طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی به شورای عالی امنیت ملی ارسال شد

طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی به شورای عالی امنیت ملی ارسال شد
در صورت تصویب طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی از سوی شورای امنیت ملی اقدام‌ها و اختیاراتی به نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و وزارت نفت و بخش‌های درگیر اعطا می‌شود که برخی از موانع مقابله با قاچاق را رفع می‌کند.
«قاسم خورشیدی» افت قیمت جهانی سوخت را نیز در کاهش میزان قاچاق موثر دانست و گفت: تلاش ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز در یک سال گذشته بر این بوده است که معضل قاچاق را به عنوان یک مساله اساسی در بین دستگاه‌های مختلف تبیین کند.
خورشیدی به برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های مختلف در ارتباط با قاچاق سوخت اشاره کرد و افزود: در نتیجه تلاش های انجام شده میزان مصرف فرآورده های نفتی 5 درصد کاهش داشته است.
وی به مدیریت 14 درصدی مصرف در 10 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: این کاهش مصرف در حالی است که در سال گذشته 8 درصد افزایش مصرف را شاهد بودیم.
به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در 10 ماهه نخست سال 92 روزانه 243 میلیون لیترفرآورده‌های نفتی تولید می‌شده که اکنون این رقم به 230 میلیون لیتر کاهش یافته که معرف کاهش 5 درصدی در تولید فرآورده‌های نفتی است.
وی گفت: در سال 92 روزانه به میزان 247 میلیون لیتر توزیع فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در کشور انجام شده که بیش از 90 میلیارد لیتر فرآورده در طول سال را شامل می‌شود و برای این میزان سوخت بیش از 110 هزار میلیارد تومان که معادل سه برابر یارانه پرداختی به مردم است بر اساس قیمت های تمام شده داخلی برای این منظور یارانه پنهان پرداخت شده است.
خورشیدی خاطر نشان کرد: با توجه به این شرایط، ستاد از دی ماه سال گذشته اقدام به تشکیل کارگروه پیشگیری و مقابله با فرآورده‌های نفتی کرده است که در این ارتباط 23 جلسه با 168 مصوبه داشته است‌.
وی گفت: بر اساس مصوبه کارگروه مقرر شد از هم‌اکنون تا آبان ماه سال آینده پالایشگاه هایی که به خط گاز سراسری کشور متصل هستند تنها گاز مصرف کنند و به هیچ نیروگاهی توسط تانکر سوخت رسانی نمی‌شود.
خورشیدی ارسال طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی به شورای عالی امنیت ملی را از دیگر اقدامات ستاد عنوان کرد و افزود: در صورت تصویب این طرح اقدام‌ها و اختیاراتی به نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و وزارت نفت و بخش های درگیر اعطا می‌شود که برخی از موانع مقابله با قاچاق را رفع می‌کند.
وی همچنین بر لزوم ساماندهی وضعیت انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و تقویت نظارت بر مجاری عرضه تاکید کرد و گفت: وضعیت نظارت بر حمل و نقل و نحوه‌ی مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور توسط سهمیه‌بگیران عمده در بخش‌های صنعتی،کشاورزی و خدماتی باید اصلاح شود.
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۰۰:۳۹
تعداد بازدید : ۵۱۱