چین سیاست نفتی خود را تغییر داد

چین سیاست نفتی خود را تغییر داد
سیاست جدید نفتی چین مبنی بر اجازه دادن به پالایشگاه‌های مستقل برای واردات نفت خام به ارتقای کیفیت سوخت و کاهش قیمت آن در این کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، چین دومین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان پس از آمریکا، نظارت‌های سختگیرانه‌ای روی واردات نفت داشته تا عرضه با ثبات نفت در داخل را تضمین کند.

حدود 90 درصد واردات نفت خام چین توسط شرکتهای نفتی دولتی ساینوپک و پتروچاینا انجام می‌شود.

اما پکن ماه گذشته با استفاده از مزیت کاهش قیمت جهانی نفت نظارت سختگیرانه دولتی روی واردات را کاهش داد که به پالایشگاه‌های کوچکتر اجازه می‌دهد برای واردات نفت خام درخواست بدهند.

گو شوکینگ، فرماندار استان شرقی شاندونگ چین در جلسه سالانه پارلمان این کشور به خبرنگاران گفت: این سیاست جدید به شرایط قبلی را که تنها سه یا چهار شرکت بزرگ مجاز به واردات نفت خام بودند، پایان می‌دهد.

کارشناسان صنعت نفت برآورد کرده اند، استان شاندونگ که محل استقرار بیشتر پالایشگاههای کوچک چین است 20 درصد کل ظرفیت واردات نفت این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

این پالایشگاههای کوچک اغلب تحت حمایت دولت یا بخش خصوصی سالها از دسترسی مستقیم به نفت خام محروم بوده‌اند. در عوض آنها مجاز به پالایش نفت کوره(نوعی نفت سنگین پالایش شده که معمولا ناخالص تر از نفت خام است) هستند.

فرماندار شاندوگ گفت: این سیاست ممکن است به ارتقای کیفیت سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش قیمت سوخت برای مصر‌ف‌کنندگان در داخل کشور بینجامد.

براساس این قانون جدید پالایشگاه‌هایی که حداقل ظرفیت سالانه پالایش آنها 40 هزار بشکه در روز است باید در ازای واردات نفت خام تاسیسات پالایشگاهی قدیمی خود را از دور خارج کنند.

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۵۹۷