افزایش ١٧ درصدی قیمت سبد نفتی اوپک

قیمت سبد نفتی اوپک از دوم تا بیستم فوریه (١٣ بهمن ماه تا اول اسفندماه) در بازارهای جهانی ١٧ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی با بیان این که قیمت نفت خامهای شاخص طی دوره، دوم تا بیستم فوریه ٢٠١٥ روندی صعودی داشت، افزود: قیمت سبد نفتی اوپک با ١٧ درصد افزایش از ٤٨ دلار و ١٩ سنت در بشکه در دوم فوریه به ٥٦ دلار و ٥٥ سنت درهر بشکه در بیستم فوریه رسید.

مهدی یوسفی با اشاره به این که قیمت برنت موعددار نیز با ١٦ درصد افزایش از ٥٢ دلار و٢٧ سنت افزایش در بشکه در دوم فوریه به ٦٠ دلار و ٧٠ سنت در بشکه در بیستم فوریه رسید، تصریح کرد:  قیمت تک محموله نفت خام دوبی  نیزبا ٢١ درصد افزایش از ٤٩ دلار و١١ سنت در بشکه در دوم فوریه به ٥٩ دلار و ٥٠ سنت در بشکه در بیستم فوریه رسید.

وی افزود: در همین دوره زمانی قیمت نفت خام دبلیو تی آی با ١/١درصد افزایش از٤٩  دلار و ٦٠ سنت  به ٥٠ دلار و ١٧ سنت در بشکه رسید. دلیل افزایش کمتر قیمت WTI، افزایش بیش از حد انتظار ذخیره ‌سازیهای منطقه کوشینگ اوکلاهاما بود که در هفته منتهی به ١٣ فوریه به ٤٦ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسید. این مسئله اختلاف قیمت WTI را با سایر نفت خامهای شاخص افزایش داد.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی با بیان این که طی این دوره زمانی عوامل مختلفی در نوسانات قیمت نفت دخیل بودند درباره عوامل تقویت‌ کننده موثر بر بازار نفت گفت: ادامه روند کاهشی تعداد دکل‌های حفاری در بخش نفت آمریکا، کاهش صادرات نفت عراق از بصره به دلیل بدی آب و هوا، ادامه ناآرامیهای سیاسی در لیبی و توقف تولیدحوزه نفتی السریر، ادامه ناآرامیها در شرق اوکراین علی رغم توافق آتش بس، نگرانی نسبت به ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان عراق و کاهش ارزش دلاربرخی از عوامل تقویت کننده بازار نفت تا ٢٠ ماه فوریه بوده است.

مهدی یوسفی درباره عوامل تضعیف کننده بازار نفت از ٢ فوریه تا ٢٠ فوریه هم گفت: افزایش ذخیره سازی‌های نفت خام آمریکا، آزاد شدن میدان نفتی خباز از دست نیروهای داعش، کاهش قیمت نفت عربستان در ماه مارس برای مشتریان آسیایی و کاهش هشت درصدی خرده فروشی در آمریکا در ماه ژانویه ٢٠١٥ برخی از عوامل تضعیف کننده بازار هستند 

۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۵۱۹