افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به 4.7 میلیون بشکه

افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به 4.7 میلیون بشکه
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ظرفیت بالقوه تولید نفت در کشور چهار میلیون بشکه در روز است که تا پایان برنامه ششم توسعه به 4.7 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رکن الدین جوادی روز سه شنبه در همایش صنعت حفاری ایران، اظهار داشت: با وجود برخورداری از توان تولید چهار میلیون بشکه نفت خام به دلیل ملاحظات مربوط به تحریم و سایر مسایل کمتر از این میزان تولید انجام می شود.

وی افزود: روزانه حدود 650 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه به یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت، هرچند از جمله راهکارهای تحقق اهداف فوق توجه به توسعه صنعت حفاری است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان آنکه حفاری در آب های عمیق در ایران در مراحل اولیه قرار دارد، اظهار داشت: برای توسعه حفاری در دریای خزر و عمان ناچار به توسعه دانش حفاری در آب های عمیق هستیم.

جوادی صنعت حفاری بومی در ایران را صنعتی جوان دانست و گفت: سابقه صنعت حفاری بومی به روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج شرکت های خارجی از ایران باز می گردد.

وی خاطرنشان کرد: در دانش صنعت حفاری به پیشرفت های خوبی دست یافته ایم هرچند که در بخش هایی مانند دکل های دریایی و خدمات حفاری هنوز به طور کامل وابستگی خود به خارج را قطع نکرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: در حال حاضر 150 دکل دریایی و خشکی در ایران مشغول فعالیت هستند و حدود 50 درصد صنعت حفاری را بخش خصوصی برعهده دارد.

جوادی با بیان آنکه برای تحقق تولید 4.7 میلیون بشکه نفت، ضمن آنکه برای جبران افت مخازن ناچار هستیم که سالانه 500 حلقه چاه حفر کنیم، افزود: برای حفر این تعداد چاه دکل های موجود باید سالانه 3.5 تا 4 حلقه چاه را حفر کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به پایین بودن بهره وری در صنعت حفاری ایران، اظهار داشت: برای افزایش بهره وری باید ناوگان حفاری خود را نوسازی کرده و توجه جدی به مدیریت شرکت های حفاری داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم جهانی شدن صنعت حفاری ایران، اظهار داشت: راز موفقیت صنعت حفاری حضور در بازارهای جهانی است و در حال حاضر ظرفیت خوبی در کشورهای همسایه برای حفاری وجود دارد. 
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۳۴
تعداد بازدید : ۹۰۹