مشارکت بیشتر؛ صدای رساتر بخش خصوصی

مشارکت بیشتر؛ صدای رساتر بخش خصوصی
130 سال از تشکیل مجلس وکلای تجاری در سال 1263 و 3 دهه از اداره اتاق به شکل کنونی و برگزاری انتخابات منظم چهار ساله می­ گذرد. در این سال­ ها اتاقی که در ابتدا تنها محل گردهمایی بازرگانان بود، کم کم پذیرای صنعتگران و فعالان بخش معدن و کشاورزی و به محلی تبدیل شد که همه فعالان بخش خصوصی بتوانند خواسته ­های خود را پیگیری کنند. دوره هفتم هیئت نمایندگان رو به پایان است و هفته آینده انتخابات هشتمین دوره برگزار می شود..

رویکرد مثبت دولت یازدهم دلیل افزایش کاندیداها

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، انتخابات این دوره آتی هیئت نمایندگان با استقبال خوب بخش خصوصی همراه بود، به طوری که در اتاق تهران تعداد ثبت نام کنندگان 63 درصد افزایش یافت.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با اتاق ایران، دلیل این افزایش را عملکرد خوب دولت یازدهم می‌داند و می­گوید: این دولت همواره گام‌هایی را در جهت اجرای واقعی سیاست‌های اصل 44 و زمینه سازی برای این موضوع برداشته و از طرف دیگر زمینه‌های ورود و فعالیت هر چه بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد کشور را ایجاد کرده است و این عوامل انگیزه­ های زیادی را برای حضور هرچه بیشتری افراد در انتخابات و فعالیت در اقتصاد کشور، فراهم می کند.

نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، می‌افزاید دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار، تحلیل درستی از وضعیت اقتصادی کشور ارایه داد و درصدد بود که بخش خصوصی را به عنوان عاملی اثرگذار در توسعه و رونق اقتصادی کشور و اشتغالزایی مورد توجه قرار دهد که این نگاه و رویکرد متفاوت دولت یازدهم نسبت به دولت سابق، انگیزه‌ای مضاعف برای حضور بیشتر داوطلبان به وجود می­ آورد تا بتوانند در اقتصاد کشور مشارکت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همینطور به اهمیت سیاسی اتاق اشاره کرده و می‌گوید: فعالان بخش خصوصی که به احزاب و جناح‌های سیاسی مختلف گرایش دارند، در اتاق­ ها حضور دارند و به همین دلیل اتاق می تواند مکانی برای کمک گرفتن از ظرفیت همه جناح‌های سیاسی کشور برای حل مسایل بخش خصوصی باشد.

مشارکت بیشتر در انتخابات؛ بهای بیشتر به بخش خصوصی

نکو، مشارکت در انتخابات این دوره را با توجه به استقبال خوب داوطلبین برای حضور در کرسی­ های هیئت نمایندگان، خوب پیش بینی کرده و می ­گوید: هنگامی که تعداد داوطلبین زیاد باشد، افراد بیشتری نیز تشویق به حضور در انتخابات می­ شوند و تعداد رأی دهندگان هم افزایش پیدا می کند. به نظر این نماینده مجلس، این حضور حداکثری، باعث می ­شود دوره آینده در انتخابات اتاق نقطه عطفی باشد و تحولاتی در جهت بهبود وضعیت بخش خصوصی ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم می­ گوید: میزان مشارکت در انتخابات، برای آینده اتاق و فضای اقتصادی کشور پیام مهمی دارد. به طوری‌که هر چه حضور در انتخابات پرشورتر باشد، صدای اتاق هم برای رساندن خواسته­ های بخش خصوصی به گوش مسئولین بلندتر خواهد شد و با جدیت بیشتر خواسته ­های این بخش را دنبال خواهند کرد و از سویی دیگر سه قوه و به خصوص دولت و مجلس، بها و اهمیت بیشتری به اتاق می ­دهند، چرا که نماینده تعداد بسیار بیشتری از فعالان اقتصادی کشور خواهد بود.

محمد حسین میر محمدی نماینده مجلس، در گفتگو با اتاق ایران، در این باره می­گوید: حضور افراد متعدد و متنوع به برگزاری انتخاباتی مؤثرتر کمک می­ کند و حضور هر چه بیشتر افراد در پای صندوق­ های رأی باعث می ­شود تا اداره اتاق در دوره آینده به دست گروه های مختلف صنفی و فکری باشد.

رسیدن اتاق به اهداف؛ در گرو همکاری سه قوه

نکو می­ گوید فعالیت ­های اتاق در دوره هفتم بسیار قابل قبول و تلاش گرانه بوده، اما نتوانسته به طور صد درصدی انتظارات بخش خصوصی را برآورده کند. در این مسیر هم موانعی خارج از اتاق وجود داشته؛ از جمله اینکه اتاق ابزارهای کافی اجرایی را در اختیار ندارد و عواملی بر سر راهش وجود دارد که مانع عمل به وظایف است. به عنوان مثال، اتاق نمی­­­ تواند برای اجرای قوانینی که به نفع بخش خصوصی است اما اجرا نمی­ شوند، اقدامی بکند.

او می افزاید: این موانع و اشکالات قانونی، که ترمزهایی در راه رسیدن به اهداف هستند، تنها به دست اتاق حل نمی شود و اراده سه قوه را می­ طلبد. او می افزاید برای بهبود وضعیت بخش خصوصی، در دوره آینده باید این موانع برداشته شوند.

میر محمدی در این زمینه، با اشاره به ارتباط خوب هیئت نمایندگان دوره هفتم اتاق با قوه مقننه می­ گوید: اعضای اتاق در جلسات کمیسیون های مجلس به عنوان مثال در جلسات بررسی لایحه نظام صنفی و لایحه اصلاح نظام مالیاتی شرکت فعالی داشته و مشورت­ های خوبی ارایه دادند.

وی در ادامه خواسته خود از اتاق آینده اینگونه بیان می­ کند: همان­گونه که در آخرین جلسه هیئت نمایندگان اتاق اینگونه بود، دوره بعدی هیئت رئیسه اتاق باید تلاش کند تا مسائل مالی و جزییات پرداخت­ ها و درآمدهای خود را با هیئت نمایندگان در میان بگذارد.

میر محمدی می گوید: اگر شفاف سازی مالی بیشتری برای اعضا و نظام اقتصادی کشور صورت گیرد، جایگاه اتاق هم در کشور بیشتر ارتقا پیدا می کند.

انتخابات اتاق میدان حضور همه فعالان بخش خصوصی

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پارلمان بخش خصوصی و نماینده بازرگانان، صنعتگران، فعالان بخش معدن و کشاورزانی است که به صورت مستقل فعالیت اقتصادی می­ کنند.

نکو، ضمن اینکه اتاق را نماینده همه تفکرات بخش خصوصی می­ داند، عنوان می­ کند: انتخابات اتاق، میدان حضور همه بخش­ های خصوصی اقتصاد کشور است و هیچ گروه یا مقامی از سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه نباید در انتخابات آینده دخالت کند و حتی نباید به گونه ای رفتار شود که شائبه دخالت در انتخابات وجود بیاید.

خبرنگار: الهام گوهریان

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۰۸:۳۱
تعداد بازدید : ۸۴۲