوی B سه حلقه چاه وجود دارد که در هر بخش ، بخش کوچکی از حفاری باقی مانده اما در مقایسه با پروژه های دیگر پارس جنوبی این پروژه در زمانی به بهره برداری می رسد پیشرفت فیزیکی بالاتری داشته است و تمام بخش های دریا و خشکی صد درصد عملیات سازه ای به پایان رسیده است.

به گفته وی، اهمیت کار انجام شده در فاز 12 پارس جنوبی از آن جهت بیشتر می شود که این پروژه در دی ماه سال 1389 مجموعا 42 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که پالایشگاه آن دارای 25 درصد پیشرفت فیزیکی بوده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تولید گاز از سه سکوی تولیدی فاز 12 پارس جنوبی مجموعا حدود 50 میلیون متر مکعب در روز است، گفت:‌تا شهریور ماه 1394 میزان تولید گاز از این فاز را به 62 میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌دهیم.

۵ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۱۶
ایسنا |
تعداد بازدید : ۵۲۷