پاکستان‌ و افغانستان مشتری‌ نفت ایران شدند

پاکستان‌ و افغانستان مشتری‌ نفت ایران شدند
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تشریح جزئیات جهش فروش بنزین هزارتومانی در کشور، اظهار داشت: صادرات گازوئیل و نفت کوره به افغانستان، پاکستان و عراق افزایش می‌یابد.
سیدناصر سجادی در نشست خبری درباره آخرین وضعیت عرضه و توزیع بنزین در آستانه نوروز گفت: در طول ۱۱ ماه نخست سال جاری حدود ۶۹.۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که در مقایسه با کل سال گذشته که رشدی حدود ۷.۷ درصدی مصرف بنزین در کشور داشت، اما از ابتدای سال جاری تاکنون رشد مصرف این فرآورده نفتی حدود ۱.۸ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به مدیریت و مهار جهش مصرف بنزین در کشور، تصریح کرد: توسعه صنعت CNG، افزایش عرضه گاز طبیعی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار اجرای سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی در کنار اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از مهمترین دلایل کاهش رشد مصرف بنزین در کشور بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول این مدت حدود ۱۰ میلیون لیتر نفت سفید، ۱۰۰.۷ میلیون لیتر گازوئیل و ۳۷.۸ میلیون لیتر نفت کوره در کشور مصرف شده است، اظهار داشت: از این رو، از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن ماه مصرف نفت سفید رشد منفی ۱۵ درصد، مصرف گازوئیل رشد حدود ۴ درصد و مصرف نفت کوره رشد منفی ۲۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی از افزایش ظرفیت تولید گاز و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع به عنوان مهمترین دلایل کاهش مصرف فرآورده های نفتی در سال‌جاری یاد کرد و افزود: بر این اساس، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۶ میلیارد متر مکعب گاز تحویل نیروگاه ها شده که افزایش ۳۶ درصدی گازرسانی منجر به سقوط آزاد مصرف سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی کشور شده است.

سجادی با اشاره به کاهش حدود ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتری مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون، بیان کرد: با افزایش گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها، پیش بینی می شود در اسفند ماه امسال صادرات سه فرآورده نفتی شامل گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید به کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و پاکستان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص متوسط قیمت فروش بنزین در کشور هم توضیح داد: از اول بهمن ماه با توقف عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی این فرآورده استراتژی نفتی به صورت دو نرخی و با قیمت های هزار و ۷۰۰ تومان به مردم فروخته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۶ درصد فروش بنزین با قیمت یک هزار تومانی و ۵۵ درصد فروش بنزین با قیمت ۷۰۰ تومانی در جایگاه ها عرضه شده است، تاکید کرد: در طول این مدت تنها ۹ درصد فروش بنزین با قیمت‌های ۴۰۰ تومانی بوده و عملا متوسط قیمت فروش بنزین در کشور حدود ۷۸۶ تومان به ازای هر لیتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر نظام سهمیه بندی بنزین، فاز اول و دوم قانون هدفمندی یارانه ها و توسعه صنعت CNG در کشور انجام نمی شد، هم اکنون متوسط مصرف بنزین کشور به ۱۴۳ میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می کرد، اظهارداشت: با این وجود، هم اکنون متوسط مصرف بنزین کشور در محدوده ۷۰ میلیون لیتر در روز مهار شده و حتی واردات بنزین به روزانه ۴.۵ میلیون لیتر کاهش یافته است.

سجادی همچنین از افزایش ۵۵۰ میلیون لیتری ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین با بهره برداری از مخازن و انبارهای جدید نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و یادآور شد: از ابتدای امسال با راه اندازی انبارهای نفت ماهشهر، شیراز، ملایر و چند مخزن جدید در مجموع ۵۳۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخایر سوخت کشور افزوده شده است و سال آینده هم با بهره برداری از انبارهای نفت ارومیه و بیرجند حدود ۲۳۰ میلیون لیتر دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۲۰:۵۶
مهر |
تعداد بازدید : ۶۱۵