کاهش دکل در حوزه شیل نشانه خوبی برای افزایش قیمت نفت است

کاهش دکل در حوزه شیل نشانه خوبی برای افزایش قیمت نفت است
رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی، گفت: کاهش تعداد دکلهای حفاری در حوزه تولید نفتهای شیل و گران قیمت نشان می دهد که تولید این نفت دچار چالشهای جدی شده و سرمایه گذاری، کم کم به سمت تولید نفتهای متعارف و ارزان می رود.
سید حسین ایرانمنش، در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که کاهش قیمت نفت ابعاد مختلفی دارد و می تواند در عین تهدید فرصتهایی را هم در بر داشته باشد، افزود: کاهش قیمت نفت در این دوره اخیر به دلیل ورود نفتهای گران قیمت به بازار بوده است و حالا مدتی است که این نوع نفت در حال خروج از بازار است.

وی به کاهش قابل توجه تعداد دکلهای فعال در حوزه شیل اویلها اشاره کرد و گفت: در فاصله نیمه مهر تا نیمه بهمن ماه، بیش از ٤٨٠ دکل از این حوزه های کاری کم شده و این روند نشان می دهد که تولید نفت شیل و گران قیمت دچار چالشهای جدی شده و سرمایه گذاری کم کم به سمت تولید نفتهای متعارف و ارزان می رود.

ایرانمنش تاکید کرد: اگر در این مدت تحریمهای ایران برداشته شده و یا سبک شود، قطعا سرمایه گذارانی که در صنعت نفت دنیا فعال هستند ترجیح می دهند به جای کار در آمریکا به سمت کشورهایی که امکان سرمایه گذاری بیشتر با هزینه کمتر را دارند بروند و حتی با فرض شرایط مساوی تولید نفت در آمریکا و سایر کشورها باز هم ایران و کشورهای منطقه به واسطه دسترسیهای مختلف جغرافیایی و طبیعی ، انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری هستند.

ایرانمنش افزود: از نگاه دیگر، کاهش قیمت نفت سرمایه گذاری در نفت را هم کم می کند، اما نکته مهم این است که سرمایه گذاران این بازار ، تغییری در حیطه کاری خود ندادند و در همین بازار می مانند؛ از همین رو می توان گفت که ارزشمندی امکانات و ویژگیهای موجود از جمله منابع متعارف موجود در خاورمیانه و ایران بسیار زیاد است.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی تاکید کرد: با نگاه استراتژیک، اهمیت انرژی در خاورمیانه با قیمتهای پایین نفت بیشتر از قیمتهای بالای نفت است و کشورهای دیگر این موضوع را به خوبی دریافته اند و باید بدانیم که در این شرایط باید علاوه بر نفت از سایر منابعمان مثل گاز و امتیازهای محیطی و جغرافیایی به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان این که در حدود ٩ ماه آینده میلادی با حذف نفتهای غیر معمول از بازار، شاهد روند افزایشی قیمتهای نفت خواهیم بود، افزود: امنیت انرژی آمریکا در قیمتهای پایین نفت حاصل نمی شود و این قیمتها پس از رفع برخی حواشی سیاسی بالاتر می رود.

۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۳۹
تعداد بازدید : ۴۷۷