آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد

آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد
پنجاه‌ویکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که آخرین نشست هیات نمایندگان در دوره هفتم آن محسوب می‌شود صبح امروز با حضور حداکثری اعضا برگزار شد. در این نشست دبیرکل اتاق تهران گزارشی از عملکرد اتاق طی چهار سال گذشته ارائه داد؛ گزارشی که مقرر شد با پیشنهاد و نظرات اعضای هیات نمایندگان تکمیل و چاپ شود.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، رئیس اتاق تهران در سخنان آغازین نشست پنجاه و یکم هیات نمایندگان اتاق تهران، ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار را به تمام شیعیان و جامعه پرستاران کشور تبریک و تهنیت گفت. یحیی آل‌اسحاق هم‌چنین با تقدیر و تشکر از تلاش چهارساله اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران ابراز امیدواری کرد اثرگذاری اتاق و فعالیت‌های آن مورد رضایت فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق قرار گرفته باشد. آل‌اسحاق تاکید کرد که حتماً در کنار موفقیت‌ها و دستاوردهایی که اتاق تهران در طول چهارسال گذشته داشته، نقایص و معایبی هم بوده است که امیدواریم در دور بعدی و توسط افرادی که انتخاب می‌شود و در ترکیب هیات نمایندگان قرار می‌گیرند برطرف شود. او گفت: «با توجه به استقبالی که از ثبت‌نام در انتخابات اتاق شده، انتظار می‌رود که حضور فعالان اقتصادی و اعضای اتاق در انتخابات هم پرشورتر از گذشته باشد و استقبال بیشتری نسبت به قبل از انتخابات صورت گیرد.» آل‌اسحاق هم‌چنین عنوان کرد که اتاق آینده با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید اتاقی سریع‌تر، چابک‌تر و انشاءالله پربارتر برای بخش خصوصی باشد.

گزارش سفر به عراق
رئیس اتاق تهران در ادامه سخنان خود گزارشی مختصر از سفر اخیر خود به همراه معاون اول رئیس‌جمهور به کشور عراق ارائه داد. یحیی آل‌اسحاق با موفق ارزیابی کردن این سفر و پربار بودن آن با توجه به حضور شش تن از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و برپایی بزرگترین نمایشگاه ایران در خارج از کشور، دستاوردهای آن را کم‌نظیر توصیف کرد. او گفت: «تعداد 250 شرکت ایرانی در نمایشگاه عراق حضور داشتند و قراردادهای زیادی نیز بین شرکت‌های ایرانی و طرف‌های عراقی منعقد شد که نوید توسعه مراودات تجاری و اقتصادی دو کشور را می‌دهد.» آل‌اسحاق افزود: «در حال حاضر حجم مبادلات حدود 12 میلیارد دلار است که نیمی از آن مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی و نیمی دیگر مربوط به صادرات کالاست. اما اگر برخی مشکلات بانکی و موانع موجود برطرف شود حجم مبادلات به سرعت به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.»
رئیس اتاق تهران با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی در عراق و عقد قرادادهای جدید طی این سفر عنوان کرد که یک شرکت ایرانی 48 میلیون دلار هزینه تجهیز کارگاه خود در عراق کرده و به زودی پروژه‌ای برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی آغاز خواهد کرد. یحیی آل‌اسحاق هم‌چنین از توافق شرکت‌های دارویی ایران برای ساخت یک کارخانه داروسازی در عراق و فعالیت یک شرکت لبنیاتی برای ایجاد یک کارخانه تولید شیر و لبنیات در کربلا خبر داد. آل‌اسحاق با ابراز امیدواری نسبت به سرعت گرفتن مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازار عراق از وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت برای کمک به بخش خصوصی برای حضور در بازار عراق تقدیر و تشکر کرد.

دغدغه بخش خصوصی اکنون شعار اصلی اقتصادی نظام است
رئیس اتاق تهران در بخش دوم سخنان خود به دو مشکل اساسی اقتصاد ایران از زبان مقام معظم رهبری یعنی دولتی بودن اقتصاد و وابستگی بودجه عمومی به نفت اشاره کرد و این دو مشکل را برآیند تمام مسایلی دانست که در سال‌ها و دهه‌های گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته است. یحیی آل‌اسحاق گفت: «جای خوشحالی دارد که آنچه بخش خصوصی مدت‌هاست مطرح کرده اکنون جهت‌گیری اصلی نظام در حوزه اقتصادی است و مقام معظم رهبری که برابر اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ می‌کنند دو مساله دولتی بودن اقتصاد و وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را دو مشکل اصلی اقتصاد کشور عنوان کرده‌اند.» آل‌اسحاق با اشاره به لزوم بیان راهکارهایی برای حل این دو مشکل تاکید کرد که اجرای اصل 44 قانون اساسی و عمل به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در حال حاضر بهترین راهکار برای خروج از اقتصاد دولتی و وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است. او گفت: «قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کار بسیار سختی است. یا باید جایگزینی برای درآمدهای نفتی پیدا کرد که باید افزایش مالیات باشد که در حال فعلی چندان منطقی نیست و یا این که از طریق کاهش هزینه‌های جاری دولت صورت پذیرد.»
رئیس اتاق تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، عنوان کرد که اکنون کشور نیازمند دولت حاکمیتی است نه دولت اجرایی. یحیی آل‌اسحاق گفت: «تفاوت دولت در سال 1394 با دولت دهه شصت همین است. ما اکنون نه تنها نیازی به دولت اجرایی نداریم که حضور دولت اجرایی برای اقتصاد کشور زیان‌ دارد و باید دولت نقش حاکمیتی را برعهده بگیرد یعنی سیاستگذاری، هدایت، حمایت و پشتیبانی و نظارت را برعهده داشته باشد.» او با بیان این که 70 درصد بودجه صرف هزینه و دستمزد کارکنان دولت می‌شود افزود: «دولت حاکمیتی با توجه به وظایفی که برایش تعیین شده دیگر نیازی به چندین میلیون کارمند ندارد و خودبه‌خود کوچک خواهد شد و در نتیجه هزینه‌هایش کاهش خواهد یافت.» آل‌اسحاق پیشنهاد داد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که به تازگی احیا شده است یکی از اولین اولویت‌های خود را تعیین سیاست‌هایی برای گذار از دولت اجرایی به دولت حاکمیتی در سریع‌ترین زمان ممکن قرار دهد.
یحیی آل‌اسحاق در پایان سخنان خود با اشاره به تغییر نقش اتاق بازرگانی در سال‌های آینده گفت: «در چند سال گذشته اتاق بیشتر توصیه‌کننده و پیشنهاد‌دهنده بوده است اما اتاق آتی باید اتاقی مطالبه‌گر باشد و خواستار ایجاد دولت حاکمیتی باشد. چرا که با وجود دولت اجرایی توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد. حالا که دو مشکل اصلی اقتصاد توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است اتاق آینده باید مطالبه‌گر و ارائه‌کننده راهکار برای گذار از این دو مشکل باشد.» رئیس اتاق تهران ابراز امیدواری کرد نمایندگانی که در انتخابات آتی برگزیده می‌شوند بتوانند مطالبات بخش خصوصی را پیگیری کنند و نقشی موثر در حل مسایل اقتصادی کشور داشته باشند.

گزارش دبیرکل از عملکرد دوره هفتم
در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره هفتم، دبیرکل اتاق عملکرد چهار ساله این اتاق را در دوره اخیر طی گزارشی تشریح کرد.
ابراهیم بهادرانی، با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران برنامه استراتژیک را به عنوان یک ضرورت طراحی و در دستورکار خود قرار داد، گفت: برای انجام این کار، 14 کشور جهان مورد مطالعه قرار گرفت و وظایف مهم اتاق های این کشورها احصا شد که بررسی ها نشان می‌دهد با وظایف اتاق تهران هماهنگی دارد.
وی با اشاره به اینکه در طی دوره چهار ساله گذشته برنامه و بودجه سالیانه اتاق در جهت تحقق اهداف راهبردی تعیین شده، تدوین و تصویب و به مورد اجرا گذاشته شد، مهمترین موضوعات راهبردی را طرح و بررسی کارشناسی اولیه موضوعات روز اقتصادی کشور، پیشنهاد موضوع به کمیسسون های تخصصی اتاق جهت طرح و بحث و بررسی در مورد آن، کسب نظر خبرگان و مشاوران اقتصادی و همچنین جمع‌بندی نظر مشاوران اقتصادی و کمیسیون های تخصصی و انعکاس آن ها به مراجع ذیربط عنوان کرد.
بهادرانی در ادامه با بیان اینكه در طول دوره چهارساله اخیر، بیش از 157 جلسه توسط شورای مشاوران اقتصادی برگزار شد، یادآور شد که سایر شوراهای اتاق تهران نیز طی این مدت جلسات متعددی برای بررسی موضوعات مربوط به آن برگزار کردند از جمله شورای مشاوران بین الملل 67 جلسه، کمیسیون های تخصصی اتاق 513 جلسه و شورای مشاوران انرژی 13 جلسه برگزار کردند.
دبیرکل اتاق تهران همچنین یادآور شد که طی این مدت، پژوهش های مختلفی از سوی اتاق تهران انجام شد و افزود: ابتدا طرح اولیه نیازهای پژوهشی در شورای پژوهشی مطرح و سپس در هیات رییسه تصویب می شد و در ادامه با انتخاب مجری و ناظر، تعریف و تعیین شرح خدمات در دستورکار قرار می گرفت و سپس پیگیری برای انجام پروژه های مطالعاتی تا مرحله نهایی انجام می شد.
ارائه پژوهش های انجام شده توسط اتاق تهران به مسئولان کشور و انتشار عمومی آن نیز از دیگر موضوعاتی بود که دبیرکل اتاق تهران به آن اشاره کرد.
بهادرانی در خصوص موضوعات پژوهش های صورت گرفته از سوی اتاق تهران نیز به ارزیابی پیامدهای اصلاح نظام یارانه انرژی، افزایش توان رقابت پذیری صنعتی ایران، مدیریت اقتصادی کشور در شرایط تحریم، شاخص تولید صنعتی، سیاست های کلی اصل 44، آزادسازی و عملکرد اقتصادی کشور و همچنین نظام ارزی ایران اشاره کرد.
وی به طور نمونه به یک مورد از پژوهش های اتاق تهران اشاره کرد و گفت: تحلیل عوامل تاثیرگذار بر عملکرد میان مدت اقتصاد ایران یکی از مطالعات ارزنده اتاق تهران طی این مدت بود که این مطالعه به عنوان مرجع مفید در زمینه ارزیابی وضعیت کلان اقتصادی و ارائه چشم انداز بر اساس سناریوهای مورد استفاده دولت یازدهم قرار گرفت.
انتشار 38 پروژه پژوهشی مطالعاتی در قالب کتاب، تهیه بیش از 100 عنوان گزارش کارشناسی و انتشار آن در سایت اتاق تهران و مجله آینده نگر، حمایت مالی بیش از 35 پایان نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و بررسی و تحلیل چالش های اقتصادی و انتشار نتایج مطالعات در مجله آینده نگر که تا کنون 43 شماره از آن منتشر شده است، از دیگر اقدامات اتاق تهران طی دوره اخیر بود که دبیرکل اتاق به آن اشاره کرد.
در حوزه امور بین الملل اتاق تهران نیز اقداماتی صورت گرفته است که دبیرکل اتاق به تشریح آن پرداخت. او با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه و همسایه خصوصا در شرایط تحریم در دستورکار اتاق تهران دوره هفتم بود، تصریح کرد که طی این مدت از سوی اتاق تهران هیات های اقتصادی و تجاری متعددی به کشورهای دیگر اعزام و همچنین اتاق تهران پذیرای چندین هیات تجاری از سایر کشورها بوده است. وی در خصوص اعزام هیات های تجاری از سوی اتاق تهران به کشورهای ترکیه، هند، بلاروس، برزیل، امارات، کردستان عراق، مجارستان، ارمنستان، آذربایجان، اتریش، قطر، اسلواکی، گرجستان و اسپانیا اشاره کرد.
همچنین به گفته بهادرانی، در طول این مدت اتاق تهران پذیرای هیات های بزرگ اقتصادی از کشورهای ترکیه، هند، مالزی، تایوان، تایلند، اندونزی، مجارستان، امارات، کره جنوبی،اکستان، افغانستان، عراق، برزیل، مصر، یونان، آلمان، سوریه، اسپانیا و اتریش بود.

اقدامات اتاق تهران در روان سازی خدمات
دبیرکل اتاق تهران در ادامه بر اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل و روان سازی خدمات اتاق تهران به اعضای خود اشاره کرد و گفت: بررسی بخشنامه ها و دستورالعمل‌های دولتی مرتبط با امور فعالان بخش خصوصی، رفع موانع دست و پاگیر و روان سازی امور مربوط به کسب و کار از جمله ثبت اسناد، صدور کارت بازرگانی هوشمند، گواهی مبداء، امور مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی از جمله اقدامات انجام شده است.
رفع مشکلات مربوط به اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مربوط، راه اندازی بخش مشاوره گمرکی، بانکی، مشاوره و بازاریابی و امور ثبت شرکت‌ها، تبدیل کارت‌های دفترچه ای معتبر به کارت هوشمند، کاهش مراجعات به اتاق جهت اخذ گواهی مبداء از طریق راه اندازی سامانه الکترونیکی و امضاء دیجیتال، و نیز استقرار سیستم یکپارچه مالی منابع انسانی و اتصال آن به نرم افزار عضویت و کارت بازرگانی و صدور گواهی مبداء از دیگر اقدامات این بخش بوده است.
تهیه و تنظیم برنامه و بودجه های سالانه مبتنی بر اهداف راهبردی و تصویب در هیات نمایندگان، تهیه و تنظیم آئین نامه چگونگی حمایت اتاق از تشکل ها، حمایت از برگزاری همایش ها توسط اشخاص حقوقی، به روز رسانی سایت اتاق و نیز خرید و تجهیز دو دستگاه ساختمان برای استقرار ستاد مرکزی و ارائه خدمات درخور و شایسته اعضاء از دیگر مواردی بود که دبیرکل اتاق تهران به آن اشاره کرد.

عملکرد آموزشی اتاق تهران
از دیگر اقدامات اتاق تهران طی مدت چهارساله اخیر، آموزش اعضا است که بهادرانی در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.
او با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی ویژه کارت بازرگانی برای 1139 متقاضی عضویت برگزار شده است، افزود: برگزاری 5 دوره 240 ساعته برای مدیریت اجرایی ارشد کسب و کارMBA) ) با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، برای 131 نفر از دیگر اقدامات اتاق تهران در بخش آموزش بوده است.
دبیرکل اتاق تهران همچنین خاطرنشان کرد که در طول این مدت همایش ها وسمینارهای مختلفی از سوی اتاق تهران با موضوعات متنوع و به روز اقتصادی برگزار شده است.

اقدامات اتاق تهران در حمایت از تشکل ها
حمایت از تشکل‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که به گفته دبیرکل اتاق تهران در دوره هفتم در دستورکار این اتاق قرار گرفت.
وی در همین زمینه به برخی اقدامات انجام شده اشاره کرد که مهم ترین آن شامل خرید ساختمان برای ارائه خدمات شایسته دفتری، اداری و مشاوره ای به تشکل‌ها، تهیه و تنظیم آئین نامه چگونگی حمایت از تشکل‌ها، حمایت از برگزاری همایش‌ها، انتشار آمار و اطلاعات انتشارات دایرکتوری، حمایت از برگزاری دوره های آموزشی و همچنین ایجاد واحد سازمانی تحت عنوان مدیریت امور تشکل‌ها جهت خدمات رسانی بهتر به آنها است.
بهادرانی همچنین خاطرنشان کرد که در طی این مدت، شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران راه اندازی و در مجموع اعضای این شورا طی 12 جلسه که برگزار کردند، موضوعات مهمی از جمله تهیه نقشه راه بخش صنعت معدن و تجارت، انعکاس مشکلات اعضاء و تشکل‌ها به مدیران در جهت حل موضوعات و رفع موانع و مشکلات، جمع بندی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان، ایجاد واحد و استقرار آن در سازمان امور اقتصادی استان تهران و همچنین پیگیری در جهت اصلاح چگونگی تسویه بدهکاران ارزی را در دستورکار قرار دادند.
دبیرکل اتاق تهران در پایان ارائه گزارش عملکرد چهارساله اتاق، با بیان اینکه در اثر تلاش های جمعی اعضای هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق تهران، بخش خصوصی در سال‌های اخیر فرهنگ و توان آنرا یافته است که با تکیه بر دانش، پژوهش، تخصص و همه جانبه نگری خود با دولت و مجلس تعاملی سازنده و موثر داشته باشد، افزود: امروز نظرها، تحلیل‌ها و گزارش‌های اتاق تهران به عنوان مرجعی حرفه‌ای و مطمئن مورد استناد و بهره گیری مراجع مختلف قرار می گیرد.

حلالیت طلبی حاج اسدالله عسگراولادی
درادامه این نشست، هریک از اعضا به بیان دیدگاه های خود در مورد این گزارش پرداختند. اسدالله عسگر اولادی نخستین کسی بود که میکروفون مقابل خود را روشن کرد و ضمن قدردانی از ارائه این گزارش از سایر اعضای هیات نمایندگان حلالیت خواست. او البته این پرسش را خطاب به هیات رییسه مطرح کرد كه چه تعداد از اعضای اتاق ها، واجد شرایط شرکت درانتخابات هستند. 

ضرورت برقراری عدالت اطلاع رسانی 
پدرام سلطانی، دیگرعضو هیات نمایندگان اتاق تهران، گزارش ارائه شده را آیینه تمام نمای فعالیت های اتاق در طول چهارسال گذشته توصیف کرد و گفت:«ارائه این گزارش، نشانه افزایش شفافیت عملکرد هیات رییسه و اعضای هیات نمایندگان است.» او همچنین گفت:«دراین مدت اقدامات دیگری نیز انجام شده است که جنبه کیفی داشته اما می توان گزارشاتی کمی ازآن ها ارائه کرد؛ مانند حضور اعضای هیات نمایندگان در هیات های حل اختلاف که در نهایت منجر به صدور رای به نفع فعالان اقتصادی شده است.» سلطانی سپس دو توصیه برای بهبود عملکرد اتاق تهران در دوره آتی ارائه کرد و گفت:« یکی از مسایلی که در دوره فعلی شاهد بودیم، تداخل برخی وظایف اتاق تهران و ایران بود که در دوره آتی باید با تنقیح قوانین اتاق تهران، این مساله را رفع کرد. همچنین لازم است سازوکاری برای استفاده بهینه از ورود و اعزام هیات های تجاری ایجاد شود.» این عضو هیات نمایندگان، تقویت و اصلاح سیستم اطلاع رسانی به اعضا را به منظور برقراری عدالت اطلاع رسانی، جزو اقدامات ضروری در دوره آتی خواند.

تقدیر از حجم فعالیت‌های اتاق تهران در چهار سال گذشته
محسن خلیلی عراقی نیز در سخنانی با اشاره به بیش از 60 سال کار خود در حوزه تشکل‌گرایی، از گزارشی که دبیرکل اتاق تهران در مورد فعالیت‌های چهارسال گذشته اتاق ارائه داد اظهار خوشنودی و تقدیر کرد و میزان فعالیت‌های اتاق تهران را قابل توجه خواند. خلیلی هم‌چنین فعالیت کمیسیون‌های اتاق تهران را پرثمر خواند و از رابطه خوب هیات رئیسه اتاق تهران و کمیسیون‌ها ابراز رضایت کرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «میزان فعالیت‌های این دوره هیات نمایندگان اتاق تهران بسیار زیاد و البته مثمرثمر بوده است» او هم‌چنین از بدنه و کار اجرایی اتاق تهران برای پیشبرد امور بخش خصوصی تقدیر و تشکر کرد.

دفاع عضو هیات رییسه از عملکرد دوره هفتم
در ادامه این نشست، محمدرضا نجفی منش بر پیگیری موضوعات و خروجی کمیسیون های تخصصی اتاق تهران در دوره هفتم تاکید کرد و احصا این موارد با ضروری دانست تا موارد مهم در دوره آتی پیگیری شود.
سید حمید حسینی نیز طی سخنانی، با بیان اینکه اعضای اتاق تهران یک انتظار جدی از هیات نمایندگان و هیات رییس اتاق دارند و آن تلاش و جنگیدن برای احیای حقوق کسب وکار و فعالیت های اقتصادی اعضا است، گفت: اتاق تهران در دوره هفتم در راستای بهبود محیط کسب وکار اقدامات ارزنده ای انجام داد و به واقع برای احیای آن جنگید.
وی با اشاره به اینکه اقداماتی نیز در راستای بهبود شرایط کسب وکار بین المللی صورت گرفت افزود: شورای مشاوران اقتصادی اتاق تهران با برگزاری 150 جلسه که بخش عمده آن بر موضوع اصلاح فضای کسب وکار متمرکز بود، توانست راهکارهای مفیدی در این زمینه ها به دستگاه های دولتی ارائه دهد.
عضو هیات رییسه اتاق تهران همچنین با بیان اینکه اعضای هیات نمایندگان دوره هفتم بدون هیچ گونه چشمداشت، وقت کاری خود را در اختیار اتاق و اعضای آن قرار دادند، توصیه هایی برای نامزدها و افرادی که در دوره هشتم به هیات نمایندگان راه می یابند داشت. حسینی گفت: برای حضور در اتاق بازرگانی و هیات نمایندگان باید وقت و زمان زیادی اختصاص داد و عملا وقت عمده اعضای هیات نمایندگان باید برای اتاق لحاظ شود از این رو افرادی که به هیات نمایندگان راه می یابند باید این موضوع را حتما در نظر داشته باشند.
حسینی در ادامه افزود: موضوع دیگر اصلاح قانون اتاق است که در دوره بعد باید به طور جدی به سمت آن حرکت شود چرا که ظرفیت قانونی اتاق با انتظاراتی که از آن می رود، همخوانی ندارد.
عباسعلی قصاعی دیگر عضو هیات نمایندگان نیز بر اصلاح قانون اتاق بازرگانی در دوره بعد تاکید کرد و گفت: یکی از اقداماتی که باید در دوره بعد از سوی هیات نمایندگان اتاق تهران پیگیری شود، اصلاح بخش هایی از قانون اتاق است تا جلوی برخی افراط ها گرفته شود. اشاره وی، به دریافت سه در هزار از اعضا و دارندگان کارت بازرگانی بود. قصاعی همچنین پیشنهاد کرد که اتاق تهران دانشگاه غیرانتفاعی تاسیس کند.

اتاق در اصلاح قانون کار، نقش آفرینی کند
مرسل صدیق نیز از ضرورت توجه اعضای هیات نمایندگان به اصلاح قانون کار سخن گفت وافزود:«برخی معتقدند که بازنگری دراین امر، جزو وظایف کانون عالی کارفرمایان است اما دراین نهاد اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و لازم است اتاق برای حمایت از واحد های صنعتی به این عرصه ورود پیدا کند.»

اعزام هیات ها نتیجه ملموسی نداشت 
دیدگاه مهدی پورقاضی نیز این بود که دوره هفتم هیات نمایندگان در میان سه دوره ای که او در اتاق ، صاحب کرسی بوده، عملکرد بهتری داشته است:« این دوره از لحاظ کیفی با دوره های پیشین، متفاوت بوده، اگرچه این توقع وجود داشت که عملکرد اتاق تهران بیش از این بهبود پیدا کند. برای مثال، این توقع در حوزه روابط بین المللی اتاق وجود دارد. من در یکی از سفرها هیات تجاری ایران را همراهی کردم اما پس از بازگشت، نتیجه ملموسی از این سفر مشاهده نشد.» او ادامه داد:«میز هیچ یک از کشورهایی که به آن هیات تجاری اعزام شده، برای رفع مشکلات بازرگانانی که با آنها مراوده دارند، فعال نیست.» او گفت که اگر مذاکرات ایران با گروه 1+5 به نتیجه برسد، این انتظار برای فعال سازی این بخش از ظرفیت اتاق، بیشتر خواهد شد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه گفت:«اتاق در هیچ موردی خروجی مشخصی نداشته است به ویژه در دوره ای که دولت دهم بر سرکار بود. ضمن اینکه، دستاوردهای کمیسیون های تخصصی اتاق به رغم برگزاری جلسات متعدد نیز اندک بوده است. در عین حال به نظر می رسد، ساختار کمیسیون ها و رابطه آنها با مشاوران مدیرت اتاق نیز کارآمد نیست.»

اتاق تهران در دوره هفتم موفق بوده است
در ادامه، مسعود دانشمند، نوبت سخن را به دست گرفت و گفت:« جمع بندی این است که اتاق در دوره هفتم هیات نمایندگان، موفق بوده است و این اتاق با دو دولت با طرز فکر متفاوت همکاری کرده است.» او افزود:« آنچه در دو، سه ماه اخیر و در نشست و برخاست با اعضای اتاق ها به آن پی برده ام این است که اکثر آنها شناختی نسبت به ظرفیت اتاق ها ندارند. به بیان دیگر گسست بزرگی میان اعضا و هیات نمایندگان اتاق ها وجود دارد. این وضعیت نشان می دهد که ما نتوانسته ایم، ارتباط منطقی با اعضا برقرار کنیم.» دانشمند، پیشنهاد کرد که برقراری این ارتباط منطقی، در دستورکار هیات نمایندگان اتاق در دوره هشتم قرار گیرد. او همچنین با اشاره به اینکه قانون اتاق ها در سال 1369 و زمانی که کشور جنگ را پشت سر گذاشته بود، تدوین شده است، اصلاح قانون اتاق ها، بر مبنای شرایط امروز اقتصاد کشور را در دوره آتی توصیه کرد. او گفت:« ضرورت دارد، تشکل ها از مسئولیت واختیار برخوردار شده و کمیسیون ها از حالت مشورتی خارج شوند.»

قانون اتاق باید اصلاح شود
فاطمه دانشور عدم‌رضایت اعضای اتاق را اصلی‌ترین مساله‌ای خواند که هیات نمایندگان در دوره بعدی باید به آن توجه نشان دهد. دانشور هم‌چنین اعتقاد داشت که در طول دوره هفتم از ظرفیت اعضای هیات نمایندگان به خوبی استفاده نشده است. او گفت: «برای ارائه خدمات بهتر اعضای هیات نمایندگان به فعالان بخش خصوصی بهتر است اعضای هیات نمایندگان در ساختمان اتاق دفتر داشته باشند. همانند آنچه در مجلس و شورای شهر نیز برقرار است.» این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: «امکانات اتاق تهران به طور عادلانه در اختیار همه افراد هیات نمایندگان قرار نگرفته است و روابط عمومی نیز بیشتر به هیات رئیسه اتاق پرداخته تا هیات نمایندگان.» دانشور راهکار ارتفا شأنیت اعضای هیات نمایندگان اتاق را در اصلاح قانون آن خواند و گفت: «اگر شأنیت اعضای هیات نمایندگان بیشتر شود این همه تلاش گروه‌های مختلف برای کسب کرسی در هیات رئیسه نیز کاهش خواهد یافت.» دانشور ابراز امیدواری کرد با اصلاح قانون اتاق اختیارات بیشتری به اعضای هیات نمایندگان داده شود.

موضع‌گیری اتاق جدی تر شود
علینقی خاموشی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست طی سخنانی ابتدا از اینکه در طول دوره هفتم کمتر در جلسات و نشست های اتاق حاضر بود، از اعضای هیات رییسه و هیات نمایندگان عذرخواهی کرد.
وی سپس با تقدیر از گزارش عملکرد اتاق تهران در دوره چهار ساله اخیر، ضمن آنکه برخی اقدامات انجام شده را ستود، اما گلایه هایی نیز داشت. خاموشی با انتقاد از اینکه اتاق تهران در طول این مدت در برخی موارد کوتاهی کرده است، گفت: اتاق به خوبی نشان نداد که چگونه می خواهد در خصوص مسائل بانکی پیش آمده برای کشور موضع گیری مند. همچنین موضع اتاق در رابطه با یارانه های نقدی و نیز روابط بین الملل کشور چگونه است.
او با تاکید بر اینکه اتاق تهران باید در تمام موضوعات و مسائل مرتبط با اقتصاد و کسب وکار ورود پیدا کرده و با دفاع از بخش خصوصی به نقد و اصلاح نقاط ضعف بپردازد، افزود: حضور اتاق در مجامع تصمیم گیری باید پررنگ تر باشد و قبل از نهاد و بخش دیگری، نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و دیگر نهادها که برخلاف قانون است، موضع گیری کرده و راه حل ها را بیان کند.

باید بین اعضای اتاق ارتباط ایجاد شود
محمدمهدی رئیس‌زاده با اشاره به تلاش کمیسیون‌های مختلف اتاق تهران از اثرگذاری‌های قابل توجه کمیسیون‌ها در وضع قوانین و مقررات مربوط به بخش خصوصی سخن گفت. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد بدهی‌های معوق بخش خصوصی به صندوق ذخیره ارزی را یکی از مهمترین مصوبه‌های این شورا خواند که در اثر تلاش‌های فراوان بخش خصوصی و اتاق شکل گرفته است. رئیس‌زاده گفت: «لایحه رفع موانع تولید نیز از همین دست تلاش‌ها و رایزنی‌های بخش خصوصی است. قانونی به شورای نگهبان فرستاده شده که در صورت تصویب بازپرداخت وام‌های ارزی معوق را به نرخ روز گشایش اعلام می‌کند و این دستاورد اندکی برای بنگاه‌های بخش خصوصی در این اوضاع اقتصادی نیست.» او هم‌چنین با ابراز رضایت از این که اسامی اعضای اتاق تهران روی سایت اتاق قرار گرفته تاکید کرد که با استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین باید بین اعضای مختلف اتاق ارتباط برقرار کرد تا جامعه تجاری و صنعتی کشور بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط باشند و نسبت به فعالیت‌های یکدیگر آشنا باشند.

صیانت از بخش خصوصی در مقابل تهدیدات بانک ها
محسن حاجی بابا دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست دیدگاه های خود را بیان کرد.
وی بر این رویکرد از سوی اتاق در دوره هشتم تاکید کرد که هیات رییسه و هیات نمایندگان دوره بعد نباید در مقابل تصمیمات اشتباه دولت سکوت کند و در عین حال که موضع انتقادی خود را حفظ می کند، تعامل پرقدرت نیز برای خود در نظر بگیرد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از معضلات جدی اقتصاد کشور این است که بانک ها در حال نابودی اقتصاد کشور هستند و یکی از وظایف جدی اتاق تهران در دوره هشتم این است که این موضوع را پیگیری و از اقتصاد و بخش خصوصی در مقابل تهدیداتی که صورت می گیرد، صیانت کند.

فعالان اقتصادی لیست واحد ارائه کنند
پس از آنکه اعضای هیات نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند، رییس اتاق تهران نیز به بیان مواردی پرداخت و گفت:«همه ما در فضای خاصی به انجام این مسئولیت پرداختیم و سعی کردیم با توجه به اقتضائات و با ادبیاتی که تاثیر گذار باشد این ماموریت را به انجام برسانیم. انجام مسئولیت در فرآیندهای جاری با نگاهی به عملیات تاسیسی و آینده نگرانه.» او ادامه داد:« می پذیرم که اتاق در برقراری ارتباط با اعضا و نیز ارتباط کمیسیون ها با واحد امور بین الملل، دارای نقایصی بوده است.» او سپس خطاب به اعضای هیات نمایندگان حلالیت طلبید.
اما آل اسحاق پیش از پایان این نشست، گریزی هم به انتخابات دوره هشتم هیات نمایندگان زد وتوصیه کرد که به رغم گروه های انتخاباتی که اکنون شکل گرفته است، فعالان اقتصادی لیستی واحد برای این انتخابات ارائه کنند. 

نام تاجر با کار خیر عجین شده است
علاء میرمحمدصادقی که آخرین سخنران آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره هفتم بود، این دوره را یکی از بهترین دوره‌های هیات نمایندگان اتاق تهران خواند و از فعالیت‌های اعضا تقدیر کرد. میرمحمدصادقی از نمایندگانی که به گفته او، از کار و زندگی و درآمد خود زدند و وقت بیشتری را در اتاق صرف پیگیری امور بخش خصوصی کردند، تقدیر و تشکر کرد و انگیزه آنها را خدمت به خلق خواند. او هم‌چنین ابزار امیدواری کرد که در دوره بعدی اتاق، کسانی که به نمایندگی از بخش خصوصی وارد هیات نمایندگان می‌شوند بتوانند با صرف وقت و انرژی تا سرحد امکان پیگیر مطالبات بخش خصوصی باشند. میرمحمدصادقی هم‌چنین توصیه کرد که فعالان بخش خصوصی با حضور بیشتر در اعمال خیریه چهره بازرگان و تاجر را بازسازی کنند. او گفت: «در قدیم هر کسی که نام تاجر و بازرگان را داشت از او به عنوان فرد خیّر نام برده می‌شد اما این تصویر در چند سال گذشته به غلط مخدوش شده است. در حالی که همین افراد و فعالان بخش خصوصی در موسسه‌ای چون محک فعالیت دارند که در کشور بی‌نظیر و در جهان کم‌سابقه است.» میرمحمدصادقی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های بیشتر فعالان بخش خصوصی در کمک به جامعه نیازمند باز هم نام تاجر و بازرگان و فعال اقتصادی با کار خیر عجین شود.
۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵:۱۱
تعداد بازدید : ۶۶۴