واردات نفت چین از ایران کاهش یافت

واردات نفت چین از ایران کاهش یافت
واردات نفت خام چین از ایران درماه ژانویه نسبت به دوره مشابه سال قبل 17 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رویترز، آمار گمرک چین نشان می دهد، با توجه به کاهش واردات نفت چین در اواخر سال 2014 واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژانویه کاهش یافت اگرچه این میزان هنوز بالاتر از مقدار پیش بینی‌ها است.

واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته یک میلیون و 990 هزار تن (469 هزار بشکه در روز) بود که نسبت به ماه دسامبر 22 درصد کاهش یافته است.

براساس پیش بینی رویترز واردات نفت چین از ایران را در ماه ژانویه یک میلیون و 860 هزار تن (438 هزار بشکه در روز) خواهد بود.

انتظار می رود واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه به رغم تعطیلات یک هفته‌ای سال نو چینی با یک جهش به 550 هزار بشکه در روز برسد.

واردات نفت چین در ماه ژانوپه پایین تر از متوسط روزانه سال گذشته (550 هزار بشکه در روز) خواهد بود. تحریم های غرب علیه ایران در پی توافق هسته ای موقت در اواخر سال 2013 کاهش یافت و به ایران اجازه داد که روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت همزمان با پیشبرد مذاکرات درباره برنامه هسته ای خود صادر کند.

این توافق باعث شد که چین و هند بتوانند سال گذشته واردات نفت خود از ایران را به ویژه درشش ماه نخست سال 2014 به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

واردات نفت چین از عربستان نیز در ماه ژانویه به دلیل کاهش کلی واردات نفت این کشور تنزل یافت و با 15 درصد کاهش نسبت به سال قبل به یک میلیون و 20 هزار بشکه در روز رسید.

واردات نفت این کشور از روسیه در ماه ژانویه با 31 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 689 هزار و 800 بشکه در روز رسید.

روسیه سال گذشته پس از عربستان و آنگولا سومین تامین کننده بزرگ نفت چین بود.

۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۴۲
تعداد بازدید : ۴۸۷