رشد مصرف بنزین و کاهش گازوییل در سال93

رشد مصرف بنزین و کاهش گازوییل در سال93
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گفت: میزان مصرف بنزین در سال 93 نسبت به سال گذشته 1.8 درصد افزایش و میزان مصرف گازوئیل 3.8 درصد کاهش داشته است.
سیدناصر سجادی روز شنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت توزیع فرآورده های نفتی در کشور، اظهار داشت: در سال 93 روند افزایش مصرف بنزین، رشد کمتری نسبت به سال های گذشته داشت به طوری که در سال جاری با رشد 1.8درصدی به طور متوسط روزانه 69.2 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: میزان مصرف بنزین در سال گذشته روزانه 68 میلیون لیتر بود که نسبت به سال 91 رشد 7.7 درصدی داشت.

سجادی گفت: افزایش قیمت، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و رشد مصرف سی.ان.جی از جمله دلایل کاهش شدت مصرف بنزین در کشور به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در سال جاری به طور متوسط روزانه 9.8 میلیون لیتر نفت سفید توزیع شده که نسبت به سال گذشته 15.2 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، ادامه داد: از ابتدای سال 93 تاکنون نیز به طور متوسط روزانه 100.7 میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف شده که نسبت به سال گذشته 3.8 درصد کاهش داشته است.

سجادی گفت: میزان مصرف نفت کوره که در نیروگاه ها و صنایع بزرگ کاربرد دارد در سال جاری 28 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی کاهش مصرف نفت کوره، نفت سفید و گازوییل در کشور، افزایش ظرفیت تولید گاز کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: در سال جاری حدود یکصد میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شده که این امر باعث افزایش میزان گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع و کاهش مصرف سوخت مایع در آنها شده است.

سجادی اظهار داشت: در سال جاری، 46 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده شده که این میزان نسبت به سال گذشته 36 درصد رشد را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در سال جاری به دلیل افزایش گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع بزرگ، حدود 8 میلیارد لیتر سوخت مایع کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تشریح تاثیر مثبت سهمیه بندی سوخت در کاهش مصرف بنزین کشور، گفت: در سال 72 روزانه 29 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شد که با رشد 10 درصدی میزان آن در سال 82 به 56.3 میلیون لیتر افزایش یافت.

سجادی با بیان اینکه با اجرای طرح سهمیه بندی سوخت، میزان مصرف به سال 92 به حدود 68 میلیون لیتر در روز رسید، خاطرنشان کرد: اگر طرح سهمیه بندی اجرا نمی شد و میزان مصرف مانند سال گذشته تداوم می یافت، میزان مصرف بنزین در کشور به روزانه 143 میلیون لیتر در روز افزایش می یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به وضعیت توزیع سوخت یورو 4 در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 19 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 10 میلیون لیتر گازوییل یورو 4 در کشور عرضه می شود.

سجادی با بیان اینکه بنزین یورو در تهران، کرج، تبریز، اراک، مشهد و اصفهان توزیع می شود، اضافه کرد: قرار است که با تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه آبادان، این نوع بنزین در شهرهای شیراز و اهواز نیز توزیع شود.

وی افزود: گازوئیل یورو 4 نیز در شهرهای تهران، اراک، کرج، مشهد، اصفهان، قم، اهواز و شیراز عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص ساخت مخازن جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور، گفت: انبارها و مخازن، میزان ظرفیت ذخیره فرآورده ها، 1.3 میلیارد لیتر افزایش یافته است.

سجادی افزود: سال آینده نیز با ساخت دو مخزن جدید در ارومیه و بیرجند، 230 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره فرآورده ها افزوده می شود.

وی در خصوص بدهی ایرلاین ها نیز گفت: در 6 ماه گذشته تلاش کرده ایم که میزان بدهی شرکت های هواپیمایی بابت هزینه سوخت را ثابت نگاه داریم و از افزایش آن جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه در حال حاضر میزان بدهی این شرکت ها در 750 میلیارد تومان ثابت مانده است، اظهار داشت: بخشی از بدهی این شرکت ها وصول و با سایر شرکت ها نیز توافقاتی حاصل شده است.

وی درخصوص نحوه اجرای طرح افزایش 5 درصدی نرخ فرآورده های نفتی در سال 94 نیز گفت: هنوز نحوه اجرای این مصوبه مجلس، ابلاغ نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: افزایش 5 درصدی این محصولات برای توسعه زیرساخت های شبکه توزیع فرآورده های نفتی هزینه می شود.

سجادی خاطرنشان کرد: افزایش 5 درصدی فرآورده های نفتی، به عنوان افزایش قیمت در نظر گرفته نمی شود، بلکه قرار است 5 درصد از نرخ فروش را به شرکت پالایش و پخش برای اهداف در نظر گرفته شده اختصاص دهند.

وی درخصوص فروش مرزی سوخت نیز گفت: این طرح برای جلوگیری قاچاق سوخت در نقاط مرزی به اجرا گذاشته می شود که براساس آن، قیمت فرآورده نفتی در شهرهای مرزی به میزان 95 درصد قیمت سوخت در اولین جایگاه عرضه سوخت در آن سوی مرز، به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه این طرح نقش زیادی در کاهش قاچاق سوخت دارد، اظهار داشت: در سال جاری 180 میلیون سوخت در جایگاه های مرزی به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خاطرنشان کرد: نرخ فروش فرآورده ها در جایگاه های مرزی شناور و براساس ارز آزاد انجام می شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اجرای طرح گلگشت نوروزی، گفت: مرحله اول این طرح از دهه سوم بهمن ماه در مسیرها پرتردد به اجرا گذاشته شده که براساس آن همه جایگاه ها مورد بازرسی قرار گرفته و ایرادات آنها شناسایی شد.

سجادی افزود: مرحله دوم این طرح از امروز (شنبه) اجرا می شود که براساس آن به جایگاه هایی که در مرحله اول شناسایی شده بودند، مراجعه می شود تا وضعیت اصلاح آنها بررسی شود.
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۲۱:۱۹
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۵۱۶