روز ملی مهندسی سر آغاز تلاشی دوباره برای تحقق «ما می توانیم»

تکمیل طرح توسعه فاز دوازده پارس جنوبی نقطه عطفی است برای نمایش توانمندیهای مهندسان ایرانی که هم اکنون در صنعت نفت کشور مشغول به کارند و از هیچ تلاشی برای تعالی ایران اسلامی فروگزار نمی کنند.

در تقویم رسمی ایران، روز پنجم اسفندماه هر سال به یاد دانشمند ایرانی خواجه نصیرالدین توسی به عنوان روز مهندسی به ثبت رسیده است.

در روز مهندسی می­ توان هم به دستاوردهای کسب شده پرداخت و هم نگاهی به آینده و سمت گیری به سوی اهداف آتی داشت. در این روز می توان به نقشهای ایفاشده و فاصله آن نسبت به وظائف محوله توجه کرد. در این هنگام، لازم است به شادی و سرور پرداخت، از زحمات پیشکسوتان و خلاقیت جوانان قدردانی کرد. در این روز نباید نسبت به کاستی ها بی تفاوت ماند و آسیب شناسی را به فراموشی سپرد. بخشی از روز مهندسی را می توان به بررسی فراز و فرودهای مهندسی اختصاص داد و ریشه یابی آنها را مورد عنایت قرار داد.

روز مهندسی را می توان دستمایه ای برای رشد فراگیر مهندسان، گروهها و تشکلها و بهره گیری از دستاوردهای نظری و تجربی آنها قرار داد و این روز مهم را با همکاری و مشارکت خودشان برگزار کرد و همراه ایشان برای مسیر آینده به بحث و گفتگو نشست.

روز مهندسی بزنگاه خوبی است تا وسعت حضور و کار مهندسان و عرصه های گشوده شده برای خدمات مهندسی و تناسب آن با ظرفیتهای موجود مهندسان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت روز ملی مهندسی در روز ششم بهمن ماه بیانات مهمی را در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت روز ملی مهندسی مطرح فرمودند.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود با اشاره به دامنه‌ گسترده کار مهندسی و نقش مؤثر مجموعه‌های جوان مهندسی در مقاطع مختلف از جمله در مبارزات انقلابی و دوران دفاع مقدس، فرمودند: مهندسین ما در دفاع مقدس سربازان ازجان‌گذشته‌ای بودند که تمام نیرو، هنر و نبوغ خود را به کار گرفتند و هر روز یک پدیده‌ی نو از این جوان‌های با استعداد بروز می‌یافت.

ایشان، تلاشها و دستاوردهای علمی مهندسان را پس از دفاع مقدس و حضور در مسئولیتهای اساسی نیز مهم برشمردند و تأکید کردند: باید تلاش کنید در بخشهای مختلف کشور مسئله «ما می‌توانیم» را در عمل به مردم نشان دهید و با شناخت خلأها و نیازهای کشور، به سمت انجام کارهای نکرده و زمین مانده بروید.

رهبر فرزانه انقلاب در ادامه با اشاره به ضربه واردات بی‌رویه و قاچاق به کشور، گفتند: امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد و در خصوص میزان واردات قاچاق به کشور نیز ارقام بسیار عجیبی مطرح است، اما این هم یک توجیه منطقی نیست که به بهانه جلوگیری از قاچاق و دریافت سود گمرکی، راه واردات انبوه به کشور به صورت رسمی باز شود.

ایشان خطاب به مجموعه مهندسان کشور، تأکید کردند: کاری کنید که محصولات و تولیدات جوانهای با استعداد، مؤمن، توانا و بعضاً نابغه کشور مقهور واردات نشود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات دبیر همایش درباره اقتصاد مقاومتی، و تکرار فراوان این عنوان در سخنان مسئولان و فعالان بخشهای مختلف کشور، افزودند: البته با تکرار زبانی هیچ اتفاقی نمی‌افتد، بلکه باید این مسئله در مجلس و دولت به طور جدی بررسی شود که برای اقتصاد مقاومتی به مفهوم حقیقی، چه کارهایی انجام گرفته و چه کارهایی باید انجام بگیرد.

همانگونه که از بیانات رهبر معظم انقلاب می توان درک کرد، می توان گفت دایره توانمندیهای مهندسی و نظام مهندسی قادر است تولیدات یک کشور را بر کشور دیگر برتری بخشد و یا این که عاملی باشد برای شکست تولیدات داخلی یک کشور در مقابل رقیبانی که پشت درهای اقتصاد به انتظار نشسته اند تا بازارهای یکدیگر را به چنگ بیاورند.

در اینجا یادی از تکمیل طرح توسعه فاز دوازده پارس جنوبی که به دست مهندسان ایران راه اندازی شده خالی از لطف نیست. نمادی از توانمندی مهندسی در ایران که نقطه عطفی است برای نمایش توانمندیهای مهندسان ایرانی که هم اکنون در صنعت نفت کشور مشغول به کارند و از هیچ تلاشی برای تعالی ایران اسلامی فروگزار نمی کنند.

در واقع صنعت نفت ایران، چه در سالهای جنگ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در حال حاضر نشان داده است که مهندسان فعال درآن توانسته اند گامهای بزرگی را در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب و رسیدن به اقتصادی پویا و غیر وابسته بردارند و نمادی باشند برای دیگر بخشهای صنعتی کشور.

۵ اسفند ۱۳۹۳ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۵۱۶