ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با فناوری پارسی‌سول در کشور

ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با فناوری پارسی‌سول در کشور
معاون طرح‌های مطالعاتی پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر پیر شدن مخازن نفتی کشور گفت: استفاده از فناوری تزریق دی اکسید کربن به مخازن نفتی برای ازدیاد برداشت یکی از فناوری‌های نوین در این زمینه است که این فناوری در مقیاس پایلوت در میدان نفت خیز استفاده می‌شود و در صورت مثبت بودن نتایج، در اشل صنعتی اجرایی خواهد شد.

دکتر عماد رعایایی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا تزریق CO2 (دی اکسید کربن) به مخازن نفتی یکی از زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده دانست و افزود: این فناوری از 43 سال قبل در آمریکا به دلیل دارا بودن مخازن طبیعی دی اکسید کربن کاربردی شده است و با توجه به نتایج مطلوبی که در این زمینه حاصل شد به تدریج در سایر کشورها کاربردی شد.

وی تزریق دی اکسید کربن را عامل تسهیل کننده ازدیاد برداشت از مخازن نفتی دانست و اظهار داشت: با توجه به منابع CO2 موجود در کشور لازم است تا به سمت بهره برداری از این مخازن حرکت کنیم که مطالعاتی را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌ایم.

رعایایی، با اشاره به چالش‌های موجود برای بهره برداری از این فناوری در زمینه ازدیاد برداشت، خاطرنشان کرد: دی اکسید کربن برای تزریق نیاز به خالص سازی دارد که برای این منظور هم نیاز به فرآیندی برای جذب CO2 و هم نیاز به محلولی است که بتواند دی اکسید کربن را از گازهای استخراج شده از مخازن جذب کند.

وی فناوری پارسی‌سول را یکی از بهترین روش‌های جذب CO2 دانست و یادآور شد: استفاده از فناوری بومی پارسی سول ضمن آنکه قادر به جذب دی اکسید کربن است، هزینه‌های پالایشگاهی را نیز کاهش خواهد داد.

معاون طرح‌های مطالعاتی پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه تاکنون از فناوری تزریق دی اکسید کربن در ازدیاد برداشت از مخازن نفتی استفاده نشده است، ادامه داد: در مناطق نفت خیز جنوب از تزریق گاز به میادین نفتی و در شرکت نفت فلات قاره از روش تزریق آب دریا برای ازدیاد برداشت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به پیر شدن مخازن نفتی بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین برای ازدیاد برداشت تاکید کرد تا از این طریق نفت بیشتری استخراج شود.

رعایایی، از انجام مطالعات در زمینه تزریق Co2 به مخازن نفتی در مقیاس آزمایشگاهی خبر داد و گفت: در یک سال و نیم گذشته مطالعاتی در این زمینه در دستور کار داریم که نتایج مطلوبی از این مطالعات به دست آوردیم و قرار است این مطالعات در مقیاس پایلوت در میادین نفت خیز جنوب عملیاتی شود که در صورت مثبت بودن نتایج، در اشل صنعتی اجرایی خواهد شد.

وی به مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورها و کشورهای منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: در آمریکا 85 پروژه و در کانادا 8 پروژه با استفاده از فناوری تزریق گاز CO2 اجرایی شده است و کشور ترکیه علی رغم دارا نبودن منابع نفتی دو پروژه در این زمینه اجرایی کرده است.

معاون طرح‌های مطالعاتی پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه کشورهای امارات و عربستان استفاده از این فناوری را آغاز کرده‌اند، اضافه کرد: در حال حاضر استفاده از این فناوری برای ازدیاد برداشت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۸۷۰