خلاصه مذاکرات و صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 93/11/12

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

حاضرین: آقایان اسپندیاری(دبیرکل اتحادیه)، تاجیک (نفت گستر آناهیتا)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، فروتن (عایق اصفهان)، نورالدینی (تکسا)، همایی (سیرجان گستر)، مجتبی خسروجردی (نخل بهارستان)، و خانم ها طلایی (اعتدال اروند)، مجد (نفت پاسارگاد)

 نهمین جلسه کمیسیون قیر سال93 رأس ساعت 16 روز یکشنبه مورخ 93/11/12با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه تشکیل گردید.

 اخبار کمیسیون عبارتند از:

-       بر اساس اطلاعیه واصله نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 93/11/28الی 93/12/01در شهر کابل برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان خصوصی‌سازی آن سازمان در نظر دارد، 20% از سهام شرکت بهمن گنو را از طریق مزایده با قیمت پایه حدود دو میلیارد و دویست و پنج میلیون ریال با شرایط 20 % نقد و مابقی طی اقساط 4 ساله به بخش‌های خصوصی یا تعاونی واگذار نماید. قابل‌ذکر است، اطلاعات مربوط به این واگذاری در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی به آدرس www.ipo.ir  (بخش اطلاعات آماده‌سازی و قیمت‌گذاری) قابل‌دسترسی می باشد.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرعامل محترم شرکت بورس انرژی در تاریخ 93/10/10برگزار شد.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیر محترم امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در تاریخ93/10/16برگزار شد.

-       به دنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری با بانک گردشگری و تعامل به وجود آمده هم‌اکنون امکانات مناسبی ازنظر ارائه تسهیلات بانکی ازجمله دریافت وام برای اعضاء فراهم‌شده است. ضمناً بانک مذکور در نظر دارد در آینده نزدیک امکانات ارزی را فراهم و به اعضاء ارائه نماید. اعضاء محترم جهت استفاده از تسهیلات بانکی بایستی پس از افتتاح حساب نزد یکی از شعب بانک گردشگری که اسامی و آدرس آنها از طریق ایمیل و درج در وب‌سایت اتحادیه اعلام‌شده است، درخواست کتبی خود را با ذکر مبلغ موردنیاز، نام شعبه‌ای که حساب بازنموده‌اند و شماره‌حساب و مدارک مورد نیاز را به همراه پرسشنامه های تکمیل شده، کتباً به اتحادیه ارسال فرمایند تا متعاقباً نسبت به درخواست متقاضیان طبق تفاهم‌نامه اقدام مقتضی معمول گردد.

-       بر اساس اطلاع واصله بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز کاسپین از تاریخ 12 لغایت 15 خردادماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی باکو برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاع واصله نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری از تاریخ 27 لغایت 30 بهمن‌ماه سال جاری در زمینه‌های نفت، گاز، آب، برق، خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات در سایت نمایشگاهی شهر بغداد برگزار خواهد شد.

-       سیزدهمین نمایشگاه نفت و گاز روسیه از تاریخ 2 لغایت 5 تیرماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو برگزار خواهد شد. هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 525 یورو (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نشست تجاری ایران و پرتغال با حضور وزیر امور خارجه کشور پرتقال و هیات تجاری همراه در روز دوشنبه مورخ 93/11/16 در اتاق مذکور برگزار خواهد شد.

-        اتحادیه به روال هرسال در نظر دارد در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران که از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه سال آتی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شرکت نماید. علاقه‌مندان برای استفاده از غرفه در این نمایشگاه می‌توانند درخواست‌های خود را حداکثر تا تاریخ 93/11/15به اتحادیه ارسال فرمایند.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران قرار است یک هیات تجاری و صنعتی فدراسیون تجارت سنگاپور  از تاریخ 11 لغایت 16 بهمن‌ماه سال جاری از ایران بازدید نماید. در این رابطه قرار است، همایشی تحت عنوان همایش فعالان اقتصادی در کشور در تاریخ 93/11/14 در اتاق ایران برگزار گردد.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل عنوان گردید:

واحد حقوقی اتحادیه با استفاده از تجربیات یک نفر مشاور حقوقی مجرب و آشنا با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به‌منظور بررسی و رفع مشکلات حقوقی اعضاء در محل دبیرخانه اتحادیه راه‌اندازی شده است.

·        درخواست شرکت فومن شیمی گستر مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت رأی‌گیری با ورقه بعمل آمد و با توجه به نتیجه حاصله (7 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر به‌اتفاق آراء اعلام نمود.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به صادرات قیر مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

-       با توجه به گسترش مشکلات قیر و لزوم پیگیری رفع مشکلات به‌ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون و حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر اعضاء در جلسات و افزایش محتوای کمیسیون اشاره گردید.

-       عنوان گردید اتحادیه تلاش خود را برای رفع مشکلات معمول می‌نماید و منافعی که از این طریق به دست می‌آید، برای شرکت‌ها است و در این رابطه شرکت‌های عمده سود بیشتری حاصل می‌نمایند. لذا انتظار می‌رود که شرکت‌ها همکاری بیشتری با کمیسیون معمول نمایند.

-       در ارتباط با قیمت VB مشکلی وجود دارد به طوریکه قیمت اعلام شده خیلی بالاتر از قیمت و شرایط فعلی بازار می باشد.

-       بحث تولیدکنندگان در تبریز و صادرات قیر به کشورهای گرجستان و ارمنستان مطرح شد و در این رابطه عنوان گردید، بیشترین میزان قیر کشورهای مذکور توسط قیر ایران تأمین می‌گردید، و ماهیانه به طور متوسط بین 5000 تا 6000 تن به این دو کشور صادر می‌شد که در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

-       واردکنندگان کشورهای مذکور تمایل پیدا کردند تا ماده اولیه قیر را به هر شکلی خریداری کنند تا از پرداخت عوارض در این کشورها معاف باشند، به طوریکه VB به نام قیر به ارمنستان صادر می‌شد و موارد سبک VB به اندازه‌ای گرفته می‌شد که نفوذپذیری آن زیر 300-200 بماند اگر VB قیر اصفهان و شیراز در نظر گرفته شود، نفوذپذیری آن به همین اندازه است و اگر VB قیر تهران را در نظر بگیرند 260-250 و VB بندرعباس 60-50 است که اندازه‌گیری‌ها متفاوت می‌باشند.

-       در شرایط امروزی که عده‌ای قیر را بالاتر از 360-340 دلار می‌فروشند، صادرکنندگان دیگر نبایستی محصول را به قیمت خیلی کمتر از این میزان به فروش رسانند. صادرکنندگان باید صبر کنند و با  قیمت منطقی قیر را عرضه کنند.

-       شرکت تولیدی عمده قیر فقط مخزن گذر دارند و مخزن ذخیره ندارند و از طرفی فرایند تولید برای ادامه حیات شرکت‌ها بایستی ادامه یابد.

-       به مشکلاتی از قبیل مشکل مربوط به استرداد 8 % مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات عملکرد و اختلاف پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز با سایر پالایشگاه‌ها اشاره گردید.

-       شرکت‌های عمده چون نزد پالایشگاه‌ها سپرده دارند، لذا مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت نمی‌کنند و مشکل استرداد آن را هم ندارند. لیکن شرکت‌های خصوصی که خرید می‌نمایند بایستی 8 % را بپردازند. شرکت عمده علاوه بر آنکه مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت نمی‌کند وجه پرداختی بابت خرید VB را هم در بانک سپرده‌گذاری نموده و سود آن را دریافت می‌کنند و بدین ترتیب اختلاف زیادی بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی و تولیدکنندگان عمده به وجود می‌آید.

-       یکی از راه‌های رفع این مشکل این است که تولیدکنندگان قیر به سمتی بروند که سهامدار یک شرکت عمده و به نحوی باشند که درخواست آنها به میزانی که صادر می‌نمایند، تأمین شود و در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند و به ایجاد کارگاه اکتفا نشود و یا آنکه شرکت‌های عمده ضرر و زیان واحدهای تولیدی را به نحوی جبران نمایند.

در ادامه بحث موارد ذیل اعلام گردید:

-       قیمت بنزین در امریکا قبلاً هر گالن 8/3 دلار بود ولی اینک زیر 2 دلار رسیده است. و  آن کشور اینک تولیدکننده نفت است.

-       چین یک‌میلیون بشکه خرید اضافی انجام داده است. ازآنجاکه قیمت فرآورده در ایران کاهش‌یافته است و تولیدکننده خرید را با قیمت پایین‌تر انجام می‌دهد، لذا این کار به نفع او می‌باشد.

-       در دنیا تغییر انرژی در حال وقوع است. اتومبیل‌ها برقی شده‌اند . مصرف هیدروکربورها در حال کاهش است و استفاده از نفت بیشتر به سمت پتروشیمی و کودهای شیمیایی‌ در حال گرایش است.

-       دلیل کاهش قیمت این است که میزان عرضه بیشتر از تقاضا می باشد. دنیای گاز طبیعی در حال تغییر است و به‌سرعت توسعه می‌یابد. خط لوله پاکستان و هند از جانب ایران به اتمام رسیده است و GTL در حال فعال شدن است.

-       در خصوص استرداد 8 % مالیات ارزش‌افزوده مکاتبات زیادی با وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته است. همچنین پیشنهادی مبنی بر اینکه تنخواهی در اختیار گمرک قرار گیرد تا از این محل مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان پرداخت شود، ارائه‌شده است.

-       همچنین طرحی به مجلس ارائه‌شده است که بر اساس آن تا یک ماه پس از صدور برگه سبز مالیات بر ارزش‌افزوده باید به صادرکننده مسترد شود.

-       در خصوص رفع مشکلات واحدهای پارافین ساز و مسائل مربوط به VB و قیر با معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت مکاتبه بعمل آمده و پیگیری می‌شود تا امکاناتی به شرکت‌های کوچک تعلق گیرد.

-       با توجه به اینکه کار صادرات توسط شرکت‌های نسبتاً کوچک انجام می‌شود، اما برگه‌های سبز صادراتی به نام شرکت‌های عمده صادر می‌شود، لذا صحبت در این مورد است که با صدور گواهی توسط شرکت‌های عمده و انعکاس موضوع  به وزارت امور اقتصادی و دارایی مشکل شرکت‌های کوچک مرتفع گردد.

-       بحث خوراک واحدهای قیرسازی مطرح است. تنظیم بازار با بورس نیست. تالار بورس می‌تواند ضمن سیاست‌گذاری لازم میران عرضه و مصرف را کنترل کند و در مواقع ضروری جلو عرضه را بگیرد.

-       برای تولید از مازوت نیز استفاده بعمل می‌آید و بازار این کالا رونق گرفته است و تبدیل به خوراک می‌شود، اما روی کیفیت قیر اثر منفی می‌گذارد.

·        موضوع تعیین قیمت برای ماه فوریه مطرح و نظرات ارائه شده در این مورد عبارتند از:

-       برخی خریدارقیر به قیمت 460-450 دلار هستند، زیرا گشایش اعتبار برای آنها سخت است.

-       با شرکت‌های عمده برای رفع مشکل قیمت قیر بایستی مذاکره بعمل ‌آید.

این جلسه رأس18:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۹۰۶