مشعل‌های گاز در بزرگترین جزیره خلیج فارس خاموش می‌شود

مشعل‌های گاز در بزرگترین جزیره خلیج فارس خاموش می‌شود
با راه‌اندازی پالایشگاه گاز هنگام تا سال آینده از سوختن و اتلاف روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز میدان مشترک هنگام در خلیج فارس و جزیره قشم جلوگیری می‌شود.
میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است.

در همین حال عمان با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را از اسفند ماه سال ۱۳۸۷ و با ساخت یک خط لوله به طول ۲۵ کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.

طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک نفتی هنگام هم از شهریور ماه سه سال گذشته با استخراج روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت با درجه ای. پی. آی توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز و هم اکنون به بیش از ۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

همزمان با بهره برداری از طرح توسعه این میدان مشترک نفتی، طرح ساخت پالایشگاه گاز میدان هنگام در جزیره قشم آغاز شده است که مطابق با برنامه زمان بندی شرکت ملی نفت ایران این پروژه پالایشگاهی تا سال آینده در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

ظرفیت تولید گاز پالایشگاه قشم حدود ۸۰ میلیون فوت مکعب در روز است که تمامی مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پالایشگاه گاز قشم به پیمانکاران و سازندگان داخلی واگذار شده است.

شرکت ملی نفت ایران امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: پیشرفت اجرایی پروژه احداث پالایشگاه گاز هنگام به حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است ضمن آنکه طرح افزایش ظرفیت کارخانه بهره برداری قشم هم از پیشرفتی حدود ۷۸ درصدی برخوردار است.

علاوه بر این هم اکنون احداث نیروگاه قشم برای تامین برق پالایشگاه گاز هنگام در حال انجام بوده و به دلیل عدم تامین دانش فنی احداث واحد استحصال گوگرد گرانول شده، مطالعه برای تامین دانش فنی یاد شده نیز از سوی کارشناسان منطقه عملیاتی قشم در حال انجام است.

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از ۲۲ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک با عمان استخراج می شود ضمن انکه برای توسعه میدان هنگام توسعه ۳۰ هزار بشکه در روز هدف گذاری شده است.

از سوی دیگر هزینه سرمایه گذاری برای توسعه فاز اول توسعه میدان نفتی هنگام حدود ۴۵۰ میلیون دلار بوده و در مجموع برای توسعه فاز اول و دوم این میدان مشترک با عمان حدود ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

میدان مشترک نفتی "هنگام" در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری جزیره قشم و بر روی خط مرزی ایران و عمان در خلیج فارس قرار گرفته است.

۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۰۰:۲۵
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷