تخفیف در خوراک پتروشیمی اگر موجب توسعه زنجیره ارزش شود رانت نیست

تخفیف در خوراک پتروشیمی اگر موجب توسعه زنجیره ارزش شود رانت نیست
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان اعلام کرد اگر در فرمول نر‌خ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، تخفیف خاصی هم به واحدهای پتروشیمی داده شود، به دلیل این که موجب توسعه صنایع میان دستی و پائین دستی می شود، رانت‌خواری محسوب نمی‌شود.
رمضان اولادی با تأکید بر اهمیت تهیه یک فرمول برای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی گفت: مشخص بودن نرخ خوراک در یک بازه زمانی ده ساله تکلیف سرمایه‌گذاران را برای ورود به این صنعت مشخص می‌کند. همچنین با توجه به رقبایی که ایران در خاورمیانه دارد باید این فرمول به گونه‌ای تنظیم شود که امکان رقابت با کشورهای همسایه را فراهم کند.

وی با بیان این که تاکنون فرمول مشخصی اعلام نشده است که بتوان درباره آن اظهار نظر کرد، درپاسخ به این سؤال که اگر فرمولی مورد نظر نرخ خوراک را به کمتراز 13 سنت کاهش دهد، منطقی خواهد بود؟ گفت: قیمت کنونی خوراک در همین حدود منطقی و خوب است. البته باید ابتدا فرمول مشخص شود تا بر اساس پارامترهای مختلف آن را بررسی کرد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی کاویان با تأکید بر این که باید در تهیه فرمول توسعه زنجیره ارزش محصولات مورد توجه قرار گیرد توضیح داد: اگر اولویت توسعه زنجیره ارزش است باید به لایه‌های بعدی نیز تخفیف داده شود. در واقع باید این فرمول مانع از خام فروشی شود. نکته مهم این است که نباید محصول با نرخی تولید شود که در ادامه زنجیره صرفه اقتصادی نداشته باشد و مجبور به صادرات آن شویم.

اولادی با تأکید بر این که البته باید تخفیف در خوراک پتروشیمی‌ها آگاهانه انجام شود اظهار کرد: در صورتی که اولویت توسعه زنجیره ارزش محصولات باشد، تخفیف به یک واحد پتروشیمی، شامل طیف وسیعی از واحدها می‌َشود.

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۲۲:۰۸
تسنیم |
تعداد بازدید : ۹۵۴