۱۸ طرح جدید پتروشیمی راه اندازی می‌شوند

۱۸ طرح جدید پتروشیمی راه اندازی می‌شوند
یک مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بهره برداری ۱۵ طرح و مجتمع جدید پتروشیمی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها ظرفیت تولید پتروشیمی ۸.۵ میلیارد تن افزایش می‌یابد.
 مرضیه شاهدایی امروز در جمع خبرنگاران درباره جزئیات اولویت بندی ساخت و بهره برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی، گفت: هم اکنون ۶۰ طرح پتروشیمی به ارزش سرمایه گذاری ۳۳.۴ میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود سال آینده هفت طرح و سال ۹۵ هشت طرح جدید پتروشیمی به تولید برسند، تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای این طرح‌ها و پیشرفت فیزیکی متفاوت این طرح‌ها این طرح‌ را اولویت‌بندی کردیم چنانچه طرح‌های بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد را در اولویت اول قرار دادیم تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرح‌ها انجام شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه طرح‌های پتروشیمی با پیشرفت از ۲۰ تا ۶۰ درصد در اولویت دوم و از یک تا ۲۰ درصد در اولویت سوم قرار گرفته اند، اظهار داشت: با بهره برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا دو سال آینده در مجموع ۸.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود، اظهار داشت: ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی ۶۰ میلیون تن بوده که با اجرای پروژه‌ها به ۱۲۰ میلیون تن می رسد.

شاهدایی با یادآوری اینکه اجرای هفت طرح پتروشیمی در اولویت سوم اجرا قرار دارد، بیان کرد: عمده طرح های اولویت دوم پتروشیمی فاینانس اخذ کرده اند، طرح های اولویت سوم که تا ۲۰ درصد پیشرفت دارند با مشکلاتی همچون دریافت فاینانس مواجهند و در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات۱+۵ و رفع تحریم ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح‌های غیر فعال را بررسی کرده و از حدود ۱۲ طرح، تعداد ۶ طرح به هیات مدیره برای تصمیم گیری و بررسی شرایط برای لغو مجوزها معرفی شده اند، تبیین کرد: به این پروژه ها سه تا ۶ ماه زمان برای فعال شدن داده شده که سه ـ چهار طرح پتروشیمیایی فعال شده اند.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به ۳۶ طرح در دست برای ایجاد ظرفیت سرمایه گذاری جدید اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های جدید در مناطق پارسیان، چابهار، جاسک ایجاد می شود ضمن آنکه ساخت یک پایانه جدید پتروشیمی و نفتی در بندر جاسک در برنامه اجرایی صنعت نفت قرار گرفته است.

۶ اسفند ۱۳۹۳ ۲۳:۴۰
مهر |
تعداد بازدید : ۴۸۴