آغاز دوره‌های MBA در اتاق تهران با اساتید آلمانی

آغاز دوره‌های MBA در اتاق تهران با اساتید آلمانی
امروز سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران به اتاق تهران آمد تا در کنار تعدادی از اساتید دانشگاه وورتسبوگ آلمان، در آغاز همکاری آموزشی پارلمان بخش خصوصی تهران با دانشگاه وورتسبوگ حضور داشته باشد. در این مراسم که ابتدا علاوه بر سخنانی در مورد روابط اقتصادی و آموزشی دو کشور ایران و آلمان، تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق تهران و دانشگاه ورسبوگ امضا شد و اولین دوره آموزشی MBA این دانشگاه در اتاق تهران نیز افتتاح شد.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، قبل از شروع مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی، میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ سفیر آلمان و یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار یحیی آل‌اسحاق با اشاره به روابط عمیق و پیوند دیرینه دو کشور به دیوان شرقی غربی گوته، شاعر و فیلسوف آلمانی اشاره کرد که در سال 1819 و با الهام از اشعار حافظ شیرازی نوشته شده است. رئیس اتاق تهران با تاکید بر این که روابط حسنه ایران و آلمان بر همگان واضح و روشن است عنوان کرد که همکاری اتاق تهران و دانشگاه وورتسبوگ در حوزه آموزشی، موضوعی در اهمیت مراودات اقتصادی است. او گفت: «ایرانیان زیادی چه در دوران قبل از انقلاب و چه در دوران بعد از انقلاب به صورت کامل یا مقطعی در آلمان یا موسسات آلمانی در دیگر نقاط جهان تحصیل کرده و آموزش دیده‌اند و اثرات مثبت این آموزش به خوبی در آنها مشخص است.» او با تقدیر از نظم و انضباط ویژه آلمانی‌ها تایید کرد که افراد آموزش دیده در آلمان نیز در اثر چنین آموزش‌هایی افرادی منظم، معتقد به استانداردهای و ایده‌آل‌های جهانی و مدیر هستند و برخی از بنگاه‌های ایرانی از وجود چنین افرادی سود می‌برند.
رئیس اتاق تهران هم‌چنین رابطه اقتصادی دو کشور ایران و آلمان را بلندمدت و دیرینه خواند و افزود: «گرچه در سال‌های اخیر مقداری این روابط محدود شده اما امیدواریم با برداشته شدن محدودیت‌ها در آینده نزدیک، رابطه فنی و صنعتی ایران و آلمان دوباره شکل بگیرد.» او با بیان این که فرصت‌هایی طی چند ساله اخیر برای هر دو کشور از دست رفته است گفت: «در این بین بنگاه‌های آلمانی و بخش خصوصی آلمان باید بیشتر به هوش باشد چون برخی کشورها از هم‌اکنون برای حضور پرقدرت در ایران و استفاده از ظرفیت ایران برای دسترسی به بازارهای منطقه آماده شده‌اند.» یحیی آل‌اسحاق با بیان این که بازارهای اطراف ایران ظرفیت بسیار بالایی برای انجام پروژه‌های اقتصادی مشترک دارند از تاکید کرد که بنگاه‌های ایرانی و آلمانی می‌توانند به طور مشترک در بازارهای منطقه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی داشته باشند.
رئیس اتاق تهران هم‌چنین با اشاره به کار سخت و طولانی که برای برگزاری این دوره آموزشی بین اتاق تهران و دانشگاه وورتسبوگ آلمان انجام گرفته تاکید کرد که این دوره اگر خروجی مناسب و قابل‌توجهی داشته باشد می‌تواند بارها و بارها تمدید و برگزار شود و همکاری‌های بخش خصوصی ایران با این دانشگاه برای برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای مختلف بیشتر و بیشتر شود. یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر این که اتاق تهران تمرکز زیادی روی آموزش نیروی انسانی فعال در بخش خصوصی ایران دارد پروژه همکاری مشترک اتاق تهران و دانشگاه وورتسبوگرا یک کار بلندمدت و پایدار توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که مدیران و فعالان بخش خصوصی کشور از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند. 

در ادامه این نشست، بارون میکاییل فون انگرن- اشترنبرگ نیز به بیان دیدگاه‌هایش درباره سطح همکاری‌های ایران و آلمان پرداخت. او با استقبال از رویکرد بلندمدت و استراتژیک اتاق تهران نسبت به برقراری مناسبات اقتصادی و آموزشی با آلمان گفت: «این جلسه، از نظر من دارای اهمیت بسیاری است و من اعتقاد دارم رابطه اتاق تهران و آلمان در سطح مناسبی تداوم خواهد یافت.» اشترنبرگ با اشاره به تحولات اقتصادی جهان در سال‌های اخیر گفت: «ایران در سال‌های اخیر به سوی شرق گرایش پیدا کرده و این روالی عادی است. البته در شکل‌گیری این گرایش، صرفاً مساله تحریم‌ها اثرگذار نبوده و ظهور قدرت‌های اقتصادی در شرق آسیا دلیل مهم‌تری محسوب می‌شود.» او افزود: «چین در یک دهه آینده به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد؛ اما جالب است که آلمان اکنون به عنوان دومین صادرکننده بزرگ دنیاست.» سفیر آلمان ادامه داد: «فلسفه حضور آلمان برمبنای رقابت استوار شده و برهمین مبنا در سال‌های اخیر توانسته‌ایم موفق باشیم. یکی از دلایل موفقیت آلمان، دانش افرادی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند.» او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاری اتاق تهران و دانشگاه ورسبوگ آلمان در زمینه برگزاری دوره‌های MBA گفت: «ما اعتقاد داریم که برقراری این رابطه فرهنگی، روابط اقتصادی را هم توسعه خواهد داد. در واقع پس از گذراندن این دوره و دریافت مدرک، این همکاری‌ها آغاز خواهد شد.» اشترنبرگ ادامه داد: «بدون شک ایران بالاترین سطح آموزشی را در منطقه داراست و از این منظر به آلمان بسیار شبیه هستیم. ما معتقد هستیم که آموزش، تنها به آموزش عالی محدود نیست و آموزش‌های کوتاه‌مدت و فنی و حرفه‌ای مهم‌تر هستند.»
سفیر آلمان بار دیگر به موضوع رقابت بازگشت و گفت: «من نمی‌خواهم زیاد وارد این مساله شوم چون دخالتی در ماجرا ندارم اما به هرحال این خوش‌بینی وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب به نتیجه خوبی برسد و اگر قرار است رقابتی پس از حصول نتیجه در مذاکرات بین بنگاه‌های اقتصادی اروپایی برای حضور در ایران شکل بگیرد، ضرورت دارد که این رقابت سالم باشد. توقع این است که شرکت‌های ایرانی و البته اتاق‌های بازرگانی در ایران، اصول رقابت سالم را رعایت کنند و به یک شیوه با همه کشورها برخورد کنند.» او هم‌چنین از علاقه فراوان گردشگران آلمانی برای سفر به ایران گفت و توضیح داد که تمام تورهای مسافرتی و گردشگری آلمان به ایران بسیار زودتر از موعد رزرو می‌شود و اقبال گردشگران آلمانی به بازدید از ایران بسیار افزایش یافته است.
پس از این سخنان تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق تهران و دانشگاه وورتسبوگ برای برگزاری دوره‌های MBA دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای به امضای رئیس اتاق تهران و رئیس دانشگاه وورتسبوگ رسید.
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۷۴۶