ایجاد دومین مجتمع فراگیر پالایشی در جاسک با طرح‌های قرضی

ایجاد دومین مجتمع فراگیر پالایشی در جاسک با طرح‌های قرضی
وزارت نفت در تلاش است تا با انتقال طرح‌های پالایشگاهی به منطقه جاسک، دومین مجتمع فراگیر پالایشی کشور را در این منطقه ایجاد کند.
انتقال دو طرح پالایشگاهی خوزستان و بهمن‌گنو(هرمز سابق) به منطقه جاسک حاکی از آن است که وزارت نفت در صدد است تا دومین مجتمع فراگیر پالایشی را در منطقه جاسک ایجاد کند.

پالایشگاه نفت هرمز سابق قرار بود در 10 کیلومتری بندر عباس و با ظرفیت پالایش ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام فوق سنگین (200 هزار بشکه از میدان‌های نفتی سروش و نوروز، 70 هزار بشکه نفت سنگین صادراتی و 30هزار بشکه از میدان نفتی فروزان) ساخته شود اما علی‌رغم هزینه 160 میلیاردی با پیشنهاد سهامدار آن – شرکت تدبیر انرژی – این طرح به جاسک منتقل شد؛ البته این شرکت به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت طرح درخواست تخفیت 10 درصدی خوراک به مدت 15 سال را دارد.

همچنین بعد از ابطال مجوز تأمین خوراک پالایشگاه خوزستان - با ظرفیت پالایش روزانه 180 هزار بشکه نفت خام فوق سنگین میدان های نفتی آزادگان، یادآوران و جفیر - توسط وزیر نفت، ‌شرکت ملی پالایش‌وپخش فرآورده‌های نفتی تمدید مجوز خوراک این پالایشگاه را مشروط به انتقال طرح به بندر جاسک کرد. در این طرح نیز تا کنون 50 تا 60 میلیارد تومان هزینه شده است.

البته در نامه عباس کاظمی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به وزیرنفت در راستای نامه غلامحسین نوذری مبنی بر درخواست تخفیف در خوراک پالایشگاه بهمن‌گنو به دلیل افزایش هزینه‌های بعد از انتقال طرح، آورده است که " تأسیس مجتمع فراگیر پالایشی در منطقه جاسک موجب هم‌افزایی به مراتب بیشتری نسبت به مکان فعلی (بندرعباس) می‌شود.

از ابتدای سال 1393، انجام مطالعات اولیه ساخت عملیات دومین پایانه صادراتی نفت خام در بندر جاسک با دستور رئیس جمهور آغاز شده بود. تاکنون زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز خریداری شده است.همچنین هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت راههای مواصلاتی شامل راه جاده ای و راه آهن نیز صورت گرفته است.از سال‌ آینده با انجام طرح‌ مطالعاتی ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام با حجم 20 میلیون بشکه آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم،‌ ساخت فراگیر پالایشی سیراف - اولین مجتمع فراگیر پالایشی - در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز با هزینه حدود 300 میلیون دلار برای هر واحد در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۱۶
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۶۱