خلاصه مذاکرات و صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 93/11/28

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                      

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، رستمی (تجارت گذرگاه شمالی)، محدث (پتروشیمی لاله)، رخزادی فر (آپادانا پترو بازرگان و بازرگانی پتروشیمی)، دشتی زاده (صنایع شیمیایی سینا)، کریمی (عالی پردازان آتیه)، مقدم(گروه شیمیایی کمال تام کیمیا)، خراسانی (زنیط)، شهریاری (گوهر صفا کرکس، پتروآذرآسیا)، ابوترابی (حلال گستر ادیب، پارسا فن آوری ادیب، پارسا ادیب پویا)، قوام (الوان صادق طوس)، سیدحسینی (بوتان ران)، دیده ور (ارکان گاز)، باقریان (پترو پالایش مهان)، مهرپور (پترو یزدان کویر یزد)، صمدانی (کیمیا گران امروز) و خانم ها اصلانی (پتروشیمی آبادان)، سعادتی (بوتان ران)، بازرگان نیا (سادایران)

 یازدهمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز سه‌شنبه مورخ 93/11/28 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 اخبار کمیسیون:

-       بر اساس اطلاعیه واصله نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 93/11/28 الی 93/12/01 در شهر کابل برگزار خواهد شد.

-       بر اساس اطلاع واصله بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز کاسپین از تاریخ 12 لغایت 15 خردادماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی باکو برگزار خواهد شد.

-       سیزدهمین نمایشگاه نفت و گاز روسیه از تاریخ 2 لغایت 5 تیرماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو برگزار خواهد شد. هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 525 یورو (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-       اتحادیه به روال هرسال در نظر دارد در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران که از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه سال آتی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شرکت نماید.

-       بر اساس نامه واصله از صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک آن صندوق آمادگی خود را به منظور همکاری با اتحادیه از طریق صدور ضمانت نامه اعلام نموده است.

-       براساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران سازمان مذکور در نظر دارد با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران نسبت به برگزاری دوره آموزشی "ممیزی انرژی کوره ها جهت کاهش مصرف سوخت" در تاریخ 93/12/14 اقدام نماید.

-       نوزدهمین نمایشگاه نفت و گاز عرب (Arab Oil and Gas 2015) از تاریخ 1 الی 4 اردیبهشت ماه سال 94 در شهر دبی برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاع واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مقام محترم ریاست جمهوری در نیمه دوم اسفندماه سال جاری به عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان عزیمت خواهند نمود. در این راستا اتاق مذکور  در نظر دارد، به‌منظور بهره‌برداری از فرصت پیش‌آمده با افزایش تعاملات اقتصادی در زمینه‌های مختلف ازجمله صدور خدمات، فنی و مهندسی، اجرای پروژه‌های مشترک و تهاتر کالا در قبال وجوه مربوط به بهای گاز نسبت به اعزام یک هیات تجاری – صنعتی متشکل از فعالین اقتصادی بخش خصوصی در معیت مقام محترم ریاست جمهوری به آن کشور اقدام نماید. علاقه مندان می‌توانند مراتب آمادگی خود را جهت حضور در این هیات در قالب فرم ارسالی به اتاق ایران اعلام نمایند.

-       اولین نمایشگاه بین‌المللی پالایش و پتروشیمی عمان  از تاریخ 25 لغایت 27 اسفندماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسقط برگزار می‌گردد. علاقه‌مندان برای شرکت در این نمایشگاه می‌توانند درخواست خود را حداکثر تا تاریخ 93/12/04 به اتحادیه اعلام نمایند. ضمناً هزینه مربوط به اجاره غرفه به ازای هر مترمربع 415 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-       ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی بخشنامه‌ای به‌عنوان سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط با استانداردسازی مشتقات نفتی مبتنی بر خود اظهاری صادر نموده است. براساس این بخشنامه واحدهای تولیدی فرآورده‌های نفتی که فرایند استانداردسازی را طی نموده‌اند و دارای محصولات کدگذاری شده می‌باشند، صرفاً در مواردی که اقدام به تولید محصولات میانی جدید (برش‌های حد واسط) می‌نمایند، موظف به استانداردسازی برای آن برش‌ها بوده و در خصوص محصولات جدید حاصل از بلندینگ نیازی به طی کردن مجدد فرایند استانداردسازی نمی‌باشند و صادرات محموله‌های صادراتی شرکت‌های مذکور با فرمولاسیون‌های بلندینگ جدید بر اساس انطباق نتایج آزمون محموله‌های مذکور با اظهار صاحب کالا انجام می‌پذیرد. ضمناً برای اظهار تمامی محموله‌های صادراتی بلندینگ، ارائه فرمولاسیون دقیق و همچنین آنالیز تأییدشده مواد اولیه صادره از سوی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مجاز و در صورت استفاده از مواد خریداری‌شده از بورس یا مواد اولیه وارداتی، ارائه اسناد مثبته ازجمله فاکتور خرید و اسناد واردات ضروری می‌باشد. ضمناً روغن‌پایه مصرفی در فرمولاسیون‌های بلندینگ نهایی می‌بایست در چارچوب ویژگی‌های استاندارد ملی باشد.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی تهران یک هیات اقتصادی – تجاری متشکل از مقامات دولتی و بخش خصوصی کشور سوریه در دهه اول اسفندماه سال جاری از ایران بازدید خواهند نمود. در این رابطه قرار است اولین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی-تجاری فی‌مابین با حضور هیات مذکور و طرف‌های ایرانی در روز دوشنبه مورخ 93/12/04 در اتاق تهران برگزار شود. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن هماهنگی با اتاق مذکور در این جلسه شرکت نمایند.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        گزارشی در مورد مطالب مندرج در خبرگزاری‌های تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص قطع صادرات فراورده های نفتیی  به کشور افغانستان و بسته شدن گمرکات   خروجی در مرز شرقی مارائه گردید.

·        در مورد رتبه‌ بندی 100 شرکت برتر اقتصادی سال 93 (سال مالی 92) توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران که طی آن تعداد 14 شرکت عضو این اتحادیه حائز رتبه‌های برتر شده‌اند، مطالبی بیان گردید و ضمن تبریک به ایشان اسامی شرکت‌های ذیربط و رتبه‌های کسب‌شده برای اطلاع حاضرین قرائت گردید.

·        ضمن اطلاع‌ رسانی در مورد تشکیل شورای روابط عمومی و بازرگانی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اعلام گردید که اولین جلسه این شورا در روز سه‌شنبه آینده در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار خواهد شد.

·        در مورد نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی عمان اعلام گردید، این نمایشگاه می‌تواند فضای مناسبی برای ایجاد ارتباط با سایر کشورها فراهم نماید و بر اساس هماهنگی انجام‌گرفته قرار است، یک فضای 100 متری برای اعضاء اتحادیه در نظر گرفته شود.

·        از حاضرین درخواست بعمل آمد تا با توجه به ارتقاء یافتن سایت اتحادیه ضمن مراجعه به این سایت از آخرین اخبار و وقایع و گزارشات  مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مطلع شوند و چنانچه نظر یا پیشنهادی دارند مراتب را به اتحادیه اعلام نمایند.

·        در ارتباط با سفر هیات تجاری به کشور ترکمنستان که در نیمه دوم اسفندماه سال جاری در معیت مقام محترم ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت، عنوان گردید امید است با انجام این سفر مشکلات تجاری با آن کشور مرتفع شود. براساس توافق حاصله مقرر گردیده به‌جای پرداخت بخشی از وجوه مربوط به واردات گاز از ترکمنستان، خدمات فنی و مهندسی به آن کشور صادر شود. طی این سفر قرار است پروتکل‌هایی بین فعالان اقتصادی ایرانی با آن کشور به امضاء برسد.

·        در خصوص سفر هیات مدیره اتحادیه به عسلویه و بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی پردیس، نوری (برزویه)، زاگرس و کاویان اعلام گردید، شرکت‌های مذکور آمادگی خود را به‌منظور همکاری نزدیک در بخش بازرگانی اعلام نموده‌اند.

·        در ارتباط با بحث انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان گردید، اتحادیه در این خصوص بی‌طرف است و هیچ حمایت خاصی از هیچ کاندیدایی ندارد و هیچ ارتباطی هم با گروه‌ها ندارد. در این مورد اظهار گردید حمایت اتحادیه از نامزدهای عضو موجب رونق درروند انتخابات خواهد شد. همچنین عنوان گردید حمایت یک‌طرفه اتحادیه از کاندیداها خوب نیست و باید بررسی شود در قبال این حمایت کاندیداها چه تعهدی می‌دهند. در ادامه این بحث برخی از اعضاء مراتب گله مندی خود را در مورد دریافت یک در هزار فروش توسط اتاق بازرگانی بیان نموده و آن را غیرمنصفانه دانسته و درخواست رفع این مشکل را نمودند. همچنین درخواست بعمل آمد تا رزومه کاری کاندیداها برای کسب اطلاع اعضاء ارسال گردد.

·        عنوان گردید قیمت محصولات پلیمری به‌شدت افت پیداکرده است. درخواست بعمل آمد تا واحدهایی که توان کاری دارند، خوراک شرکت‌های تولیدی را تأمین نمایند و بدین ترتیب به بخش خصوصی کمک بعمل آید.

-       بحث کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر روی خوراک پتروشیمی‌ها مطرح گردید و در این رابطه عنوان گردید دلیل این موضوع به روز نبودن قیمت‌ها می‌باشد. اظهار امیدواری گردید که با راه‌اندازی فازهای جدید عسلویه این مشکل برطرف گردد و کشور در سال‌های آینده به مرز خودکفایی در زمینه تأمین خوراک برسد.

-       از اعضاء درخواست بعمل آمد تا شرح مشکلات خود را کتباً جهت بررسی و اقدام مقتضی به دبیرخانه ارسال نمایند.

·        با توجه به تغییرات به وجود آمده در قیمت نفت به لزوم تجدیدنظر در قیمت‌های محصولات صادراتی و اعلام آن به دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک اشاره گردید و در این رابطه  پیشنهاد گردید تا کمیته‌ای برای قیمت‌گذاری تشکیل شود و همچنین شرکت‌هایی که با نشریه platts در ارتباط هستند قیمت فرآورده‌های نفتی را در اختیار اتحادیه قرار دهند و از شرکت ها در مورد قیمت محصولات صادراتی آنها استعلام بعمل آید.

 این جلسه رأس ساعت 17:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۱۵۷